    From: "Bugatti" <s...@m...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
    Date: Tue, 26 Mar 2013 22:09:54 +0100

    Użytkownik "LEPEK" napisał w wiadomości:

    > Wszystko fajnie, ale to dotyczy pewnego rodzaju samochodów - stosunkowo
    > młody turbodiesel i jest to badanie na okoliczność wypadkowości,

    Co to znaczy młody turbodiesel ?
    OBD już istniało w Volvo 850 w 95 roku (albo 94). Owszem nie sprawdzisz
    parametrów bieżących (dawki i tego co wyżej wymieniłem) ale kody błędów były
    na tyle rozbudowane że sprawdzisz czy działa wtryskiwacz, cewka czy czujnik
    obrotów wała korbowego.
    W Golfie III OBD II było już od sierpnia 93 roku...więc nie wiem czym dla
    Ciebie jest młody turbodiesel.

    > ewentualnie jakiejś awarii silnika. Nie wykryje powodzi, rdzy (!),
    > skręconego licznika i drobniejszych napraw, albo dobrze zamaskowanych
    > napraw.

    Co znaczy "dobrze zamaskowanych" ? ;D

    Badanie geometrii zawieszenia + geometrii płyty podłogowej ukaże czy
    konsturkcja nośna spełnia tolerancje nadane przez konstruktora czy nie. To
    że na aucie że 500 mikronometrów spachli dla *mnie* ma bardzo małe
    znaczenie....owszem jak będzie te 500 mikrometrów to pewne jest że po
    kilkunastu miesiącach będzie pękać lakier ale gdy ci to będzie przeszkadzać
    to po prostu sobie pomalujesz od nowa i będzie ci się świecić jak psu jajca.
    Zaś jeśli masz krzywą płytę podłogową (i podłużnice zawsze bo cóż z tego że
    zamontujesz nową podłużnicę skoro jej punkt mocowania będzie przesunięty).
    Dla mnie ważniejsze jest bezpieczeństwo a nie estetyka lakieru - i na tym
    powinno się opierać kupowanie samochodu. Ludzie się podniecają tymi
    miernikami lakieru tak jak by to był jedyny wskaźnik do zakupu auta.

    > Ja bym dodał - a właściwie zaczął od:
    > - sprawdzenia roczników szyb
    > - sprawdzenia roczników różnych plastików

    Na wielu częściach z tworzyw poliuretanowych data produkcji nie jest
    bezpośrednio zapisana tylko zaszyfrowana w kodzie producenta.

> [...]
    > błotniki przód, silnik (czy suchy), oryginalność śrub, ich stan, stan
    > zabezpieczenia antykorozyjnego (powinien być adekwatny do wieku, a nie jak
    > najlepszy)
    > - teraz można jechać na jazdę próbną okrężną drogą do warsztatu oceniając
    > po drodze wszelkie stuki, ściąganie, bujanie, huczenie, zachowanie na
    > krótkich i długich nierównościach, łukach, jakieś świsty wiatru, działanie
    > sprzęgła, skrzyni, silnika, układu kierowniczego itp. Jedziemy z
    > wyłączonym radiem.
    > - no i jeśli dotychczasowe oględziny nie budzą wątpliwości, to teraz nie

    to wszystko prawda co napisałeś (i też to pisałem w poście z 24.03).
    Najpierw organoleptycznie ale później koniecznie pod komputer i jazda z
    logami podczas jazdy.

    > Pozdr,

    Pozdr.

    --