  • 1. Data: 2018-08-12 23:24:02
    Temat: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: Marek <f...@f...com>

    Kiedyś stosowano puszki (przy suficie) w których łączyło się wymagane
    przewody rozchodzące się do gniazd. Teraz jest modna instalacja
    bezpuszkowa, np. zasilanie jednego obwodu kilku gniazd (na jednym
    bezpieczniku) leci z rozdzielnicy od razu do puszki pierwszego
    gniazda a stamtąd przewod do drugiego gniazda, trzeciego itd.
    Najczęściej wymagane połączenie przewodow zasilających kolejne
    gniazdo łączone są na zaciskach samego gniazda. Słyszałem też. że
    niektórzy stosują szybkozłączki lub zwykle kostki połączeniowe. Są
    teraz dostępne tzw. głębokie puszki więc sporo w nich miejsca na
    ewentualne połączenia.
    Pytanie pierwsze: jaka jest trwałość i jakość takich szybkozłączek?
    Widziałem w Castoramie takie złączki z dźwigienką na 2, 3 lub 4
    przewody do zmostkowania. Jakość nie mam zaufania do takiego
    wynalazku.
    Pytanie drugie, czy istnieją jakieś listwy łączeniowe (zaciski
    śrubowe) do standardowych puszek? Kiedyś były takie czworoboczne
    puszki natynkowe, które wewnątrz miały listwę połączeniową. Chodzi o
    coś analogicznego, żeby w środek puszki na dno wrzucić taka listwę i
    ja wykorzystać do połączeń przewodów in/out. Niestety dostępne
    popularne listwy są za duże do takich puszek.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-08-13 07:18:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Aug 2018 23:24:02 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > Widziałem w Castoramie takie złączki z dźwigienką na 2, 3 lub 4
    > przewody do zmostkowania. Jakość nie mam zaufania do takiego
    Ja jestem elektrykiem starej daty i sobie bym ich nie zastosował. Sobie
    to bym polutował połączenia. Ale dla ludzi się robiło i do dziś działa
    :) Zresztą, obwody oświetleniowe, zwłaszcza dziś przy niskomocowych
    źródłach światła jak najbardziej można łączyć złączkami. Pewne
    wątpliwości mogą być przy obwodach gniazd ale też tylko w zastosowaniach
    dosyć specjalistycznych jak np. atelier fotograficzne czy warsztaty z
    maszynami. Unia nam ogranicza moce domowych urządzeń więc i w
    gniazdkowych obwodach coraz mniejsze prądy.
    > Pytanie drugie, czy istnieją jakieś listwy łączeniowe (zaciski
    > śrubowe) do standardowych puszek?
    Secjalne do 60 mm? Nie widziałem.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-08-13 09:18:45
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-08-12 23:24, Marek wrote:
    (ciap)
    > Pytanie pierwsze: jaka jest trwałość i jakość takich szybkozłączek?
    > Widziałem w Castoramie takie złączki z dźwigienką na 2, 3 lub 4 przewody
    > do zmostkowania. Jakość nie mam zaufania do takiego wynalazku.

    Prawdziwe WAGO, nie podróbki i OK.
    Jak myslisz, czym zrobiono większość połaczeń w tym:
    https://www.youtube.com/watch?v=QITHwdBg1Cc&ab_chann
    el=Poci%C4%85giSzymusia

    W.

  • 4. Data: 2018-08-13 09:22:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-12 o 23:24, Marek pisze:
> [...]
    > ja wykorzystać do połączeń przewodów in/out. Niestety  dostępne
    > popularne listwy są za duże do takich puszek.

    Mam dużo do czynienia z elektryką, ale zastosowanie szybkozłączek do
    obwodów gniazd - jakoś nie mam przekonania, choć w życiu robiłem takie
    instalacje w oparciu o szybkozłączki Wago. Jednak były to złączki Wago,
    a nie Castorama :)

    Jeżeli zależy Ci na jakości to zrób tak jak ja to robię.

    Załóżmy, że do puszki dochodzi i odchodzi przewód 3x2,5mm2

    Dokładam jeszcze kawałek trzeciego przewodu o długości ok. 20cm, którym
    podłączam gniazdo.

    Odizolowuję końce przewodów na długości 3-4cm. Teraz biorę do kupy po 3
    żyły, spinam na części izolowanej opaską zaciskową (trytką, trytytką), a
    następnie skręcam te trzy przewodu z sobą przy użyciu kombinerek.
    Odcinam końce pozostawiając odizolowane i skręcone końce na długości
    odpowiadającej szerokości listwy zaciskowej. Teraz te skręcone końce
    wsuwam do kostki zaciskowej i dokręcam obydwoma śrubkami. Kostki
    zaciskowe wsuwam głęboko do puszki, a gniazdo podłączam do tego 20cm
    odcinka przewodu.

    Kostki muszą być odpowiednio duże np. 6, 10 czy nawet 16mm2

  • 5. Data: 2018-08-13 09:29:35
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Sobie
    > to bym polutował połączenia.

    W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku wymieniłem przewody w domu
    mojej mamy i po tradycyjnym skręceniu polutowałem. Teraz zastanawiałem
    się nad małą przeróbką i mi się odechciało, kiedy pomyślałem ile to
    będzie roboty z rozłączeniem. ;)

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 6. Data: 2018-08-13 09:50:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 13 Aug 2018 09:29:35 +0200, Akarm napisał(a):

    > i mi się odechciało, kiedy pomyślałem ile to
    > będzie roboty z rozłączeniem. ;)

    Da się, robiłem to :) Dwie pary kombinerek, rozkręcasz i rozrywasz.
    Spróbuj rozłączyć szybkozłączkę :) No i dobrze mieć pewien zapas. Jak
    duży, to nawet można lutowanie obciąć.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2018-08-13 09:53:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 Aug 2018 07:18:39 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Ja jestem elektrykiem starej daty i sobie bym ich nie zastosował.
    > Sobie
    > to bym polutował połączenia.

    Też mi się wydaje, że lutowanie to najpewniejsze połączenie ale czy
    to nie jest overkill, nawet dla gniazd? Dawno temu pewien elektryk
    powiedział mi, że lutowanie nie najlepszym z pkt. widzenia fizyki
    połączeniem ale jedynie skręcanie przewodów....

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-08-13 10:01:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-13 o 09:18, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
> [...]
    > (ciap)
    >
    > Prawdziwe WAGO, nie podróbki i OK.
    > Jak myslisz, czym zrobiono większość połaczeń w tym:

    WAGO - wagon? :-)

    Robert

  • 9. Data: 2018-08-13 10:47:42
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 13.08.2018 o 09:53, Marek pisze:

> [...]
    > powiedział mi,  że lutowanie nie  najlepszym z pkt. widzenia fizyki
    > połączeniem ale jedynie skręcanie przewodów....

    Mi też elektryk mówił, że przewodów elektrycznych, w których płynie
    większy prąd nie powinno się lutować, przewód może się grzać i cyna się
    rozpłynie.

  • 10. Data: 2018-08-13 11:08:41
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-13 o 10:47, BQB pisze:

    > Mi też elektryk mówił, że przewodów elektrycznych, w których płynie
    > większy prąd nie powinno się lutować, przewód może się grzać i cyna się
    > rozpłynie.

    Łączenia lutowane nie będą się grzały.

    --
    Akarm