  • 11. Data: 2023-09-12 02:36:30
    Temat: Re: Co to za radio?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Nie wiem czy to rozwiązanie bywało w innych radioodbiornikach, ale
    > włącza się przez pociągnięcie pokrętła siły głosu, podobnie zmienia
    > się zakresy.

    Jak najbardziej było, u tego producenta. Zupełnie inaczej wyglądający
    model, który pamiętam z dzieciństwa, też tak miał:

    https://www.radiomuseum.org/r/centrum_hw4.html

    > Co może oznaczać Per. 50 na tablice znamionowej?

    Częstotliwoość 50 Hz. Któryś z modeli ma "Per. 25" -- sieci 25 Hz też
    istniały.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2023-09-12 02:57:10
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Jak najbardziej było, u tego producenta. Zupełnie inaczej wyglądający
    > model, który pamiętam z dzieciństwa, też tak miał:
    >
    > https://www.radiomuseum.org/r/centrum_hw4.html

    W razie jakby ktoś chciał obejrzeć schemat, a nie chciał podawać im maila:

    http://arnold.ziffel.one.pl/hw4.jpg

    --
    W poczekalni u psychiatry wariaci wyzywają się wzajemnie:
    - Świr, świr.

  • 13. Data: 2023-09-12 09:02:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > W razie jakby ktoś chciał obejrzeć schemat, a nie chciał podawać im maila:
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/hw4.jpg

    Schemat z epoki czy odtworzony, bo te wartości elementów ręcznie
    wpisane? 100 lat temu też było standardem schemat dodać do urządzenia
    jak u nas za PRL-u?

    Robert

  • 14. Data: 2023-09-12 09:04:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > W razie jakby ktoś chciał obejrzeć schemat, a nie chciał podawać im maila:
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/hw4.jpg

    Głośnik bez magnesu trwałego? Nawet nie miałem pojęcia, że coś takiego
    istniało. Teraz też bywają?

    Robert

  • 15. Data: 2023-09-12 09:46:47
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 12 Sep 2023 09:04:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:

    > Głośnik bez magnesu trwałego? Nawet nie miałem pojęcia, że coś takiego
    > istniało. Teraz też bywają?

    Indukcyjność uzwojenia wzbudzenia głośnika była wykorzystywana jako
    element filtru LC zasilacza, co było na tyle uzasadnione że wczesne
    głośniki nie były zbyt skuteczne przy częstotliwości 100 Hz :)

    --
    Jacek

  • 16. Data: 2023-09-12 10:06:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Schemat z epoki czy odtworzony, bo te wartości elementów ręcznie
    > wpisane? 100 lat temu też było standardem schemat dodać do urządzenia
    > jak u nas za PRL-u?

    Gdyby był odtworzony, to by wszystko było równiutko, jak to z programu
    do schematów. Przy tak małych nakładach nie opłacało się dawać roboty
    zecerowi, a ręcznie rysowany schemat tak samo był opisywany. Schematy
    dawano i publikowano -- mam księżkę gdzieś z lat trzydziestych, w której
    są setki schematów ówczesnych radioodbiorników.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2023-09-12 13:33:41
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

> [...]
    > dawano i publikowano -- mam księżkę gdzieś z lat trzydziestych, w której
    > są setki schematów ówczesnych radioodbiorników.

    Ciekawe, że pojemności są już podawane w faradach a nie w centymetrach.
    W książkach z tych czasów (choć polskich, więc może to nie był światowy
    trend?) widziałem pojemności (i indukcyjności) w centymetrach (1 cm =
    1.113 pF, 1 cm = 1 nH).

    Teraz widzę, że nie 1.113 a 1.11265005598. No... prawie 1.113.

    --
    Mój doktor twierdzi, ze jestem paranoikiem. Co prawda nie powiedział mi
    tego, ale wiem, ze tak myśli.

  • 18. Data: 2023-09-12 14:01:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > 1.113 pF, 1 cm = 1 nH).
    >
    > Teraz widzę, że nie 1.113 a 1.11265005598. No... prawie 1.113.

    Internet mi nie chce powiedzieć o co chodzi z tymi centymetrami.

    Robert

  • 19. Data: 2023-09-12 14:10:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Internet mi nie chce powiedzieć o co chodzi z tymi centymetrami.

    Też tego nie wiem. Ale typowo polska miara pojemności to półlitry.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-09-12 14:39:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Sep 2023 21:00:39 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > A tu jeszcze oryginalne obrazki w lepszej jakości i namiar na
    > kogoś, kto może (wciąż) to radio posiadać.
    >
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/antyk-stare-szwed
    zkie-radio-centrum-waxelstrom-i8037343257.html

    Jest jeszcze jedna osoba, która być może wiedziałaby coś o tym radiu, może
    ma schematy lub więcej wiedzy: ksiądz Ryszard Piasecki z Dębicy.
    Na chwilę obecną mam stary artykuł:
    https://debica24.eu/artykul/ks-ryszard-piasecki/9338
    95
    Może warto by się z nim skontaktować?