  • 1. Data: 2011-05-24 14:47:05
    Temat: Co ma Objective-C czego nie ma C++?
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    Witam

    Apple wraz z MacOSX "wdepło" w Objective-C. I mało by się kto tym
    przejmował gdyby nie fakt, że ich IPhone też ma jakieś biblioteki w tym
    języku w dodatku ten IPhone odniósł sukces rynkowy.

    Tak więc w moim umyśle zaistniała konsternacja: Jakie ma zalety
    Objective-C w porównaniu do C++?

    Fir, może Ty byś wiedział?

    dzięki
    Szyk

  • 2. Data: 2011-05-24 15:30:25
    Temat: Re: Co ma Objective-C czego nie ma C++?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On May 24, 3:47 pm, Szyk <s...@o...pl> wrote:
> [...]
    > języku w dodatku ten IPhone odniósł sukces rynkowy.
    >
    > Tak więc w moim umyśle zaistniała konsternacja: Jakie ma zalety

    Objective-C jest zbudowany na modelu obiektowości opartym na Smalltalk-
    u. Jest również bardziej "dynamiczny". Można w jakimś sensie chyba też
    powiedzieć, że jest bardziej "obiektowo zorientowany" niż C++. Czy to
    zalety czy nie, to kwestia raczej dyskusyjna.

    I dlaczego konsternacja? Objective-C został wybrany nie z powodu
    zalet, jakie posiada nad C++ teraz, tylko z powodu zalet, jakie
    posiadał w 1988 roku.

  • 3. Data: 2011-05-24 15:48:29
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    Szyk <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > języku w dodatku ten IPhone odniósł sukces rynkowy.
    >
    > Tak więc w moim umyśle zaistniała konsternacja: Jakie ma zalety

    no spox - choc nie mam tu tak duzo do powiedzenia (bo nie jestem
    hiperomnibusem) kompleksowa odpowiedz nie jest latwa bo trzeba sporo
    wiedziec i przemyslec (a ja nie mialem na to czasu ani tez nie jestem
    az tak zainteresowany);

    mz fundamenty obj-c sa znacznie bardziej zwarte i logiczne niz to co
    robi za fundamenty c++

    (jak ktos ma energie by sie wczytywac to tu jest b dobry tekst
    nt tego jak robione sa fundamenty obj-c

    http://www.algorithm.com.au/downloads/talks/objectiv
    e-c-internals/objective-c-
    internals.pdf
    )

    mz c++ byl robiony tak by byc niejako rozbudowa c (tylko ze bylo to
    niezwykle cienkie niezborne logicznie i kaszaniaste, tak ze nic dziwnego
    ze c++ zapedza sie w kozi rog)

    obj-c jest wobec c jakby 'obok', jest przybudowka a nie rozbudowa c
    (w c mozna caly czas pisac obok i laczyc mieszac bez problemu kod)-
    te zas zasady ktore okreslaly chrakter tej 'przybudowki' ida niejako
    'z gory' (i nie sa dla mnia tak zupelnie jasne - ale generalnie chodzi
    o to by w obj-c mozna implementowac ladnie paradygmat oo na jakis tam
    sposob ktorzy sledza jego tworcy);

    to co jest zrobione 'z dolu' jako implementacja tej maszyny klas i metod
    napisana w c jest w powyzszym booku (idzie to znacznie dalej w runtime
    niz c++) widac ze jest tam m.in identyfikacja typow i metod w runtime itd

    w podlinkowanej tu ksiazce autor pisze w jednym z akapitow jak
    postrzega miejsce obj-c wsrod innych jezykow ogolnie dosyc
    wychwla obj-c jako majacy wiecej mozliwosci 'dynamicznych' niz
    konkurencja

    to co mozna zrobic z obj-c 'z gory ' (np w postaci wyrazen skladniowych

    <tutaj jest pewien przyklad, ale nie chce mi sie o tym mowic, bo
    sam odlozylem to sobie by ew pomyslec nad tym kiedys wiecej

    http://www.cocos2d-iphone.org/wiki/doku.php/prog_gui
    de:actions_ease

    albo w postaci architektury programow) to juz zupelnie inny temat -
    jest to dosyc rozbuchane i np macosowy framework 'cocoa' stosuje mase
    najrozmaitrzych wzorcow (target-action, key-value-observng, notyfication-
    centers itd itp) - Nie przepadam delikatnie mowiaz za 'oo' tak ze
    w skrocie moge powiedziec ze fundamenty obj-c sa bardziej
    zwarte niz fund c++, jezyk chyba raczej troszke ciekawszy niz c++, c#,
    ( moze niz java - co do javy to nie wiem ), ale sam 'kierunek' jest
    ze wszech miar niedobry

    warosc obj-c laczy sie w pewien sposob z wysoka jakoscia dokumentacji
    na maca i generalnie tez poziomu maca ktory jest wyzszy niz poziom MS

    tak wogole to duzo by trzeba mowic - parenascie tygodni z obj-c
    mnie sporo nauczylo ale jak mowie nie za bardzo moge zdzierzyc ta
    obiektowke a jak juz przychodzi to zabawy z wyszukiwaniem leakow
    to odpadam; jak ktos chce sie podjarac to bardziej moze sie mz
    podjarac samym iphonem niz obj-c na iphone mozna pisac w obj-c ale
    mozna tez w c mozna w opengl nawet z szaderami (o ile wiem) i nawet
    w asmie ARMa :) nawet z jakimis wektorowymi rozszerzeniami
    a asm arma jest fajnym asmem, procek raczej ok

    http://www.coranac.com/tonc/text/asm.htm

    (chyba ze sie zniechece bo roznie to bywa)

  • 4. Data: 2011-05-24 16:46:22
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > a asm arma jest fajnym asmem, procek raczej ok
    >
    > http://www.coranac.com/tonc/text/asm.htm
    >
    > (chyba ze sie zniechece bo roznie to bywa)

    pewien problem w tym ze trzeba zaplacic ponoc $99 rocznie aby moc
    programowac na iphona (tj uruchamiac na urzadzeniu) trzeba tez
    miec maca [albo hackintosha (przerobionego peceta z zainstalowanym
    macosem)] i xcode'a (byl darmowy ale teraz tez cos sie chyba placi) -
    to jest minus i przeszkoda - nawet jakbym mial wiecej kasy to nie wiem
    czy bym sie na takie placenie haraczu za programowanie zdobyl
    (szczerze mowiac to raczej nie); sporo badziewnych aplikacji jest
    w tym appstorze i chcialbym napisac moze na iphone jakas lepsza
    gierke 2d niez te najrozmaitsze smieci za pol funta - ale chyba
    teraz podejme wogole inne proby - wroce do c i ogl pod winde
    sprobuje zrobic sobie jakis wlasny 'framework 2d' w ogl'u napisac
    w tym gierke na pc i tylko pozniej 'przeportowac'

  • 5. Data: 2011-05-24 17:06:18
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    Szyk <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > języku w dodatku ten IPhone odniósł sukces rynkowy.
    >
    > Tak więc w moim umyśle zaistniała konsternacja: Jakie ma zalety

    jeszcze innymi slowy, jakby wyobrazic sobie rysunek czy prezentacje
    czterech dwudziestokilkuletnich punkowcow, pod jednym bylby napis
    (bylby firmowany przez) c++ pod drugim c# pod trzecim obj-c a
    pod czwartym java, to ten z obj-c moze bylby troche bardzej rodzinny
    (ne wiem w sumie czemu moze przez skojarzenia z reklamowkami appla

    http://www.youtube.com/watch?v=NC9hv3ema5s

    ) i moze lepiej ubrany, ten od c++ najbardziej zlachany itp
    - ja osobiscie olewam wszystkie te cztery jezyki po prawdzie
    (i tak to
    co najcenniejsze w wiedzy programistycznej jest od nich
    nizalezne) starajac sie skupic na czyms glebszym jakby 'pod'
    - tak jakby wsadzic glowe pod betonowa lawke) ;-) i jestem generalnie
    zly bo slabo mi to idzie jestem rozproszony itd

  • 6. Data: 2011-05-24 18:51:05
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 24 May 2011 16:47:05 +0200, Szyk <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    >języku w dodatku ten IPhone odniósł sukces rynkowy.
    >
    >Tak więc w moim umyśle zaistniała konsternacja: Jakie ma zalety

    Glowna zaleta Objective-C jest ttaka ze nie jest C++

    A.L.

  • 7. Data: 2011-05-24 18:53:08
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 24 May 2011 08:30:25 -0700 (PDT), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Objective-C jest zbudowany na modelu obiektowości opartym na Smalltalk-
    >u.

    To znaczy, co konkretnie? I czym sie model obiektowosci C++ rozni id
    Smalltakowego?

    >Jest również bardziej "dynamiczny".

    To znaczy co, konkretnie?

    >Można w jakimś sensie chyba też
    >powiedzieć, że jest bardziej "obiektowo zorientowany" niż C++.

    To znaczy, co konkretnie?

    A.L.

  • 8. Data: 2011-05-24 19:22:01
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2011 16:48, f...@N...gazeta.pl wrote:
    > Szyk<s...@o...pl> napisał(a):
    >
    > mz c++ byl robiony tak by byc niejako rozbudowa c (tylko ze bylo to
    > niezwykle cienkie niezborne logicznie i kaszaniaste, tak ze nic dziwnego
    > ze c++ zapedza sie w kozi rog)

    Co to znaczy, że się zapędza w kozi róg? I możesz podać przykład
    jakiegooś elementu C++, który uważasz za nielogiczny (w stosunku do C)?

    > obj-c jest wobec c jakby 'obok', jest przybudowka a nie rozbudowa c
    > (w c mozna caly czas pisac obok i laczyc mieszac bez problemu kod)-

    A w C++ nie można pisać w C i łączyć kodu? Możesz podać jakiś przykład
    na to, czego konkretnie się nie da?

> [...]
    > postrzega miejsce obj-c wsrod innych jezykow ogolnie dosyc
    > wychwla obj-c jako majacy wiecej mozliwosci 'dynamicznych' niz

    Tyle że z tych możliwości się celowo rezygnuje, bo one obniżają performance.

  • 9. Data: 2011-05-24 19:24:40
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

    > Glowna zaleta Objective-C jest ttaka ze nie jest C++
    >
    > A.L.

    mysle ze obj-c powstalo (albo ew zostalo uzyte w makach) bo
    ziomkowie od makow chcieli miec 'cos lepszego' od c++ na pecetach

    mozna w kazdym razie rozwazyc taka wizje bo sytuacja do tego pasuje

    i mz pewnie faktycznie z punktu widzenia fana 'oo' obj-c pewnie
    lepiej sie nadaje

    (dla mnie niestety i tak wszystko to jest do niczego tak ze nawet
    nie mam checi zaglebiac sie w detale)

    obj- c z jednej strony mozna zetsawiac z c++ (bo jest kompilowane)
    z drugiej strony no javy albo c# (bo jest bardziej w ich strone)

    pozatym specjalnie wiecej to nie mam do powiedzenia na te tematy
    - wole zajmowac sie bardziej bajtami grafika i pokrewnymi tematixami

  • 10. Data: 2011-05-24 19:33:14
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2011 19:53, A.L. wrote:

    > To znaczy, co konkretnie? I czym sie model obiektowosci C++ rozni id
    > Smalltakowego?

    Jeśli kolega nie wie, to mnie się nie chce tłumaczyć. Niech sobie kolega
    przeczyta jakąś książkę.