  • 1. Data: 2010-10-31 14:33:50
    Temat: Co to za pozystor ?
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Okrągły 15mm i napis "140M", a pod nim "290". pochodzi z monitora Daewoo.
    Potrzebne mi są dane, bo chcę wykorzystać go do stabilizacji temperatury.
    Rezystancja w temp ok 24 st C jest ok 15om.

  • 2. Data: 2010-10-31 16:27:13
    Temat: Re: Co to za pozystor ?
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    kolarz <k...@o...eu> napisał(a):

    > Okrągły 15mm i napis "140M", a pod nim "290". pochodzi z monitora Daewoo.
    > Potrzebne mi są dane, bo chcę wykorzystać go do stabilizacji temperatury.
    > Rezystancja w temp ok 24 st C jest ok 15om.

    Jeśli to jest pozystor z układu rozmagnesowania kineskopu to do układów
    stabilizacji temperatury w szerszym zakresie marnie się nadaje.
    Trudno też będzie znaleźć dokładne parametry, bo to nie jest "czujnik
    pomiarowy", tylko element wykonawczy - na zimno ma mieć małą rezystancję, by
    puścić duży prąd w cewki rozmagnesowujące a po rozgrzaniu tym prądem do
    temperatury Curie jego oporność gwałtownie rośnie, by prąd w cewkach zmalał do
    bardzo małej wartości przy której nie będzie oddziaływania cewek
    rozmagnesowujących na obraz.
    Tolerancje oporności i progowej temperatury do takiej pracy mogą być
    stosunkowo duże - byleby rozmagnesowało kineskop.
    Więcej na temat precyzyjniejszych pozystorów znajdziesz tutaj:
    http://www.murata.com/products/catalog/pdf/r16e.pdf

  • 3. Data: 2010-10-31 17:54:24
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    To jest pozystor od rozmagnesowywania kineskopu. Chcę go uzyc jako element
    podgrzewający rezonator kwarcowy. Przy zasilaniu 13,8v Prąd przy włączeniu
    wynosi ok 1A i szybko spada do ok 55mA. Nie wiem natomiast jaka jest
    temperatura po nagrzaniu ( ustabilizowaniu się). Nie mam odpowiedniego
    termometru, ale się wydaje że ok 80 st C. Właśnie chodzi mi o tą
    temperaturę.

  • 4. Data: 2010-10-31 19:38:39
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    kolarz <k...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > temperatura po nagrzaniu ( ustabilizowaniu się). Nie mam odpowiedniego
    > termometru, ale się wydaje że ok 80 st C. Właśnie chodzi mi o tą

    Układowo najprostsze rozwiązanie grzałki, ale chyba będziesz musiał zdobyć
    termometr i samodzielnie zdjąć charakterystykę.

    Kiedyś grzałem kwarc niewiele bardziej skomplikowanym układem - tranzystor z
    rodziny BD137-9 lub komplementarny, dociśnięty do obudowy kwarcu, miniaturowy
    termistor NTC wlutowany bezpośrednio przy nóżkach B-E.
    Zewnętrznym rezystorem od zasilania do bazy (albo napięciem po ustaleniu
    rezystora) można było regulować temperaturę.
    Przy oporności termistora do rzędu 1 kilooma zwykły tranzystor, przy
    termistorze rzędu 10-20 kiloomów należy zastosować darlingtona w takiej samej
    obudowie.
    W sumie wymiary mniejsze, niż ten "twój" pozystor.