  • 31. Data: 2016-01-29 14:14:14
    Temat: Re: Czerny dzien:-(
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Jan 2016 11:25:47 +0100, Piotr Wyderski
    > Antyczne 16F miewają niezwykle użyteczne peryferia, a to przecież
    dla
    > nich się stosuje 8-bitowce.

    Co nadal nie zmienia faktu, że corowo są daleko w tyle za atmegą. Mi
    chodzi tylko o to, by z nierzetelnyvh porównań nie tworzyć
    powszechnie funkcjonującej błędnej oceny. User obeznany z atmega
    słyszy "pice mają fajne peryferia".Zaciekawiony zaczyna googlać,
    najczęściej trafi w sieci na projekty z archaicznymi 16F (dlaczego -
    o tym niżej). No to realizuje swój projekt na 16F. Przyzwyczajony do
    architektury z atmegi mocno się rozczaruje napotykając na archaizmy
    architektury. Później po rozczarowaniu będzie gadał, że pice
    (wszystkie 8bitowe) są do bani. Nie, to 16F są do bani. 18F są od
    nich lepsze, nie tylko corowo ale i peryferiami.
    Dlaczego 8bitowy pic kojarzy się głównie z 16F? A to już efekt durnej
    polityki Mchp. Brak darmowych dobrych narzedzi do programowania 18F
    powoduje, że nie ma parcia na ich zastosowanie. A płatne (XC8) w
    wersji limitowanej-darmowej generują celowo dummy instructions by
    spowolnić kod (!). Starsi przyzwyczajeni do pic tkwią w 16F i przez
    to generują powszechną świadomość, że pic 8bitowy to 16F.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2016-01-29 14:49:13
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-29 13:07, Piotr Wyderski wrote:
    [...]
    > Microchip jednak robi
    No ale MC w DIP28 robi MIPS-y a nie ARM-y. Chociaż z drugiej strony to
    prawie "the same shit". :-)

    > i fakt kto kogo kupuje pokazuje, że to oni mają rynkowo rację. ;-)
    Znaczy się MC kupuje ARM-a? :-D

    BTW Proszę bardzo, Cortex-M0 w DIP8:
    http://www.nxp.com/products/microcontrollers-and-pro
    cessors/arm-processors/lpc-arm-cortex-m-mcus/lpc-cor
    tex-m0-plus-m0/lpc800-series/32-bit-arm-cortex-m0-pl
    us-microcontroller-4-kb-flash-and-1-kb-sram:LPC810M0
    21FN8

  • 33. Data: 2016-01-29 15:55:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Co nadal nie zmienia faktu, że corowo są daleko w tyle za atmegą.

    Owszem, ale chyba nikt poważny nie uważa, że AVR czy 16F to Pentium.
    A dzieciarnia niech się podnieca mikroskopijną tak czy inaczej mocą
    obliczeniową, uparcie nie chcąc przy tym zauważyć, że nie po to te
    mikrokontrolery są.

    > A to już efekt durnej polityki Mchp

    A to już mi się w głowie nie mieści, ale cóż... to oni kupują Atmela
    mającego port GCC, a nie odwrotnie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2016-01-29 16:53:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-29 11:28, Atlantis wrote:
    > Tak się zastanawiam, czy ten MCU ma jeszcze jakieś istotne miejsce na
    > rynku? Ktoś realizuje na nim jakieś projekty?

    Przecież oczywiście! Niby na podstawie czego ostatnio w mediach przelał
    się entuzjazm zwiazany z pewna firmą z Bytomia i ich wizjonerskim
    procesorem do szybszego migania didoami w projektach z lat 70? Jeszcze
    troche i wznowią MCY7880 z zegarem 4GHz. Czekamy.

  • 35. Data: 2016-01-29 17:28:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Jan 2016 15:55:06 +0100, Piotr Wyderski
    > A to już mi się w głowie nie mieści, ale cóż... to oni kupują Atmela
    > mającego port GCC, a nie odwrotnie. :-)

    Mchp popsucie gcc też niestraszne. Przecież do pic32 zrobili port gcc
    po czym do kodu gcc dodali licence menager'a aby nie można było bez
    opłaty $1000 wywoływać gcc z inną opcją optymalizacyjną niż -O1.

    --
    Marek

  • 36. Data: 2016-01-29 17:32:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-29 17:28, Marek wrote:
    > Mchp popsucie gcc też niestraszne. Przecież do pic32 zrobili port gcc po
    > czym do kodu gcc dodali licence menager'a aby nie można było bez opłaty
    > $1000 wywoływać gcc z inną opcją optymalizacyjną niż -O1.

    A PIC32 to nie jest zwykły MIPS i MC może sobie co najwyżej pogrozić
    paluszkiem?

  • 37. Data: 2016-01-29 18:02:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 17:28, Marek pisze:
> [...]
    > czym do kodu gcc dodali licence menager'a aby nie można było bez opłaty
    > $1000 wywoływać gcc z inną opcją optymalizacyjną niż -O1.

    Mam nadzieję że tak nie ukatrupią AVR-ów i gcc do nich.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 38. Data: 2016-01-29 18:04:45
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 11:25, Piotr Wyderski pisze:

    > Antyczne 16F miewają niezwykle użyteczne peryferia, a to przecież dla
    > nich się stosuje 8-bitowce. Jak ktoś potrzebuje mocy obliczeniowej, to
    > zastosuje ARM albo coś innego taktowanego 50+MHz, w przeciwnym razie
    > sam jest sobie winien.

    > 16F, 18F, AVR, 8051 -- tak czy inaczej będą to wyścigi furmanek.

    Nawet sobie nie zdajesz sprawy ile prostych sterowników jest na tym
    robione, w przemyśle.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 39. Data: 2016-01-29 18:07:22
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-29 17:32, Sebastian Biały wrote:

    > A PIC32 to nie jest zwykły MIPS i MC może sobie co najwyżej pogrozić
    > paluszkiem?
    No PIC32MX to jest niezwykły MIPS bo bez MMU. :-) PIC32MZ już mają MMU.

  • 40. Data: 2016-01-29 18:13:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Jan 2016 17:32:47 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > A PIC32 to nie jest zwykły MIPS i MC może sobie co najwyżej
    pogrozić
    > paluszkiem?

    Ale musieli do gcc dodać parę rzeczy, co natywne gcc do mpisa nie
    wygeneruje w wymikowym pliku bo nie zna "obudowy" arch. pic32 do
    mipsowego core'a a dystrybucja jest binarna. Oczywiście udostępniają
    źródła (gpl, wiadomo) ale dla usera windowsowego niezwyczajnego do
    kernelowania kompili przekompilowanie gcc 4.* wraz z wymaganymi
    zewnętrznymi libami to nie w kij dmuchał.
    Na szczęście puścili oko do tych co będą kompilować i w źródłach gcc
    licence manager jest dodany w bloku

    #ifndef DISABLE_LM
    #endif

    ;-)