  • 41. Data: 2004-02-01 19:35:14
    Temat: Re: Co wy na to? [OT?]
    Od: Rafał Doroszkiewicz <b...@v...net.pl>

    Użytkownik Wiesiek napisał:
    > On Sun, 01 Feb 2004 13:07:34 +0100, Andrzej Nowak
    > <e...@d...art.pl> wrote:
    [cut]

    > Jasne.. Niektorzy userzy sa tak tepi ze jak im sloneczko GG zrobi sie
    > czerwone to od razu skwiercza ze nie ma internetu (pomimo ze wszystko
    > dziala) :)

    Po pierwsze, MSZ, to co piszesz, ma niewiele wspólnego z tym, co
    cytujesz, ale może mi się to tylko wydawać.

    Zatem kontynuuję:

    Nie wszyscy wykazują wysoką znajomość systemów, oprogramowania,
    informatyki, zasad dobrego zachowania, projektu ePolska na lata
    2001-2006, produktów spożywczych dostępnych w Hipermarketach.

    Do czego dążę.. to to, że jeżeli przeszkadza Tobie takie tępe myślenie
    ludzi, którzy niekoniecznie muszą znać się na tym wszystkim, na czym Ty
    musisz (z racji swojego zawodu) - to zorganizuj (albo 'Twoja' firma)
    kurs, na którym wytłumaczysz jak działa internet, co to jest sieć, na
    jakie usługi dzieli się pakiet dostępu do internetu, który 'Twoja' firma
    oferuje i podobne.
    Podobnie ma się rzecz z bezpieczeństwem (całe te zamieszanie wokół słowa
    'HACKER' i 'WIRUS') - krótka lekcja może wiele zdziałać.

    Osobiście też miewałem i w dalszym ciągu miewam problemy z takimi
    użytkownikami. Nie jeden raz dostałem sms'a o godz. 3 w nocy, że komuś
    Gadu-Gadu nie działa, czy też "jaki wpisać username w kazaa?".
    Sęk w tym, że jeżeli nie wytłumaczę takiemu przy pierwszej lepszej
    okazji, że internet nie działa tak, jak to on myśli, to sytuacje takie
    będą się powtarzały - mnie denerwowały, w ramach czego zdegraduję
    użytkownika do tępego człowieka i między nami powstaną konflikty, a na
    tych mi nie zależy.

    Moim skromnym zdaniem, najlepszym rozwiązaniem jest douczenie
    użytkownika, jak ma postępować. Jeżeli na kursy Ciebie, bądź firmy, w
    której pracujesz nie stać - wystarczy trochę czasu, aby napisać ładny
    how-to-use-internet, czy podobny i wręczyć w formie dokumentacji
    papierowej bądź na jakiejś stronie WWW.

    Pozdrawiam,

    --
    Rafał Doroszkiewicz
    rafal(at)vast.net.pl

  • 42. Data: 2004-02-01 19:42:37
    Od: "owz" <o...@A...pl>

    Rafał Doroszkiewicz napisał:

> [...]
    > której pracujesz nie stać - wystarczy trochę czasu, aby napisać ładny
    > how-to-use-internet, czy podobny i wręczyć w formie dokumentacji

    To nic przecież nie da. Nikt tego nie przeczyta. Spójrz ile pism
    komputerowych drukowało takie kursy (chodzi mi tu o pisma pokroju Komputer
    Świat - nie uwłaczając samemu pismu) i nic nie pomogło. Należało by zmienić
    mentalność użytkowników. Wielu z nich nie korzysta z żadnego antyvira czy
    firewalla (nie piszę o Linuxie bo część użytkowników nawet o nim nie
    słyszała) bo myślą: "a po co?". Nie dociera do nich, że przez takie
    działanie robale internetowe działają i zapychają łącza. Najgorsze zaś jest
    to, że jak łącze zaczyna wolniej działać to biegną z wielkimi pretensjami do
    admina, że im się wolno z kazy ściąga, a nie biorą pod uwagę swojego
    postępowania!
    owz@[antyspam]fibernet.pl

  • 43. Data: 2004-02-01 20:16:59
    Od: MSZ <m...@k...pmp.com.pl>

    Dnia 2004-02-01 20:35, Rafał Doroszkiewicz napisal(a):

    > [cut]

    > Po pierwsze, MSZ, to co piszesz, ma niewiele wspólnego z tym, co
    > cytujesz, ale może mi się to tylko wydawać.

    Długi wątek się zrobił, mnie też się czasem myli.

> [...]
    > informatyki, zasad dobrego zachowania, projektu ePolska na lata
    > 2001-2006, produktów spożywczych dostępnych w Hipermarketach.

    To straszne... Zupełnie sobie z tego nie zdawałem sprawy. Dzięki za
    oświecenie mnie, bez ciebie zginąłbym marnie w nieświadomości.

> [...]
    > kurs, na którym wytłumaczysz jak działa internet, co to jest sieć, na
    > jakie usługi dzieli się pakiet dostępu do internetu, który 'Twoja' firma

    Jak moja albo "moja" firma będzie oferować masowy dostęp typu DSL czy dialup,
    to czemu nie. Na razie ani ja ani firma, w której pracuję nie działa na tym
    rynku. Nie widzę więc żadnego powodu, żeby na siebie brać koszty takiej
    edukacji. A niewykluczone, że niezbędna byłaby raczej tresura.

    > Podobnie ma się rzecz z bezpieczeństwem (całe te zamieszanie wokół słowa
    > 'HACKER' i 'WIRUS') - krótka lekcja może wiele zdziałać.

    Nie wątpię.

> [...]
    > będą się powtarzały - mnie denerwowały, w ramach czego zdegraduję
    > użytkownika do tępego człowieka i między nami powstaną konflikty, a na

    Rozumiem, że od danego usera wziąłeś (osobiście lub jako firma) pieniądze za
    jakieś usługi, pewnie też dostępowe (poniekąd zakładam że pracujesz w
    vast.net). Moim zdaniem jest więc normalne i właściwe, że podłączając kogoś
    do Internetu i Internet do niego, fundujesz mu jakąś edukację. Ba, nawet
    napiszę że to wzorcowe podejście. Szkoda tylko że niezbyt popularne w innych
    firmach tego typu - i w tym problem.

> [...]
    > której pracujesz nie stać - wystarczy trochę czasu, aby napisać ładny
    > how-to-use-internet, czy podobny i wręczyć w formie dokumentacji

    Mam wrażenie, że takich jest już tuzin albo i więcej. I nic z tego nie wynika.

    --
    M.S.Z. # Niezależnie od tego, jak wielki jest
    Mechanical # twój sukces, czy jak tragiczna klęska,

  • 44. Data: 2004-02-01 20:29:16
    Temat: Re: Co wy na to?
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    Andrzej Bursztynski napisał(a):

    [...]

    > "A nawet gorzej"?? Czy na pewno wiesz co piszesz?

    A czy Ty wiesz? ;)

    januszek

  • 45. Data: 2004-02-01 20:29:55
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    Bartosz 'Beerman' Mierzwiak napisał(a):

    > PS. A do krucjat antylinuxowych w obronie swietosci polecam
    > pl.comp.os.advocacy. ;P

    Eeee... Jak zwykle przesadzasz :P

    januszek

  • 46. Data: 2004-02-01 20:51:01
    Od: Rafał Doroszkiewicz <b...@v...net.pl>

    Użytkownik owz napisał:

    > To nic przecież nie da.

    Próbowałeś? U mnie daje radę.

    > Nikt tego nie przeczyta.

    Wskaż no ino palcem, a w potrzebie przeczyta.

    > Spójrz ile pism komputerowych drukowało takie kursy (chodzi mi tu o
    pisma pokroju Komputer
    > Świat - nie uwłaczając samemu pismu) i nic nie pomogło.

    Po takie czasopismo, aby sięgnąć, to a) trzeba być przekonanym, że w nim
    znajdę to, co mnie interesuje i nazwa czasopisma "Komputer Świat" nie
    odstraszy mnie, ponieważ jestem rolnikiem i mam jedynie problem z
    username w KazAa b) trzeba zapłacić

    IMHO Twój przykład nie trafiony.. publikacja how-to-use-internet na
    łamach strony firmy, która oferuje mi internet byłaby bardziej
    skuteczna, ale na pewno mniej niż wersja papierowa dostarczana razem z
    usługą dostępu do internetu[1].

    > Należało by zmienić
    > mentalność użytkowników.

    Piszę właśnie, który ze sposóbów jakie stosuję, skutkuje.

> [...]
    > słyszała) bo myślą: "a po co?". Nie dociera do nich, że przez takie
    > działanie robale internetowe działają i zapychają łącza.

    No nie.. osobiście firewalla na komputerze domowym, który mam podłączony
    do swojej sieci nie używałem przez ładne kilka lat. Instalowanie łatek
    na Windows i pilnowanie oprogramowania, które może nie jest
    najbezieczeniejsze, ale bezpieczeniejsze niż co poniektóre ze stajni MS,
    w zupełności wystarczało, aby nie bać się trojanów, wirusów i innych
    pierdół. Ostatecznie co kilka miesięcy instalowałem jakiś program AV i
    zaraz po zeskanowaniu wszystkich dysków odinstalowywałem, bo i po co ma
    mi obciążać procesor i spowalniać przeglądanie poczty sprawdzając, czy w
    poczcie nie ma wirusów, skoro większość wirusów ja sam i tak zauważam.

> [...]
    pretensjami do
    > admina, że im się wolno z kazy ściąga, a nie biorą pod uwagę swojego

    Temat na inny wątek, raczej wyżal-się-administratorze. Myślę, że takie
    problemy ma wielu z administratorów, którzy pracują w okolicy
    end-userów. Według mnie - to, że komuś działa wolno cokolwiek, to w
    większej mierze wina obchodzenia się z samymi systemami i
    oprogramowaniem[2], a nie jego brakiem (tu mowa o av i firewalle). Poza
    tym, firewalle także spowalniają pewne operacje.

    [1] swoją drogą, dziwię się takiej TP S.A., że żadnych podręczników
    jeszcze z Neostradą nie oferuje...

    [2] wykluczając wadliwy/słaby sprzęt

    Pozdr,

    --
    Rafał Doroszkiewicz
    rafal(at)vast.net.pl

  • 47. Data: 2004-02-01 21:04:17
    Od: "owz" <o...@A...pl>

> [...]

    > przeglądanie poczty sprawdzając, czy w poczcie nie ma wirusów, skoro
    > większość wirusów ja sam i tak zauważam.

    Dla kogoś kto jest totalnym laikiem dobry jest ciągle uaktualniany AV i
    jakiś firewall. Niejeden klika w co popadnie, otwiera co mu przyjdzie na
    maila etc.
    owz@[antyspam]fibernet.pl

  • 48. Data: 2004-02-01 21:14:40
    Od: Rafał Doroszkiewicz <b...@v...net.pl>

    Użytkownik owz napisał:
    > Dla kogoś kto jest totalnym laikiem dobry jest ciągle uaktualniany AV i
    > jakiś firewall. Niejeden klika w co popadnie, otwiera co mu przyjdzie na
    > maila etc.

    Tak jest! Ale o tym, to trzeba laikowi powiedzieć, a nie zostawić go
    samego na pustyni, jednocześnie wymagając, aby nie umarł i sam doszukał
    się wody.

    --
    Rafał Doroszkiewicz
    rafal(at)vast.net.pl

  • 49. Data: 2004-02-01 21:16:42
    Od: "owz" <o...@A...pl>

    Rafał Doroszkiewicz napisał:

    > Tak jest! Ale o tym, to trzeba laikowi powiedzieć, a nie zostawić go
    > samego na pustyni, jednocześnie wymagając, aby nie umarł i sam
    > doszukał się wody.

    To fakt i nie zaprzeczam. Ale ja wskazałem tylko na to, że większość ludzi
    którym powie się: na stronie takiej i takiej jest podręcznik korzystania z
    internetu po prostu mówiąc brzydko oleje sprawe. To mniej więcej tak jak
    nikt nie czyta instrukcji do telewizorów etc. Choć przyznam, że gdyby ISP
    dawali userom takie książeczki: JAK KORZYSTAĆ Z INTERNETU z dużą ilością
    obrazków i najlepiej kolorowe to na pewno było by lepiej ;).
    owz@[antyspam]fibernet.pl

  • 50. Data: 2004-02-01 21:16:52
    Od: "Adam Paluch" <a...@b...net>

    Użytkownik "Rafał Doroszkiewicz" <b...@v...net.pl> napisał w wiadomości

    > Próbowałeś? U mnie daje radę.

    sory ze sie wtracam, ale popieram wczesniejszego kolege ...

    wczoraj mialem przypadek .. tlumaczylem jednemu userowi na temat wielkosci
    pakietow i ze np. switch moze "przerobic" taka a taka ilosc pakietow w
    jednostce czasu i nie zawsze to idzie w parze z maks. predkoscia polaczenia

    na to on po 2 dniach mi powiedzial ze gadam pierdoly zeby sie wykrecic bo
    jego znajomy powiedzial mu co innego ...

    no i gadaj sobie z takimi ....

    albo (K)lient (J)a

    J: Ma pan wirusa na komputerze, prawdopodobnie blaster
    K: prosze sie nie interesowac co ja mam na komputerze !!! Jak bede chcial to
    bede mial wszystkie wirusy !!!

    <duzy ciach>

    Adam