  • Data: 2009-04-15 09:11:04
    Temat: Re: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Ryjek" <p...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:gs2hkk$rqi$1@news.task.gda.pl...
    > Autor wątku chciał się dowiedzieć jaki układ w instalacji będzie lepszy.
    > Raczej się nie dowiedział z tej dyskusji.

    Sieci zrobiona 30 lat temu.
    Są starzy odbiorcy którzy mają w domu skrzynki bezpiecznikowe bez różnicówki
    a przewodem ochronnym jest dla nich
    przewód zerowy podłączony w gniazdku do kołka ochronnego krótkim mostkiem.
    A więc TNC w sieci i w domu.

    Dlaczego ZE nie pozwoli nowo przyłączanym na TT ? Ano dlatego bo TNC musi
    być co jakiś czas uziemiany aby przewód zerowy nie miał zbyt wysokiego
    potencjału względem ziemi. W układzie TT przewód zerowy jest przewodem
    roboczym i może występować potencjał względem ziemi. Uziemiamy tylko przewód
    ochronny i nie mostkujemy z zerowym. Wszyscy starzy odbiorcy mogliby mieć
    potencjał na przewodzie ochronnym w swoich gniazdkach przy niedostatecznym
    uziemieniu przewodu zerowego w swojej skrzynce.
    W układzie TNC S uziemiamy przewód ochronny ale także zerowy na listwie
    przed licznikiem Tu następuje rozdział zerowego z ochronnym. Nie pojawi się
    więc ryzyko wysokiego potencjału na przewodzie zerowym w sieci a i przewód
    ochronny spełniać bedzie swoją funkcję w domu.
    Dlatego ja uważam że prośba o porade jaką mam zrobic sieć w domu jest bez
    sensu bo zalezy tylko od ZE.

    Marek