  • 131. Data: 2011-01-10 21:17:34
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek Wyszomirski napisał:
    > czytałem, że
    > jednym z większych problemów przy przechowywaniu współczesnych zbiorów
    > bibliotecznych jest jakość stosowanego obecnie do druku książek papieru
    > - po kilkudziesięciu latach przechowywania zaczyna on się rozsypywać...

    Od połowy lat 30 do podukcji papieru zaczęto powszechnie stosować
    chlorowe wybielacze. W efekcie papier zaczyna się sypać, bo następuje
    depolimeryzacja łańcuchów celulozy. Żółknie i kruszy się. Im gorsza
    jakość, tym szybciej to następuje ale początkowo jest śliczny, biały.
    Biblioteki mają problemy przede wszystkim z gazetami, będącymi cennym
    źródłem wiedzy o swoich czasach. Są specjalne maszyny, przez które
    przepuszcza się taki papier, usuwające z niego związki chloru,
    utrwalające strukturę. To jest drogie i niedostępne dla zwykłego
    śmiertelnika. Można kupić książki drukowane na papierze bezkwasowym i to
    jest wyraźnie zapisane w stopce. Papier jest lekko kremowy a cena wyższa
    niż normalna.
    Papiery fotograficzne, nawet cz-b są bezkwasowe. Tak samo albumy i
    pudełka do przechowywania odbitek, negatywów i ewentualnie przezroczy.
    Naklej odbitkę na "kwaśny" papier a efekt będzie bardzo szybki - odbitka
    zżółknie.
    Nawet dobrze przechowywane negatywy i przezrocza z czasem ulegają
    degradacji. Wzorce kalibracyjne IT-8 do skanerów (przezrocze i odbitka)
    mają bodaj tylko dwa lata gwarancji. To nie oznacza zniknięcia obrazu po
    2 latach ale producent nie gwarantuje już pełnej jakości. Przechowanie w
    lodówce poprawia trwałość.
    Maciek

  • 132. Data: 2011-01-10 22:06:53
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-01-10 16:48:53 +0100, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:
    [...]
    albo ciemniejszy. Jasnosć obrazu można zwiększyć zmieniająć strukturę
    matówki, ale... okazuje się, że efektem ubocznym takiej jest dalsze
    utrudnienie ostrzenia:-(

    No to w końcu jak?
    Wyżej piszesz, że był (ff/bf), tylko nikt nie zwracał na niego uwagi
    itd. Tu z kolei przytaczasz argumenty pośrednio na to, iż to wina
    technologii.

    BTW, duże powiększenia także się robiło. Nie wyobrażam sobie oddania
    klientowi albumu ślubnego ze zdjęciami wielkości 6x4 cm. Minimum to
    13x18. Mam przed sobą taką fotoksiążkę. 70% to zdjęcia formatu 9x13
    zresztą też nie ostre.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 133. Data: 2011-01-10 22:11:49
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-01-10 19:20:03 +0100, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

    > Co 2 lata to chyba przesada - mam 10-letnie płyty Cd które czytają się
    > całkiem dobrze.

    I właśnie tu leży problem. Czytają się całkiem dobrze. A w przyszłym
    roku już nie będą się czytały. A może będą? Tylko co za różnica? Wiesz
    w którym momencie nastąpi nie czytanie? Zrobisz zawczasu kopię? Nie
    zrobisz, bo się czytają. No chyba, że zrobisz. Ale nie każdy dziadek
    zrobi.

  • 134. Data: 2011-01-10 22:13:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-01-10 19:24:47 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Straszne, co dwa lata 10 minut ciężkiej pracy...

    Kpisz.

  • 135. Data: 2011-01-10 22:47:11
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-10 23:06, JA pisze:

> [...]
    > Wyżej piszesz, że był (ff/bf), tylko nikt nie zwracał na niego uwagi
    > itd. Tu z kolei przytaczasz argumenty pośrednio na to, iż to wina

    ???
    Chyba się nie rozumiemy. FF/BF to efekt błędnego ustawiania ostrości
    przez automatykę ostrości aparatu. W ostatnim liście pisałem o tym, że
    zmiany które zaszły w technologii aparatów utrudniają precyzyjne
    ostrzenie manualne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 136. Data: 2011-01-10 22:50:51
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

> [...]
    > którym momencie nastąpi nie czytanie? Zrobisz zawczasu kopię? Nie
    > zrobisz, bo się czytają. No chyba, że zrobisz. Ale nie każdy dziadek zrobi.

    Tych, na których mi zależy mam kilka kopii - na CD, DVD, zewnętrznych
    dyskach twardych. Co pewien czas przekopiowuję hurtem na twardy dysk
    komputera żeby sprawdzić czy nie ma problemów z odczytem plików. W kilku
    sporadycznych przypadkach gdy taki problem wystąpił - nagrałem z innego
    źródła nową płytę z tymi plikami a starą wyrzuciłem by nie zajmowała
    miejsca.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 137. Data: 2011-01-10 22:53:23
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-10 23:13, JA pisze:

    > Kpisz.

    Jeśli kopia jest na zewnętrznym dysku twardym to faktycznie efektywnej
    pracy z zapuszczeniem przegrania na nowy nośnik bedzie kilka minut.
    Potem można zająć się czymś innym, a komputer będzie spokojnie sobie
    kopiował.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 138. Data: 2011-01-11 00:50:17
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 10 Jan 2011 11:58:33 +0100, J.F. napisał(a):

    > Znaczy sie na kliszy nie bylo tego widac, a na matrycy widac, wiec
    > matryca lepsza (w sensie - wiecej niz klisza widzi) :-)

    Nie sądzę, żeby nie było widać. GO w kliszakach jest dużo płytsza niż w
    cyfrakach z matrycami niepełnoklatkowymi...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 139. Data: 2011-01-11 00:51:08
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 09 Jan 2011 23:29:48 +0100, dominik napisał(a):

    > Poza tym jeszcze czasem był kult miękkości :) Tzn. to co teraz nazywa się
    > mydłem dawniej bywało pewną swoistą cechą obiektywu, którą niektórzy
    > uznawali za właściwość, a nie wadę.
    > M.in. cytowany w wstępie Adam.

    To, że nie odróżniasz miękkości od nieostrości mnie naprawdę nie dziwi.

  • 141. Data: 2011-01-11 00:54:00
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 10 Jan 2011 09:22:37 +0100, Henry(k) napisał(a):

    > Brak paprochów, rys, a zdjęcia cyfrowe za 100 lat będą identycznej jakości
    > jak są teraz.

    Paprochy mi się trafiły, rysy za to w kliszy jeszcze nie...

    > No i jeszcze lepsze odwzorowanie kolorów - poza tymi na skraju...

    Zależy co jest na finiszu. Jeśli biała ściana, to jednak slajd górą ;)