  • 11. Data: 2012-07-09 19:11:19
    Temat: Re: Co z cenami dysków? Zaczną w końcu spadać?
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-07 12:14, DooMiniK pisze:
    > Ja obecnie w komputerze mam... 64GB.W sieci domowej podpięty jest tani
    > NAS z dwoma dyskami, który trzyma dane odtwarzalne (filmy, czy muzyka).

    64 GB na system OK, NAS + gigabit LAN do multimediów też OK.
    Ale do popularnych zastosowań jak choćby gry i tak trzeba SSD na system
    + ~1 TB na dane lokalnie, bo do tego NAS jest za wolny. O bardziej
    nietypowych zastosowaniach typu edycja wideo z kamery HD nawet nie
    wspomnę - do tego i cztery 1 TB Samsungi F3 spięte w RAID0 mogłyby być
    szybsze, bo i tak najfajniej pracuje się czasem ma RAMdysku.

    > W czasach całkiem pojemnych dropboxów, czy innych Cubby (genialny
    > 'dropbox' od Logmein, bo obsługuje P2P) nie widzę potrzeby na pojemny
    > dysk w domowym komputerze.

    Patrz wyżej.
    A co do cubby - raz że zaproszenia jak na początku gmail, dwa że nie
    widzę do tego modułów dla OpenWRT itp. - bez tego dużo traci na
    użyteczności, bo IMHO trzymanie cały czas włączonego głównego komputera
    jest takie sobie. To już prościej zamapować dysk NASa dla desktopa i tam
    składować dane, równocześnie udostępniając te dane przez NAS po FTP
    widoczny z sieci rozległej na hasło by mieć do nich dostęp, a
    synchronizować to np: za pomocą funkcji wbudowanych w klienta FTP w
    Total Commanderze.

    --
    /MB

  • 12. Data: 2012-07-09 19:17:56
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-07-09 19:11, Michal wrote:

> [...]
    > wspomnę - do tego i cztery 1 TB Samsungi F3 spięte w RAID0 mogłyby być
    > szybsze, bo i tak najfajniej pracuje się czasem ma RAMdysku.

    Dokładnie, ująłbym to tak, że róbmy konfiguracje pod zastosowanie, a nie
    "idealną". Strumień wideo wymaga transferów, ale jest to strumień
    ciągły, więc HDD do tego stripe'owane jak najbardziej. Na system +
    programy można osobno SSD + HDD, ew. wykorzystać możlwiości nowych płyt
    głównych, które SSD traktują jako inteligentny cache dla HDD. DLaczego
    inteligentny, ano bo nie trzyma tam kazdego zapisanego/odczytanego
    sektora, tylko określa te, które statystycznie wprowadzają największe
    opóźnienia i sa często czytane. W przeciwnym wypadku nie byłoby to o
    wiele lepsze od ramu (poza startem systemu)

    Do składowania danych, baskupów w zupełności wystarcza jakakolwiek
    platforma na atomie + Gblan,

  • 13. Data: 2012-07-09 19:50:47
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-06 09:31, Marcin N pisze:
    > Dyski 1 TB są ciągle w cenach o połowę wyższych niż przed rokiem. A może
    > i dwukrotnie wyższych.
    > Długo tak jeszcze nas przetrzymają?

    Jak WD dogada się pod stołem z Seagate (a pewnie już się dawno dogadał)
    to pewnie bard dłuuuugo. Wciska się konsumentom, że obecne ceny
    spowodowała powódź i brak podaży dysków zdolnej zaspokoić popyt
    - to ja się pytam gdzie są te braki?:

    http://www.purepc.pl/pamieci_masowe/seagate_dostarcz
    ylo_rekordowe_ilosci_dyskow_twardych_ale

    --
    /MB

  • 14. Data: 2012-07-09 20:02:26
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-09 19:17, Rafal Lukawski pisze:

    > Dokładnie, ująłbym to tak, że róbmy konfiguracje pod zastosowanie, a nie
    > "idealną".

    Oczywiście - zawsze jak powinno się od tego zaczynać. To co napisałem
    powyżej do takie luźne 3 grosze w dyskusji nt "64 GB wystarczy każdemu" ;)

    > Do składowania danych, baskupów w zupełności wystarcza jakakolwiek
    > platforma na atomie + Gblan,

    Zależy jak się komu spieszy - te SOHO NASy które miałem okazję
    sprawdzać (w części siedział Atom) od teoretycznej wydajności gigabit
    LANu trochę odstawały. O ile są dość ciche (hałas zawsze robi i tak HDD
    mechaniczny) i estetyczne, to cena już tak sobie. Teraz jest za ciepło,
    ale z tego powodu na sezon zimowy mam przygotowane dodatkowe dogrzewanie
    pokoju pt: "Dzisiejszą Ulicę Sezamkową sponsoruje cyfra 2":
    tzn: Intel Server Board, 2x Xeon, 2 GB RAM, 2 x 2TB HDD + 2GB
    CompactFlash z adapterem IDE na system, dual gigabit LAN, 2x PCI-X
    + 2x PCI 2.2 ;)

    --
    /MB