    From: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Date: Thu, 2 Jul 2009 00:12:53 +0200
    <h...@t...hamstera.pl>
    <8...@4...com>

    Rzecze

    > nie rozumiem. jak to nie ma? a laaptopy? wszelkiego typu PDAe, nawet
    > madre komorki to komputery.

    No chodzi mi o typowy SF-owy ubieralny komputer. Nawet nie ma jeszcze
    kupowalnych wyświetlaczy siatkówkowych, mimo że prototypy istnieją od bardzo
    dawna )i to nawet takie które działają z odległości metra). A wystukiwanie
    tekstu na PDA jest powolne i niewygodne.

    Chociaż i tak zadziwiający jest postęp jakiego dokonał Google w ciągu
    ostatnich kilku lat. Jeszcze trzy lata temu nikt sobie nie wyobrażał że za
    darmo będzie można oglądać trójwymiarowe zdjęcia satelitarne z całej Planety
    (były specjalne strony gdzie można było pobrać pojedyncze zdjęcia), a teraz
    mam w komórce aplikację która pobiera obraz okolicy przez sieć i jeszcze
    wyznacza moje położenie bez użycia GPS. Jeżeli ktoś będzie miał dokonać
    przełomu, to Google.

> [...]
    > strategii dla projektow dlugoterminowych. to ze teraz nie da sie
    > czesgos policzyc w jakims sensownym czsaie. nie znaczy, ze nie bedzie
    > mozna za lat kilka. jest pare programow robotow, swietnie
    > rozpoznajacych teren i w nim sie poruszajacych w ronym tempie. co rok
    > sa zawody w najlepszych konstrukcjach z AI. sa tez inne podejscia do
    > AI. nie na zasadzie uczacych sie struktur na zasadzie ograniczonych
    > algorytmow, ale na zasadzie uczenie sie od podstwaw wszsytkeigo bez
    > zadnych ogranicznen. wyglada na to jakby sam system komplikacji ukladu

    Problem w tym że nie widać żeby to moc obliczeniowa stanowiła obecnie jakąś
    barierę. Po prostu nikt nie wie nawet od czego zacząć. Chatboty to nie AI,
    sieci neuronowe tym bardziej nie.

    Kurzweil zdaje się zakłada że konieczne jest powstanie komputera o mocy
    obliczeniowej zdolnej symulować działanie mózgu. Ale do tego potrzeba:

    - zrozumienia z czego się składa mózg i jak działają poszczególne elementy,
    a nie wiemy nawet dokładnie jak działają neurony
    - powstania technologii która pozwoli zeskanować działający mózg i przenieść
    go do symulacji, a to jest tym bardziej niewykonalne

    W 2020 pewnie komputery będą już wystarczająco szybkie, ale będą służyć
    raczej do przewidywania pogody na 5 dni do przodu a nie do sztucznej
    inteligencji.

    > przyjrzyj sie jak dziala translator googla, to jzu jest calkiem
    > sprawnie dzialajace AI. na uniwerku w monash opracowano soft, ktory
    > generuje spojny logicznie text, ktorego bys nie odrozil od np. tego co
    > zwykl pisac hegel albo obecnie zaawansowanie w teorii ekonomisci.

    Znam obie te rzeczy ale to nie jest inteligencja. Inteligencja potrafi
    tworzyć coś nowego co w dodatku ma sens. Pewnie za parę lat doczekamy się
    chatbotów które będą potrafiły zrozumieć co sie do nich pisze/mówi, bo na
    razie tylko przykładają zapisane w bazie wzorce do wpisywanych zdań i
    odpowiednio generują odpowiedzi, ale nie potrafią naprawdę zrozumieć
    pytania. Jakąś tam namiastką jest Wolfram Alpha i to jest dobry kierunek.
    Ale nadal to tylko odpowiednio rozbudowany interfejs do wyszukiwania
    informacji, od tego jeszcze daleko do AI takiej jak ją opisuje futurologia.
    Przypominam że podstawowym założeniem Kurzweila jest to, że dzięki szybkim
    komputerom sztuczna inteligencja wyprzedzi człowieka i będzie zdolna do
    samoulepszania. Na razie jednak nie ma żadnych widoków na to żeby powstała
    inteligencja działająca nawet 100 razy wolniej niż człowiek.

    > jak nie? praktycznie caly swiat nad tym pracuje. od IBM i intela,
    > poprzez chyba wszystkie amerykanskie uniwersytety z przyzwoita katedra
    > fizyki na naukowych osrodkach w chinach konczac. chiny pewnie juz
    > niedlugo w tych badaniach wyprzedza usa. dzieje sie dzieje. i to
    > ostro, ze nie ma jeszcze aplikacji w sprzecie dostepnym na rynku, to
    > jest inna sprawa, ale nie od razu krakow zbudowano.

    Może, natomiast nie słyszałem o innych sukcesach niż zbudowanie pojedynczego
    silniczka. Asembler to jednak dużo, dużo trudniejsze zadanie. U Strossa ta
    dziedzina zostaje zarzucona jako bezsensowna i toporna i zamiast tego
    stosuje się "drukowanie" obiektów za pomocą hologramów które przenoszą pełny
    stan atomów bezpośrednio w materiale.