-
1. Data: 2010-09-27 11:29:34
Temat: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
O wielkie skarbnice wiedzy,
czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, jak działa chłodnica płynu wspomagania?
Normalna chłodnica (wody, ew. oleju czy klimy) to element który znajduje się
w obiegu danej cieczy. Natomiast owa "chłodnica wspomagania" to kawałek długiej
rurki pomiędzy układem (pompą?) a zbiornikiem wyrównawczym, który nie ma innego
odpływu. Inaczej mówiąc jest to ślepa odnoga układu. W której, jak sądzę
przelewają się minimalne ilości cieczy. To co ta chłodnica ma niby chłodzić?
To co przelewa się do zbiorniczka wskutek rozszerzania cieplnego? Ale po co?
Pytanie dodatkowe: a jeśli ją ominę i podłączę przewód wprost do
zbiorniczka, to czym to może grozić?
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
2. Data: 2010-09-27 12:27:28
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>
> czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, jak działa chłodnica płynu wspomagania?
>
> Normalna chłodnica (wody, ew. oleju czy klimy) to element który znajduje
> się
> w obiegu danej cieczy. Natomiast owa "chłodnica wspomagania" to kawałek
> długiej
> rurki pomiędzy układem (pompą?) a zbiornikiem wyrównawczym, który nie ma
> innego
> odpływu. Inaczej mówiąc jest to ślepa odnoga układu. W której, jak sądzę
> przelewają się minimalne ilości cieczy.
nie wiem o jakim aucie mowa ale w Fieście owa rurka była wpięta w układ w
taki sposób, że nie tylko bywała dość mocno ciepła ale umieszczony był na
niej czujnik ciśnienia dający info do ECU o obciążeniu układu i konieczności
zwiększenia obrotów silnika,
wnioskuję więc że konstrukcja układu jest taka że przepływ oleju wspomagania
jest większy niż z pozoru się wydaje,
brat
-
3. Data: 2010-09-27 12:49:36
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-27 12:27, bratPit[pr] pisze:
>> czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, jak działa chłodnica płynu wspomagania?
>>
>> Normalna chłodnica (wody, ew. oleju czy klimy) to element który znajduje się
>> w obiegu danej cieczy. Natomiast owa "chłodnica wspomagania" to kawałek długiej
>> rurki pomiędzy układem (pompą?) a zbiornikiem wyrównawczym, który nie ma innego
>> odpływu. Inaczej mówiąc jest to ślepa odnoga układu. W której, jak sądzę
>> przelewają się minimalne ilości cieczy.
>
> nie wiem o jakim aucie mowa ale w Fieście owa rurka była wpięta w układ w taki
sposób, że nie tylko bywała dość mocno ciepła ale umieszczony był na niej czujnik
ciśnienia dający info do ECU o obciążeniu układu i konieczności zwiększenia obrotów
silnika,
> wnioskuję więc że konstrukcja układu jest taka że przepływ oleju wspomagania jest
większy niż z pozoru się wydaje,
Auto to primera P10, rurka wychodzi gdzieś z "czeluści" (pewnie z pompy),
zawija się przy grillu i idzie do zbiorniczka - jako jedyne jego doprowadzenie.
Jeśli to ma mieć jakiś sens, to widzę tylko jedną możliwość, a mianowicie
taką, że objętość układu wspomagania wcale nie jest stała i płyn cyklicznie
wpływa i wypływa do tego zbiorniczka. Ale nic takiego nie zauważyłem...
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
4. Data: 2010-09-27 13:24:16
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: Robson <r...@...pl>
> Jeśli to ma mieć jakiś sens, to widzę tylko jedną możliwość, a mianowicie
> taką, że objętość układu wspomagania wcale nie jest stała i płyn cyklicznie
> wpływa i wypływa do tego zbiorniczka. Ale nic takiego nie zauważyłem...
Plyn, olej czy jakkolwiek go zwac jest taki sam jak w ASB, jego objetosc
jest zalezna od temperatury.
R
-
5. Data: 2010-09-27 13:43:10
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-27 13:24, Robson pisze:
>> Jeśli to ma mieć jakiś sens, to widzę tylko jedną możliwość, a mianowicie
>> taką, że objętość układu wspomagania wcale nie jest stała i płyn cyklicznie
>> wpływa i wypływa do tego zbiorniczka. Ale nic takiego nie zauważyłem...
>
> Plyn, olej czy jakkolwiek go zwac jest taki sam jak w ASB, jego objetosc jest
zalezna od temperatury.
Ale samo rozszerzanie temperaturowe wymusi w czasie pracy przepływ tylko w jedną
stronę - do zbiorniczka (potem, na postoju, nastąpi oczywiście powolny powrót).
Chłodnica tylko po to żeby... w zbiorniczku było chłodniej? Dla mnie to brzmi jak
żart...
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
6. Data: 2010-09-27 14:45:50
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: JAM <j...@y...com>
On Sep 27, 5:29 am, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
wrote:
> O wielkie skarbnice wiedzy,
> czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, jak działa chłodnica płynu wspomagania?
>
> Normalna chłodnica (wody, ew. oleju czy klimy) to element który znajduje się
> w obiegu danej cieczy. Natomiast owa "chłodnica wspomagania" to kawałek długiej
> rurki pomiędzy układem (pompą?) a zbiornikiem wyrównawczym, który nie ma innego
> odpływu. Inaczej mówiąc jest to ślepa odnoga układu. W której, jak sądzę
> przelewają się minimalne ilości cieczy. To co ta chłodnica ma niby chłodzić?
> To co przelewa się do zbiorniczka wskutek rozszerzania cieplnego? Ale po co?
>
> Pytanie dodatkowe: a jeśli ją ominę i podłączę przewód wprost do
> zbiorniczka, to czym to może grozić?
>
> --
> Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
> z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
> gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy dziala tak, ze pompa stale
przepompowuje olej nawet gdy uklad kierowniczy nie pracuje w czasie
jazdy na wprost. Chodzi o czas reakcji. Gdyby pompe zatrzymac, to
ponowne jej uruchomienie w czasie skrecania powodowaloby zauwazalna
zwloke. Olej jest po prostu przepompowywywany pomiedzy pompa w
zbiorniczkiem wyrownawczym w zamknietej petli wiekszosc czasu.
Chlodnica wtedy go po prostu chlodzi.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
-
7. Data: 2010-09-27 14:51:32
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-27 14:45, JAM pisze:
> Hydrauliczne wspomaganie kierownicy dziala tak, ze pompa stale
> przepompowuje olej nawet gdy uklad kierowniczy nie pracuje w czasie
> jazdy na wprost. Chodzi o czas reakcji. Gdyby pompe zatrzymac, to
To jasne
> ponowne jej uruchomienie w czasie skrecania powodowaloby zauwazalna
> zwloke. Olej jest po prostu przepompowywywany pomiedzy pompa w
> zbiorniczkiem wyrownawczym w zamknietej petli wiekszosc czasu.
> Chlodnica wtedy go po prostu chlodzi.
Czyli uważasz że z tego zbiorniczka musi być inne odejście?
Nic takiego nie zauważyłem, i stąd w ogóle moje pytanie!
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
8. Data: 2010-09-27 15:06:56
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał
w wiadomości news:i7pss1$1d9d$1@news2.ipartners.pl...
> Auto to primera P10, rurka wychodzi gdzieś z "czeluści" (pewnie z
> pompy),
> zawija się przy grillu i idzie do zbiorniczka - jako jedyne jego
> doprowadzenie.
Na pewno nie ma drugiego przewodu w zbiorniczku ?
Jeszcze moze byc jedna rurka w drugiej, ale troche powatpiewam.
J.
-
9. Data: 2010-09-27 16:11:42
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>
Użytkownik "Jakub Witkowski"
>
>> Hydrauliczne wspomaganie kierownicy dziala tak, ze pompa stale
>> przepompowuje olej nawet gdy uklad kierowniczy nie pracuje w czasie
>> jazdy na wprost. Chodzi o czas reakcji. Gdyby pompe zatrzymac, to
>
> To jasne
>
>> ponowne jej uruchomienie w czasie skrecania powodowaloby zauwazalna
>> zwloke. Olej jest po prostu przepompowywywany pomiedzy pompa w
>> zbiorniczkiem wyrownawczym w zamknietej petli wiekszosc czasu.
>> Chlodnica wtedy go po prostu chlodzi.
>
> Czyli uważasz że z tego zbiorniczka musi być inne odejście?
> Nic takiego nie zauważyłem, i stąd w ogóle moje pytanie!
Coś mi jeszcze świta, że ta chłodnica, rurka czy jak ją tam zwał bierze
aktywny udział w regulacji siły wspomagania, im szybciej jedziesz, tym
siła wspomagania mniejsza, ale czy jest to związane np z temperaturą
oleju czy z czymś innym to pewien nie jestem. Zresztą mogę bredzić, bo
nigdy nie sprawdzilem tej informacji - ot gdzieś zasłyszałem.
-
10. Data: 2010-09-27 16:38:58
Temat: Re: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-27 16:11, Przemysław Czaja pisze:
> Coś mi jeszcze świta, że ta chłodnica, rurka czy jak ją tam zwał bierze aktywny
udział w regulacji siły wspomagania, im szybciej jedziesz, tym siła wspomagania
mniejsza, ale czy jest to związane np z temperaturą oleju czy z czymś innym to pewien
nie jestem. Zresztą mogę bredzić, bo nigdy nie sprawdzilem tej informacji - ot gdzieś
zasłyszałem.
No cóż, ponieważ chłodnica cieknie, a na nową będę musiał poczekać, postąpię
na razie tak jak z meblami z ikei - usunę "zbędny" element i się zobaczy :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.