  • Data: 2010-02-10 23:11:29
    Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł Olaszek pisze:

    > Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny
    > konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej
    > płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła
    > samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości),
    > przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest.
    > Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba
    > było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
    > tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

    A miałeś kilka pięknych, fizycznych metod określenia pola bez liczenia
    krateczek :) Na przykład: wziąć jakąś grubą tekturę czy blachę o znanej
    powierzchni, zważyć, nanieść i wyciąć obrys auta i zważyć ponownie;
    powierzchnia początkowa razy stosunek mas po/przed = szukane pole,
    no i jeszcze wynik razy 1/skala^2 ofkos :)