  • 61. Data: 2021-05-26 09:17:34
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Ącki jak zwykle błysnął intelektem i wiedzą :) Powiesz nam chłopie deko
    > dokładniej jak sobie to wyobrażasz?

    Wyobraża sobie to dokładnie w ten sam sposób, jak nauczył się czytać np
    gazetę, książki z dołu do góry, podobnie jak nauczył się odpowiadać na
    posty, pisząc nie pod czyimś tekstem (prawidłowo) ale nad czyimś tekstem :)

    To proste. Masz rurę światło-wodową. Puszczasz tam wodę z prędkością
    światła a na końcach tej rury ustawiasz kołowrotki/generatory :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 62. Data: 2021-05-26 09:46:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 26 May 2021 09:17:34 +0200, LordBluzg(R) napisał(a):

    > To proste. Masz rurę światło-wodową. Puszczasz tam wodę z prędkością
    > światła a na końcach tej rury ustawiasz kołowrotki/generatory :)

    No wiesz!? Że też nie pomyślałem tak od razu... :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 63. Data: 2021-05-26 09:47:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 26 May 2021 09:16:24 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Maciejewscy w ogóle nie mogą sobie wyobrazić jak maszyny cięższe od powietrza
    latają, telegraf bez drutu działa oraz że 640K nie
    > wystarczy.

    Ącki, powiedz nam, w kiblu też najpierw d... podcierasz a potem srasz?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 64. Data: 2021-05-26 18:48:44
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Mon, 24 May 2021 22:28:03 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Za to DC jak chwyci, to nie puszcza.

    Może i puszcza, ale problem jest w czymś innym. Możesz dostać po łapach z
    DC i poza lekkim szokiem może Ci się wydawać, że wszystko jest ok. A
    tymczasem po kilku czy kilkunastu godzinach zejdziesz na skutek zatrucia
    organizmu produktami elektrolizy.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 65. Data: 2021-05-26 18:51:27
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Mon, 24 May 2021 19:15:18 +0200, sirapacz napisał(a):

    > ale przecież zasilanie DC może być ze znacznie większym napięciem niż
    > 12V. 200? 300? 400?

    Tylko że przy wyższych napięciach DC pojawia się problem wyłączania prądów.
    10A przy 230V AC to można przerwać w zasadzie bez żadnych konsekwencji po
    prostu robiąc przerwę w obwodzie, choćby poprzed wyciągnięcie wtyczki.
    Natomiast 10A przy 220V DC to już nieźle ciągnie łuk. A im większe prądy i
    im wyższe napięcia tym będzie więcej problemów z wyłączaniem prądów
    roboczych, nie mówiąc już o zwarciowych.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 66. Data: 2021-05-26 18:59:35
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 11:22:56 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Tu jest fajna dyskusja o tym połączeniu:
    > file:///tmp/mozilla_jacek0/35(2013)_art0_kable.pdf

    File not found ;)
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 67. Data: 2021-05-26 19:02:34
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 12:11:13 +0200, J.F napisał(a):

    > Sam o tym pisalem, ale czy przy wiekszych napieciach nadal jest
    > roznica, czy AC tez trudno zgasic ?

    DC zawsze będzie trudniej zgasić bo nie przechodzi przez zero jak AC, co
    wykorzystuje się do przerywania przepływu prądu. Wyłączniki DC na napięcia
    wyższe niż kilka czy kilkanaście kV to w zasadzie nie istnieją.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 68. Data: 2021-05-26 19:06:56
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 20:02:40 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Sprawniejsza pewnie będzie, jak się sprawność umieści w wymaganiach
    > projektowych, ale czy tańsza? Miedź już teraz jest droga i szybko
    > drożeje. Amerykańce swoje transformatory słupowe robią z amelinium.
    > Układy impulsowe wśród swoich zalet mają potężną oszczędność zasobów.
    > Zwykle nazywamy to "małą masą", ale można na to inaczej patrzeć.

    Zasobów na wyprodukowanie przetwornicy pójdzie istotnie mniej, natomiast
    dużo ciężej będzie je potem odzyskać. Trafo to metale (stal na kadź i
    rdzeń, miedź lub aluminium na uzwojenia, mosiądz na drobiazgi), trochę
    kompozytów na karkas, nieco porcelany na izolatory i olej, który dopóki
    trzyma parametry to można używać przez wiele lat, co najwyżej poddając go
    filtracji. A zużyty olej transformatorowy OIDP jest wykorzystywany jako
    paliwo albo przerabiany na smary.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 69. Data: 2021-05-26 19:12:47
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 13:15:45 +0200, J.F napisał(a):

    > Po niedawnej awarii w Belchatowie, 17.05, gdy w sieci zniklelo 4GW,
    > moj UPS ciagle rejestrowal ~240V.
    > Zapisuje co 5 minut, wiec moze jakis chwilowy spadek byl.
    >
    > Ubytek zrekompensowalo podniesienie mocy kilku elektrowni weglowych o
    > 2GW i uruchomienie wodnych na 1.8GW. No i chyba zatrzymalismy eksport,
    > a moze nawet zaczal sie import - niestety - PSE podaje dane co godzina
    > ..

    Gdyby nie import, to po awarii Bełchatowa mielibyśmy blackout.

    "W wyniku awarii z systemu w ciągu sekundy ,,wypadły" bloki o łącznej mocy
    blisko 3,9 GW brutto (3,64 GW netto), które w momencie awarii oddawały do
    systemu 3,3 GW mocy, pokrywając ok. 16% krajowego zapotrzebowania na
    energię. Częstotliwość pracy sieci obniżyła się nieznacznie poniżej 49,9
    Hz, co dało się odczuć na całym obszarze pracy synchronicznej systemu UCTE,
    od północnej Afryki przez niemal całą Europę, aż po Turcję.

    Bezbłędnie zadziałały jednak mechanizmy obrony systemu
    elektroenergetycznego przed blackoutem - zarówno te automatyczne, jak i
    wymagające reakcji dyspozytorów. Dostawy energii od razu przejęły na siebie
    elektrownie utrzymujące rezerwę wirującą w całym systemie UCTE (fizyczny
    import do Polski w chwili odłączenia Bełchatowa wzrósł na chwilę do
    rekordowych 5,5 GW), w ruch zostały puszczone turbiny elektrowni szczytowo
    pompowych, a ostatnią deską ratunku, bez której zapewne nie udałoby się
    uchronić części odbiorców przed odłączeniem, okazała się pomoc
    międzyoperatorska - oprócz zakontraktowanych już wcześniej ok. 2 GW mocy
    importowanych, sąsiedzi, poprzez zachodnią i południową granicę,
    dostarczyli nam kolejny 1 GW mocy."
    Za
    https://wysokienapiecie.pl/37633-awaria-odlaczyla-od
    -sieci-niemal-cala-elektrownia-belchatow/

    Po raz kolejny nam się upiekło. Ale stawiam dolary przeciw orzechom, że w
    ciągu kilku lat trafi się taki dzień, że wypadnie nam kilka GW z systemu
    elektroenergetycznego (z byle jakiego powodu), a akurat sąsiedzi nie będą
    nas w stanie poratować odpowiednią mocą.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 70. Data: 2021-05-26 19:14:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 26 May 2021 18:59:35 +0200, Bad Worm napisał(a):

    > File not found ;)

    Ooo shit, teraz już nie znajdę :)
    --
    Jacek