  • 31. Data: 2021-05-25 09:37:51
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 May 2021 19:26:51 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > 200? 300? 400? Jest 230 V, ale AC, nie DC. Tego zmianiac nie należy

    Zgodnie z gimnazjalną definicją napięcia skutecznego AC, czyli 230V
    DC.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2021-05-25 09:39:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 May 2021 19:38:59 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > Zajebiście. może zamiast elektrowni jądrowej, postawimy panele na
    > Saharze i pociągniemy sobie kabelek. W lini prostej to 2.5tyś km!

    Ale zauważ jaka mała musiałaby być powierzchnia tych paneli na
    Saharze aby zaspokoić zapotrzebowanie mocy całego świata.

    --
    Marek

  • 33. Data: 2021-05-25 09:54:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Za to DC jak chwyci, to nie puszcza.

    I tyrystor nie będzie się chciał wyłączać.
    P.G.

  • 34. Data: 2021-05-25 10:06:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-24 o 20:49, LordBluzg(R) pisze:

    > To już lepiej na orbicie panele. Najlepiej nad biegunami, żeby nie
    > zasłaniały niczego  (tak jak w globusie) :D

    Pojęcia 'na orbicie' i 'nad biegunem' nie są całkiem spójne.

    Jak pisałem o tym kablu naokoło Ziemi to pomyślałem też o olbrzymich
    pionowych, obrotowych ścianach z panelami na biegunach. Tylko tam chyba
    nie ma bezwietrznej pogody.

    > Przekazywanie energii, można
    > wtedy bez kabla a na ziemi przetworniki.

    To akurat wydaje mi się nie do zrobienia w sposób wystarczająco
    bezpieczny dla ludzi na Ziemi.
    Ale ciekaw jestem, czy dało by się zrobić kabel z równika do satelity
    geostacjonarnego, który byłby utrzymywany siłą odśrodkową (wiem, że
    takiej nie ma).
    Pewnie się okaże, że żaden materiał nie wytrzyma naprężeń jakie tam by były.
    P.G.

  • 35. Data: 2021-05-25 10:11:37
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-05-24 o 22:49 +0200, LordBluzg(R) napisał:
    > Tak w sumie to się wcześniej nie zastanowiłem nad tym :/ Projekcja z
    > filmów SF gdzie delikwent w próżni zamarza m 3 sekundy była tutaj
    > przewagą :D

    Na ISS, choć to jeszcze nie próżnia kosmiczna, jedną stronę muszą ostro
    grzać, a drugą ostro chłodzić (odprowadzając ciepło jakimiś rurkami
    z jednej strony na drugą). Natomiast temperatura na oświetlonej
    powierzchni księżyca może sięgać ponad 120 st., a na nieoświetlonej
    poniżej -150... Atmosfera to jednak fajna rzecz.

    Wracając do tematu - panele w próżni mogą działać, tylko trzeba je
    dobrze chłodzić. Tutaj fajny artykuł o tym jak to zrobiono dla ISS:
    https://solartribune.com/solar-space-powering-intern
    ational-space-station/

    Mateusz

  • 36. Data: 2021-05-25 10:37:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 May 2021 15:55:58 +0200, Piotr Gałka wrote:
    > Kiedyś dawno ludziom wyszło, że AC lepsze bo się daje transformować.
    > Nie znam się na energetyce wcale, ale czytając:
    > https://gadzetomania.pl/62527,fotowoltaika-problemy-
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci
    > tak mi przyszło do głowy, czy w obecnych czasach nie lepsze byłoby
    > przesyłanie energii DC.

    W tej strefie to chyba nie - trzeba by wymienic wszystkie
    transformatory, i zamienic na przetwornice. Takie z 15kV, 110kV -
    czyli klopotliwe.

    No i nie jestem pewien jak z gaszeniem luku - AC nie pomaga ?

    Natomiast ... stosuje sie DC w liniach transmisyjnych duzej mocy, i
    tam napiecie jest zmienne. Okazuje sie, ze izolacji szkodzi i
    temperatura i napiecie, wiec jak moc plynie mniejsza, to jest sens
    obnizyc napiecie - szkodzi bardziej niz temperatura w granicach normy.
    Plus pare innych zalet.

    > Co więcej może nie od rzeczy byłoby dopuszczenie znacznie większych
    > wahań napięcia w linii niż są obecnie bo każdy punkt odbioru nie miałby
    > transformatora o konkretnym przełożeniu tylko przetwornicę akceptującą
    > spory przedział napięcia na wejściu.

    Taa ... tylko ze:
    -jak sasiedzi w swoich PV zrobia za duzo mocy, to jakie bedzie
    napiecie?
    -przetwornice z tych 15 kV musialby dzialac w dwie strony, zeby
    nadmiar mocy odprowadzic do sieci.

    Natomiast mozna by sie zastanowic nad czyms innym - sygnalizacja
    potrzeb sieci przez napiecie.
    240V - mocy duzo, 200V - prosimy o ograniczenie zuzycia.

    > Nie wiem jak się robi przetwornice z wielu kV, ale chyba jakoś się robi.
    >
    > Wydaje mi się, że przesyłanie AC wiążę się z jakimiś stratami na ciągłe
    > przeładowywanie pojemności linii, czego przy DC by nie było.

    Cos takiego pisza przy tych HVDC, ale nie bardzo rozumiem.
    Wydaje sie, ze przy dominujacych obciazeniach indukcyjnych powinni sie
    cieszyc z kazdej pojemnosci. A tymczasem pojemnosci sie boja.

    Inna sprawa - czy aby na pewno indukcyjnosc dalej dominuje, przy tej
    ilosci przetwornic, lamp LED, falownikow ...

    > Tak samo emisji pola EM dla AC nie da się uniknąć.

    przy 3 fazach efekt sie zmniejsza.

    J.

  • 37. Data: 2021-05-25 10:47:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 May 2021 18:29:06 +0200, Jacek Maciejewski wrote:
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci

    > Robi się to przy trasach podmorskich oszczędzając na miedzi i wadze
    > kabla.

    No nie wiem - przewody jakby podobnie grube musza byc,
    chyba, ze chcesz jeden przez ziemie/morze puszczac.

    Gdzies mi mignelo, ze przeszkadza im pojemnosc kabla - cos, czego w
    liniach napowietrznych prawie nie ma.
    No i DC latwiej synchronizowac do lokalnej sieci AC - tez ponoc klopot
    na duzych dystansach - bo sieci nie beda naturalnie zsychnronizowane.

    > Przy trasach lądowych należałoby używać dwóch przewodów by
    > uniknąć prądów ziemnych, kłopotliwych na lądzie.

    W naszym laczu do Szwecji jest ponoc drugi drut.

    J.

  • 38. Data: 2021-05-25 11:14:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 10:47:42 +0200, J.F napisał(a):

    > W naszym laczu do Szwecji jest ponoc drugi drut.

    Pierwotnie miał być układ monopolarny. W trakcie budowy, na skutek
    nacisków organizacji ekologicznych, doprojektowano kabel powrotny.
    Ciekawe że ma przekrój ok. połowy kabla głównego, prawdopodobnie wynikło
    to z niemożności zakupu w tamtym czasie bardziej odpowiedniego.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 39. Data: 2021-05-25 11:22:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 10:47:42 +0200, J.F napisał(a):

    > W naszym laczu do Szwecji jest ponoc drugi drut.

    Pierwotnie miał być układ monopolarny. W trakcie budowy, na skutek
    nacisków organizacji ekologicznych, doprojektowano kabel powrotny i jako
    jedyne w rejonie Bałtyku to połączenie jest dwukablowe.
    Ciekawe że kabel powrotny ma przekrój ok. połowy kabla głównego,
    prawdopodobnie wynikło to z niemożności zakupu w tamtym czasie bardziej
    odpowiedniego.
    Tu jest fajna dyskusja o tym połączeniu:
    file:///tmp/mozilla_jacek0/35(2013)_art0_kable.pdf
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 40. Data: 2021-05-25 11:50:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 May 2021 20:12:13 +0200, Piotr Gałka wrote:
    > A może objąć Ziemię kablem naokoło wzdłuż jakiegoś równoleżnika. Nie
    > byłoby problemu, że panele w nocy nie działają bo zawsze gdzieś wzdłuż
    > kabla byłby dzień.

    Ale to dopiero, jak nadprzewodniki opanujemy, bo w miedzi za duze
    straty.

    J.