    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Date: Tue, 7 Jul 2009 17:59:59 +0200
    <h2l0jh$2il$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <h...@4...com>
    <h2ncm3$357$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <h2r943$s52$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <h2raiq$19$1@nemesis.news.neostrada.pl> <4a512f5c$1@news.home.net.pl>
    <h2savj$3hf$2@news.wp.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <h2t312$4ng$1@inews.gazeta.pl> <h2t6up$4h5$1@news.onet.pl>
    <h2trbe$elq$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał:

    > Ani z dolu ani z gory nie mozesz go ograniczyc bez przyjecia pewnych
    > zalozen, ktore wcale nie musza byc prawdziwe, ani oczywiste dla
    > odtwarzajacego. Skad pomysl, ze to plyta wiruje, a nie odczytujaca
    > glowica?

    Bo tak jest najprościej. Oglądajac płytę gramofonowa. dostzreżesz na niej
    spiralny rowek. Rozsądek podpowie, ze urządzenie odczytujące musioało się
    pzremieszczać wzdłuż tego rowka. Dużo łatwiej jest obracać płytę a
    przemieszczać liniowo urządzenie odczytujące wzdłuż jej promienia niz
    zapewnić skomplikowany ruch urządzenia odczytującego po spirali.

    > Prosty przyklad z kasetami VHS - z wytrzymalosci materialu
    > wyliczylbys maksymalna predkosc przesuwu, ale przyjmujac statyczna
    > glowice nijak nie wychodzi ci, ze da sie na niej zapisac obraz. Dopiero
    > wirujaca jednoczensie glowica jest odpowiedzia.

    Różnica jest taka, że w [przypadku płyty od razu widdżę, zę jest na niej
    rowek a przyglądajac się dokłądnie zobaczę, zę ma spiralny kształt. Gdybym
    dysponował zmysłem pozwalajacym na 'widzenie' ścieżki magnetycznej również
    bez trudu bym, się domyślił, ze zapis na taśmie VHS powstał w wyniku użycia
    wirującej głowicy.

    > Przy plycie winylowej
    > charakterystyka sygnalu jest mocno okreslana przez wkladke gramofonowa -
    > glowice i charakterystyke toru wzmacniacza. Nie wiedzac czym nalezy
    > odczytac ta plyte moglbys uzyc np. lasera - uzyskalbys sygnal o
    > harmonicznych dalece odbiegajacych od sygnalu akustycznego, dopiero
    > wiedzac, ze wzmacniacz przenosi np. 50-20000 Hz mozesz je wyeliminowac.

    Kształt rowka zagłębionego w podłoze jest wskazówką, ze odczyt odbywał się
    na drodze mechanicznej. Płyty optyczne, pzreznaczone do odczytu za pomocą
    lasera wyglądaja zupełnie inaczej.
    Na drodz epodobnej analogii gdyby przybysz z innej planety znalazł gdzieś
    samochód - na podstawie obecności kół domyśłiłby sie, ze pojazd ten służył
    do poruszania się po lądzie. Co więcej - po obejzreniu konstrukcji tych kół
    i zawieszenia będzie w stanie stwierdzić, czy pojazd ten mógł się poruszać
    po terenie nieprzygotowanym, czy też wymagał specjalnie przygotowanych dróg.

> [...]
    > informacji, ktore bylyby co prawda szumem, ale dalyby mu do myslenia.
    > Dodaj do tego prosty zbieg okolicznosci - np. laser odbity od rowka
    > ulega pod wplywem winylu polaryzacji - i nagle ktos, kto dysponuje
    > rozwinieta technika widzi w tym nie tylko prosty sygnal modulowany
    > amplitudowo, ale takze drugi modulowany fazowo. Zamieniajac laser na
    > jakis detektor elektrochemiczny zamiast czytac sygnal widzi np.
    > niejednorodnosc (zanieczyszczenia) winylu. I co? Mysli sobie - alez
    > sprytnie wprowadzili dodatkowa informacje.

    Nie sądzę - jeśli Ty widzisz kartkę papieru szukasz an niej obrazu lub
    tekstu - nawet zapisanego nieznanymi Ci znakami. I nie bedziesz raczej
    doszukiwał sie informacji w subtelnych zmianach grubości poszczególnych
    punktów kartki - mimo, ze dysposnujac odpowiednią techniką można by w ten
    właśnie sposób informację na niej zachowywać. Po prostu podświadomie
    zakładamy, ze informacja została zapisana w sposób najprostszy do
    zrealizowania - i zazwyczaj takie założenie się sprawdza.

    > Takze to samo w zaleznosci
    > jaka dysponujesz technika moze wygladac zupelnie inaczej.
    >[...]

    Ale oględziny nośnika dają wskazówkę, jaką techniką ta informacja została
    zapisana. Ponadto - mało prawdopodobne, aby przetrwały same nośniki
    informacji a nie zostały żadne ślady urządzeń tę informacje
    zapisujących/odczytujących. Jeśli przetrwają taśmy magnetofonowe, to
    zapewnie gdzieś jakiś magnetofon też przetrwa. Bardzo mozliwe, że w stanie
    nie nadającym się do użytku, ale jego dokładne oględziny pozwolą na
    odtworzenie sposobu w jaki odczytywał informację - co znakomicie ułatwi
    skonstruowanie urządzenia do jej odtworzenia. Poza tym - mogą pzretwac
    opisy. Wydaje mi sie, ze nie przetrwał do naszych czasów żaden egzemplarz
    średniowiecznej machiny oblężniczej - a dzięki zachowanym opisom wiemy dość
    dokładnie jak wyglądały, jak działały i nie ma najmniejszych problemów z ich
    rekonstrukcją.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)