    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Sat, 10 Jun 2023 01:55:25 -0000 (UTC)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Raczej chodzi im o to, że jest to układ w klasie AB bliżej B i stopień
    > wyjściowy jest słabo polaryzowany. Dołączenie obciążenia w którąkolwiek
    > stronę spowoduje że stopień wyjściowy zacznie działać w bardziej
    > liniowym zakresie.

    Już doczytałem :) I doszedłem do wniosku, że LM324 się do tego nie nadaje.

    Nowa, przeprojektowana wersja (całości, filtr jest w prawym górnym rogu):
    http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx.png

    Fragmentarycznie przetestowana na breadboardzie i wydaje się działać, choć
    nie obraziłbym się, gdyby LPF miał jeszcze większą stromość.

    > P301 -> R305 -> R304 ...

    Hmm, tak, faktycznie jest. Gdyby sztuczna masa była idealna, to nie byłoby
    sprzężenia.

    > Pamiętaj że wszystkie te wzmacniacze są identyczne.

    Tzn. 4 sztuki w LM324? Jakie to ma znaczenie?

    > Jeżeli układ jest w wersji SMD to wystarczy podnieść jedną nogę ;)

    No tak... :)

    Stwierdziłem że zrobię drugi układ. Ten sobie zostawię, ma dużą czułość na
    wejściu (za dużą dla mojej anteny, tam siedzi LMP3321 i bias na 1 Gom),
    ale niech leży, może kiedyś się przyda. Po prostu pominąłem filtr :)

    > Kondensator musiałby być na tyle duży żeby stanowił pomijalnie małą
    > impedancję. Tak to się mówi ;) Nawet można policzyć ;) I tam różne
    > takie, bo co to znaczy pomijalnie mała? Zależy co masz do zrobienia.
    > układ pomiarowy czy coś co tam byle jak, byle działało.

    Byle jak to już mam :) Wpuszczam nieodfiltrowany sygnał do PC z poziomem
    dopasowanym tak, żeby 50 Hz (które dominuje) nie przesterowało karty, i
    działam na tym. Teraz chcę to zrobić porządnie -- wywalić 50 Hz wcześniej,
    tak żeby w pełni wykorzystać dynamikę karty, i dodatkowo odfiltrować pasmo
    od góry, żeby zminimalizować aliasing.

    Pomiarowe to nie jest, ma po prostu odebrać kilka kHz pasma (focus jest na
    17.2 kHz, bo tam nadaje SAQ*, ale nie tylko to chcę odbierać).

    * https://alexander.n.se/en/the-radio-station-saq-grim
    eton/saq-transmissions/

    Będzie jeszcze prawdopodobnie osobny układ do odbioru ELF (poniżej 50 Hz,
    chcę synchronizować próbkowanie z siecią), tak z czystej ciekawości --
    niech sobie chodzi przez pół roku albo dłużej i zobaczymy, co tam się
    złapie. Komuś się kiedyś złapały ciekawe rzeczy:

    http://www.vlf.it/kurt/elf.html

    > I jeszcze istotne co masz na zasilaniu. Bo to też ma wpływ na układ.
    > Przyjmujemy że impedancja zasilania jest pomijalnie mała, a to też nie
    > jest prawda. Może są np długie ścieżki, a może nie ma pojemności
    > blokującej zasilanie, albo jest kiepski kondensator... Albo stabilizator
    > słaby. Myślę że kilka ceramicznych mikrofaradów to już będzie ok, o ile
    > masz tam rzeczywiście więcej niż 3kHz... 100n też może być dobrze, ale
    > nie wiem czego tak naprawdę potrzebujesz.

    Pojemności są, ścieżki umiarkowanie krótkie, choć nie wiem, jak będzie w
    tym nowym, przeprojektowanym układzie, bo za płytkę dopiero się wezmę (ale
    poprowadzę je tak grube, jak się da).

    > Ogólnie to ltspice Twoim przyjacielem, aczkolwiek nie należy traktować
    > jego wyników jako ostatecznych.

    Jakoś nigdy nie mogłem się do niego przekonać. Ale chyba w końcu trzeba.

    > I oczywiście może to też być źródło problemów wynikających z dużej
    > impedancji ścieżek zasilania... Np zrobi się generator przez ścieżki
    > zasilania. No, prosty układ, a można go s... zepsuć znaczy, na wiele
    > różnych sposobów. Co wcale nie znaczy że w pierwszym podejściu nie
    > zadziała poprawnie.

    Ja w ogóle biorąc się za elektronikę analogową widzę, jak wiele aspektów
    trzeba brać pod uwagę, o których mając tylko jako-taką wiedzę teoretyczną
    nie ma się pojęcia :)

    > R305 jak najbardziej może być podłączony przez kondensator do masy,
    > tylko ten kondensator musi mieć impedancję pomijalnie małą względem
    > R305.

    Na wspomnianym schemacie (vlfrx.png) tak zrobiłem, ale policzyłem wartości
    tak, żeby Xc = R w okolicy częstotliwości, poniżej której nie chcę
    wzmocnienia (ok. 3.5 kHz).

    1 / (6.28 * 1k * 47n) = 3388 Hz

    Z drugiej strony, taki filtr będzie dosyć łagodny, np. przy 10 kHz (tu już
    chcę mieć normalne wzmocnienie) Xc nadal będzie miał Xc = 33% R, a i tak
    mam filtr w poprzednim stopniu, więc może dać tam kondensator np. rząd
    wielkości większy?

    Podobnie zresztą z R6 i C7 (lewy dolny róg schematu, stopień wejściowy),
    ale tu bym raczej zostawił, niech filtruje. Idea jest taka, żeby dobrać R1
    i R4 do anteny tak, żeby poziom sygnału (dominującego 50 Hz) był trochę za
    niski i doregulować VR1 do poziomu idealnego (gdy oba LEDy będą świeciły).
    Potem VR2 wyregulować poziom widziany na komputerze (karta, której używam,
    nie ma regulacji poziomu wejściowego) -- jest to za HPF, żeby wzmocnić
    sygnał już bez składowej 50 Hz, a przed LPF, żeby szumy wprowadzone przez
    LPF były jak najmniejsze (bo poziom, na którym będzie pracował, będzie już
    odpowiednio wysoki).

    Przynajmniej taka idea mi przyświeca.

    --
    Przychodzi blondynka do lekarza a lekarz mówi:
    - Proszę się rozebrać.