    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 3 Jan 2018 03:24:18 -0800 (PST)
    <5...@g...com>
    <onfotu$lh6$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <3...@g...com>
    <6...@g...com>
    <c...@g...com>
    <d...@g...com>
    <5...@g...com>
    <c...@g...com>
    <3...@g...com>
    <6...@g...com>
    <c...@g...com>
    <6...@g...com>
    <f...@g...com>
    <4...@g...com>
    <6...@g...com>
    <e...@g...com>
    <7...@g...com>
    <1...@g...com>
    Subject: Re: Co jest nie tak z C++ (było: Rust)
    From: g...@g...com

    W dniu środa, 3 stycznia 2018 10:58:12 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Takich, które występują w naturze. Wliczamy w to procesy fizyczne, chemiczne, itp.

    A procesy myślowe występują w naturze?
    Czy produkcja samochodów jest procesem występującym w naturze?
    I dlaczego to miałoby być istotne?

    > Ciekawy przykład, ale Słońce też wschodzi i zachodzi i znowu wschodzi. Deszcz pada,
    potem woda paruje a potem z tej pary robią się chmury i znowu pada. Itd. Jeśli coś
    się powtarza, to mówimy, że jest to cykl. Pojęcie rekurencji nie jest do tego
    potrzebne ani nie ułatwia rozumienia tych zjawisk. Z jakiegoś powodu wszystkie takie
    zjawisko omawia się w przedszkolach, na szczęście dla przedszkolaków bez rekurencji.

    Jest zasadnicza różnica pomiędzy biologiczną reprodukcją, a obrotem
    słońca dookoła ziemi. Kura tworzy swoje (zmodyfikowane) kopie (co w świecie
    cybernetyki określane jest mianem "autopoiesis"), zaś Słońce cały czas
    jest jedno. Z jakiegoś powodu pytanie "co było pierwsze, kura czy jajko?"
    stanowi dla nas zagwozdkę, zaś pytanie "co było pierwsze, dzień czy noc?"
    już raczej nie. Zauważ również, że w samym tym pytaniu manifestuje się
    myślenie rekurencyjne, czyli potrzeba ustalenia przypadku bazowego
    (którym miałaby być kura albo jajko) i kroku (czyli znoszenie jajka albo
    wykluwanie się, w zależności od tego, na jakim etapie jesteśmy).

    > Ten przykład jest już ciekawszy. Możesz mnie przekonać, że nawet tak prostą rzecz
    jak wyrażenie arytmetyczne łatwiej opisać pozwalając na rekurencję.

    > Języki programowania nie są naturalne. A języków naturalnych nie opisuje się w BNF.
    I tu wracamy do starego argumentu.

    BNF jest wariantem gramatyki bezkontekstowej (typ 3 w hierarchii Chomsky'ego),
    i to stamtąd pochodzi. Choć Chomsky używał aparatury pojęciowej teorii
    informacji, motywacją do rozwinięcia jego teorii było opisywanie języków
    naturalnych właśnie.

    > W odniesieniu do wielu obecnych języków programowania, zgadzam się - i tam też
    stosuję rozwiązania rekurencyjne.

    Cieszę się.