  • 71. Data: 2021-05-26 19:34:20
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2021 19:12:47 +0200, Bad Worm wrote:

    > Gdyby nie import, to po awarii Bełchatowa mielibyśmy blackout.
    >
    > "W wyniku awarii z systemu w ciągu sekundy ,,wypadły" bloki o łącznej mocy
    > blisko 3,9 GW brutto (3,64 GW netto), które w momencie awarii oddawały do
    > systemu 3,3 GW mocy, pokrywając ok. 16% krajowego zapotrzebowania na
    > energię. Częstotliwość pracy sieci obniżyła się nieznacznie poniżej 49,9
    > Hz, co dało się odczuć na całym obszarze pracy synchronicznej systemu UCTE,
    > od północnej Afryki przez niemal całą Europę, aż po Turcję.

    A czemu napiecie nie spadlo?

    > Bezbłędnie zadziałały jednak mechanizmy obrony systemu
    > elektroenergetycznego przed blackoutem - zarówno te automatyczne, jak i
    > wymagające reakcji dyspozytorów. Dostawy energii od razu przejęły na siebie
    > elektrownie utrzymujące rezerwę wirującą w całym systemie UCTE (fizyczny
    > import do Polski w chwili odłączenia Bełchatowa wzrósł na chwilę do
    > rekordowych 5,5 GW),

    Mamy w ogole takie zdolnosci na naszych liniach?
    I ile wyniosla ta chwila?

    > w ruch zostały puszczone turbiny elektrowni szczytowo

    Ich rozruch chwile jednak trwa - podaja czasy okolo minuty, ale
    ciekawi mnie jak to jest z synchronizacja - tez szybka, czy musza sie
    wczesniej krecic?
    Te miedzynarodowe linie wytrzymaja 5GW przez minute?

    > pompowych, a ostatnią deską ratunku, bez której zapewne nie udałoby się
    > uchronić części odbiorców przed odłączeniem, okazała się pomoc
    > międzyoperatorska - oprócz zakontraktowanych już wcześniej ok. 2 GW mocy
    > importowanych, sąsiedzi, poprzez zachodnią i południową granicę,
    > dostarczyli nam kolejny 1 GW mocy."
    > Za
    > https://wysokienapiecie.pl/37633-awaria-odlaczyla-od
    -sieci-niemal-cala-elektrownia-belchatow/

    No wlasnie - 1 czy 3 GW, a nie 5.5.

    Przy czym jak pisalem - z krajowych elektrowni wykrzesalismy te 4GW, i
    podejrzewam, ze dosc szybko - bo kilka weglowych pracowalo na
    zmniejszonej mocy.

    Akurat nadchodzil szczyt wieczorny, to moze kolejne GW byly potrzebne.
    No i moze pozniejsze godziny - jak sie woda w sz-p wyczerpala ...

    > Po raz kolejny nam się upiekło. Ale stawiam dolary przeciw orzechom, że w
    > ciągu kilku lat trafi się taki dzień, że wypadnie nam kilka GW z systemu
    > elektroenergetycznego (z byle jakiego powodu), a akurat sąsiedzi nie będą
    > nas w stanie poratować odpowiednią mocą.

    No coz - ta awaria byla wielka, i raczej szybko sie nie powtorzy.
    Poprzednio jakies mniejsze powodowaly wieksze skutki.

    Pytanie na ile KDM czy jak to sie teraz nazywa jest gotowa na
    wylaczanie odbiorcow - no bo co za problem wylaczyc 20% kraju, ale
    uratowac kraj przed katastrofa :-)

    J.

  • 72. Data: 2021-05-26 20:23:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bad Worm napisał:

    > Może i puszcza, ale problem jest w czymś innym. Możesz dostać po łapach z
    > DC i poza lekkim szokiem może Ci się wydawać, że wszystko jest ok. A
    > tymczasem po kilku czy kilkunastu godzinach zejdziesz na skutek zatrucia
    > organizmu produktami elektrolizy.

    Ten aspekt był już w wątku poruszony. Literatura medyczna też
    sporo miejsca poświęca skutkom elektrolizy. Tym bardziej dziwią
    wszelkie tabelki, w których prąd zmienny przedstawiany jest jako
    zabójczy, a stały lekceważony (inaczej nie umiem nazwać uznania
    120 V DC za napięcie bezpieczne). Jest jakieś inne wytłumaczenie,
    niż PR robiony przez Edisona prawie 150 lat temu?

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2021-05-26 20:29:03
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 24.05.2021 o 20:49, LordBluzg(R) pisze:
    > Inwertery na orbicie mają zajebiste chłodzenie

    Na jakiej podstawie tak uważasz?

    --
    Czarek

  • 74. Data: 2021-05-26 22:30:27
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Tylko że przy wyższych napięciach DC pojawia się problem wyłączania prądów.
    > 10A przy 230V AC to można przerwać w zasadzie bez żadnych konsekwencji po

    fakt

  • 75. Data: 2021-05-27 08:35:12
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Wed, 26 May 2021 20:23:20 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > 120 V DC za napięcie bezpieczne). Jest jakieś inne wytłumaczenie,
    > niż PR robiony przez Edisona prawie 150 lat temu?

    120V DC jest uznane za bezpieczne napięcie w normalnych warunkach i tyle
    też może występować np. między szynami kolejowymi (ujemny biegun zasilania)
    a ziemią.
    www.kolejnafoto.pl

  • 76. Data: 2021-05-27 08:55:06
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Wed, 26 May 2021 19:34:20 +0200, J.F napisał(a):

    > Mamy w ogole takie zdolnosci na naszych liniach?
    > I ile wyniosla ta chwila?

    Tutaj masz mapkę z pokazanymi dokładnymi wartościami importu ale z nieco
    późniejszej pory, wyłączenie Bełchatowa nastąpiło o 16:34:
    https://bi.im-g.pl/im/6d/d7/19/z27096941IH,Przeplywy
    -mocy-w-Polsce-do-systemu-.jpg

    Pewnie na stronie PSE dałoby się dostać do archiwalnych danych o imporcie.
    > Ich rozruch chwile jednak trwa - podaja czasy okolo minuty, ale
    > ciekawi mnie jak to jest z synchronizacja - tez szybka, czy musza sie
    > wczesniej krecic?

    Generatory są rozpędzane silnikami, co pewnie odbywa się w trakcie gdy
    suwnica na górnym zbiorniku (piszę z perspektywy Żarnowca) podnosi zasuwy.
    > Te miedzynarodowe linie wytrzymaja 5GW przez minute?

    Jak zabezpieczenia pozwolą, to czemu nie :)
    > No wlasnie - 1 czy 3 GW, a nie 5.5.

    Kwestia jest o którym dokładnie momencie mówimy. Podejrzewam że działo się
    to bardzo dynamicznie - najpierw poszło przez chwilę 5,5GW zza granicy
    (skutkiem czego był spadek częstotliwości zauważalny w całej Europie), a
    potem ta moc spadła do 3GW. Ponowny rozruch Bełchatowa zajął kilkanaście
    godzin, a krajowa rezerwa też ma swoje ograniczenia. Żarnowiec dysponuje
    mocą 716MW ale tylko przez około 5 godzin.
    > Akurat nadchodzil szczyt wieczorny, to moze kolejne GW byly potrzebne.
    > No i moze pozniejsze godziny - jak sie woda w sz-p wyczerpala ...

    Trzeba by to prześledzić na bazie dostępnych danych. :)
    > Pytanie na ile KDM czy jak to sie teraz nazywa jest gotowa na
    > wylaczanie odbiorcow - no bo co za problem wylaczyc 20% kraju, ale
    > uratowac kraj przed katastrofa :-)

    Odbiorcy przemysłowi mają możliwość podpisania specjalnej umowy, zgodnie z
    którą będą mogli być wyłączeni w pierwszej kolejności, ale oczywiście
    zostanie im to finansowo zrekompensowane.
    www.kolejnafoto.pl

  • 77. Data: 2021-05-27 09:53:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2021 20:23:20 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > 120 V DC za napięcie bezpieczne). Jest jakieś inne wytłumaczenie,
    > niż PR robiony przez Edisona prawie 150 lat temu?

    Moze po prostu zakladaja krotkie porazenie - nie wiem jakie bedzie
    sensowne - 1s, 5s, 10s, minuta?

    Nie bardzo sobie wyobrazam kogos, kto spokojnie czeka minute zanim
    pusci, ale moze skurcz miesni tak potrafi.

    No wlasnie - skurcz wystepuje przy DC ?

    J.

  • 78. Data: 2021-05-27 10:04:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]
    > 120 V DC za napięcie bezpieczne). Jest jakieś inne wytłumaczenie,
    > niż PR robiony przez Edisona prawie 150 lat temu?

    Wyjaśnienie jest dosyć proste. Jak masz pecha to przepływ prądu
    zmiennego przez serce spowoduje jego zatrzymanie. I pozamiatane.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 79. Data: 2021-05-27 11:00:04
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-05-27 o 09:53 +0200, J.F napisał:
    > No wlasnie - skurcz wystepuje przy DC ?

    Ciekawe pytanie. Szybkie odpytanie wyszukiwarki zwróciło mi to:
    https://nis.com.pl/userfiles/editor/nauka/102014_n/G
    ierlotka.pdf

    "Wartości natężenia prądu powodujące skutki patologiczne w organizmie
    człowieka są dla prądu stałego trzy do cztery razy wyższe niż dla prądu
    przemiennego. (...) Występujący próg skurczów przy rażeniu prądem
    stałym o wartości natężenia 25 mA (DC) odpowiada reakcji dla rażeń
    prądem przemiennym 50 Hz o natężeniu 10 mA (AC)."

    Mateusz

  • 80. Data: 2021-05-27 11:20:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 May 2021 08:55:06 +0200, Bad Worm wrote:

    > Tutaj masz mapkę z pokazanymi dokładnymi wartościami importu ale z nieco
    > późniejszej pory, wyłączenie Bełchatowa nastąpiło o 16:34:
    16:34 UTC chyba, a rysunek ... 20:19 UTC czy krajowego czasu?

    > https://bi.im-g.pl/im/6d/d7/19/z27096941IH,Przeplywy
    -mocy-w-Polsce-do-systemu-.jpg

    3GW prawie, no no.

    To bylo maksimum?

    I ile taki stan trwal?

    > Pewnie na stronie PSE dałoby się dostać do archiwalnych danych o imporcie.

    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/wymiana-miedzysystemowa-
    przeplywy-mocy

    Mozliwy eksport do csv za okres.

    No ale wlasnie ... godziny chyba w czasie lokalnym

    Godzina CZ_EXP IMP SL_EXP IMP DE_EXP IMP SW_EXP IMP UA_EXP UA_IMP
    12 -582 135 0 70 0 1405 0 575 - 194
    13 -657 134 -6 17 0 1437 0 598 - 195
    14 -614 124 -18 13 0 1680 0 598 - 196
    15 -613 113 -71 0 0 1600 0 598 - 197
    16 -602 177 -4 51 0 1506 0 598 - 195
    17 -497 462 0 308 0 1718 0 598 - 194
    18 -382 577 0 400 0 1161 0 598 - 192
    19 -221 928 0 624 0 900 0 598 - 193
    20 -289 777 0 508 0 1029 0 598 - 193
    21 -158 603 0 407 0 1236 0 598 - 195
    22 -122 625 0 463 0 891 0 598 - 195
    23 -129 512 0 353 0 643 0 598 - 194
    24 -108 472 0 359 0 528 0 598 - 195
    18 maja
    1 -198 173 0 119 0 609 0 595 - 196
    2 -335 110 0 96 -6 491 0 550 - 197
    3 -336 107 0 106 -16 431 0 497 - 195
    4 -349 96 0 127 -96 405 0 504 - 194
    5 -539 87 -20 38 -149 395 0 595 - 195
    6 -533 59 -10 21 -179 397 0 476 - 196
    7 -447 20 0 198 -8 469 0 9 - 197
    8 -575 1 -1 43 -1 412 0 79 - 195
    9 -573 0 -3 31 0 428 0 108 - 196
    10 -558 0 0 57 0 587 0 78 - 197

    No i ciekawe, gdzie tu sie patrzec - na 18, czy moze troche na 17 -
    jesli to dane usrednione z calej godziny.

    Wychodzi, ze z Niemiec przez caly dzien importowalismy, gdzies w
    krytycznej godzinie najmniej, ale gdzies w tej 17 moze i nas wspomogli
    szybka dostawa, ze Szwecji importowalismy rowno caly dzien, z Ukrainy
    tez rowno, Slowacja nam podeslala 300-600MW, a z Czechami ...
    eksport trwal, ale spadl, a import sie zwiekszyl.

    > Generatory są rozpędzane silnikami, co pewnie odbywa się w trakcie gdy

    osobne silniki czy praca silnikowa ?

    > suwnica na górnym zbiorniku (piszę z perspektywy Żarnowca) podnosi zasuwy.

    Tak czy inaczej - jesli stal i musi sie rozkrecic ... mniej niz minuta
    bym nie dawal

    > Jak zabezpieczenia pozwolą, to czemu nie :)

    A pozwola?

    W tej ze/do Szwecji jest falownik - to mysle, ze nie pozwoli sie
    istotnie przeciazyc, zreszta widac - rowno 598MW szlo.

    > Kwestia jest o którym dokładnie momencie mówimy. Podejrzewam że działo się
    > to bardzo dynamicznie - najpierw poszło przez chwilę 5,5GW zza granicy

    Moglo, ale nie ze Szwecji i chyba nie z Ukrainy - tam zdaje sie jakies
    wydzielone generatory dla nas pracuja.

    > (skutkiem czego był spadek częstotliwości zauważalny w całej Europie), a

    Usilowalem odszukac archiwum czestotliwosci ... nie znalazlem.

    > potem ta moc spadła do 3GW. Ponowny rozruch Bełchatowa zajął kilkanaście
    > godzin,

    Tam chyba najpierw awarie w rozdzielni nalezalo usunac ...

    >a krajowa rezerwa też ma swoje ograniczenia.

    Na szczescie przyszla noc, mocy bylo az za duzo..

    > Odbiorcy przemysłowi mają możliwość podpisania specjalnej umowy, zgodnie z
    > którą będą mogli być wyłączeni w pierwszej kolejności, ale oczywiście
    > zostanie im to finansowo zrekompensowane.

    Z tego co wiem, to bywaja i tacy, ktorzy potrafia znacznie ograniczyc
    moc na zyczenie, np zmniejsza moc w piecu o polowe.
    Ale czy my ciagle wytopem stali stoimy ?

    J.