  • 11. Data: 2010-10-28 21:31:24
    Temat: Re: Cewka automatu rozrusznika
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 28-10-2010 23:27, Waldek napisał/a:
    > Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie
    > odpowiedniego zdjecia
    >
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485
    .html

    Te same grube śruby też są (po lewo, ale tym razem na dole, przy cewce)

    --
    Cz.

  • 12. Data: 2010-10-28 21:34:20
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "Waldek" <s...@n...cpam> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał w wiadomości

    1192a.jpg - jeśli

    > Moj wyglada mniej wiecej tak - ups.. chwile mi zeszlo szukanie
    > odpowiedniego zdjecia
    >
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/26534b170b7cf485
    .html

    Ok - teraz chyba zatrybilem, ten czerwony gruby jest przykrecony do
    "chwytaka" z klema
    od dupnej strony sruba. A na moim zdjeciu ten drugi obciety kawalątek kabla
    (z drugiej strony)
    to jak sie nie myle idzie prosto do alternatora razem z cienkim niebieskim
    ktory jest "przelotowo" na tym uchwycie ponad grubym czerwonym

  • 13. Data: 2010-10-28 21:42:15
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    .html

    > Te same grube śruby też są (po lewo, ale tym razem na dole, przy cewce)

    Zakumalem - dzieki :) On jest w takim miejscu ze ciezko tam bylo dokladniej
    cos ogladnac
    Tylko wlasciwie co mi to da, nawet jesli silnik rozrusznika zakreci
    skoro "bendiks" sie nie wysuwa po podaniu napiecia na cewke ?
    - zadnych odglosow

  • 14. Data: 2010-10-28 21:51:22
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 28-10-2010 23:34, Waldek napisał/a:

> [...]
    > to jak sie nie myle idzie prosto do alternatora razem z cienkim niebieskim
    > ktory jest "przelotowo" na tym uchwycie ponad grubym czerwonym

    Dla uzupełnienia - cewka ma dwa zadania:

    - wysuwa bendix w celu zazębienia z zębatką koła zamachowego

    następnie

    - zwiera od wewnątrz miedzianą (czasami ze srebrnymi stykami) płytką te
    dwie grube śruby, które masz zewrzeć śrubokrętem.

    -----
    Po zwarciu śrub śrubokrętem, wirnik zacznie się obracać i chociaż cewka
    nie przesunie zębatki, to może się ona samoczynnie przesunąć pod wpływem
    obrotów i poruszyć wałem silnika - dlatego wymagany jest "bieg jałowy"
    Przyczyną Twoich problemów może być blokada bendixa spowodowana
    zapieczeniem i ta zabawa ze śrubokrętem może go rozruszać.
    Ale jak się domyślasz to jest "zabawa" bardzo doraźna i tymczasowa.

    --
    Cz.

  • 15. Data: 2010-10-28 21:55:07
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 28-10-2010 23:42, Waldek napisał/a:

> [...]
    > Tylko wlasciwie co mi to da, nawet jesli silnik rozrusznika zakreci
    > skoro "bendiks" sie nie wysuwa po podaniu napiecia na cewke ?

    Zwarcia nie ma ale prąd pobiera czyli cewka tak jakby była sprawna.
    Jedno z możliwych wyjaśnień w moim innym poście(możliwe np. zapieczenie
    bendixa)

    --
    Cz.

  • 16. Data: 2010-10-28 22:23:15
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > zapieczeniem i ta zabawa ze śrubokrętem może go rozruszać.
    > Ale jak się domyślasz to jest "zabawa" bardzo doraźna i tymczasowa.

    Chyba się dorzucę,

    Cewka ta dokładnie składa się z 2 cewek,
    Jedna nawinięta grubym drutem a druga cieńszym i wiecej zwoi, Gruba jest
    podłaczona miedzy styk załączania rozrusznika (cienki kabel) a drugi jej
    koniec jest podlaczony do grubego kabla idacego do rozrusznika, ta cewka ma
    za zadanie wciągnąc kotwice elektromagnesu i zewrzec grube styki i na tym
    konczy sie jej robota bo po zwarciu stykow, na grubych zaciskach pojawia sie
    +12V, i przez tą cewkę przestaje plynac prad. Druga cewka ciensza o wiekszym
    oporze ale mniejszej sile dzialania jest tez podlaczona do styku sterujacego
    rozrusznika ale drugi koniec ma podlaczony do masy. I ona przytrzymuje juz
    załączony bendix w pozycji roboczej az nie wylaczymy rozruchu.
    Teraz jeżeli jakaś szczotka się zawiesi to gruba cewka nie jest w stanie sie
    uruchomic bo nie ma masy. I koło się zamyka.
    To tak pokrótce.
    Ja się też kiedyś na tym przejechałem, bo myślałem że cewka jest jedna i
    musi dzialac niezaleznie od stanu rozusznika tj, szczotek i całych jego
    "bebechów"...

    Wytarta szczotka moze dawac właśnie taki objaw.

    Gezjero.

  • 17. Data: 2010-10-28 23:07:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Oct 2010 23:42:15 +0200, Waldek wrote:
> [...]
    >Tylko wlasciwie co mi to da, nawet jesli silnik rozrusznika zakreci
    >skoro "bendiks" sie nie wysuwa po podaniu napiecia na cewke ?

    Sie dowiesz czy szczotki dobre.

    Bo jesli nie ma najmniejszego odglosu .. moze jednak co innego
    uszkodzone ?

    J.

  • 18. Data: 2010-10-29 07:09:05
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-10-2010 o 23:09:17 Waldek <s...@n...cpam> napisał(a):

> [...]
    > go na krotko do aku
    > a ponieważ "iskrzylo" zmierzylem prad - ok 8-9 A.
    >
    > Dodatkowo dowiedzialem sie juz ze opornosc miedzy cienkim a grubym
    > powinna byc ok 1,8 ohma - tego nie sprawdzalem.
    >
    > Inna wskazowka to : brak zadzialania automatu - uszkodzona/zawieszona
    > szczotka
    > ponoc masa na cewke automatu podawana jest przez szczotki ? walic kijem
    > - no dobra :))
    > - ale jakos mi sie to kupy nie trzyma to skad przeplyw pradu
    > przez kabel zas. cewke skoro nie byloby masy ?
    Bo masz przepływ przez tą cieńszą ceke podtrzymującą a ta gruba startowa
    może byc zwarta przez zawieszony styk, tele że wtgedy rozrusznik powinien
    sie kręcić. I tak bez rozebrania tego ci sie nie obejdzie,
    przy okazji sprawdź panewki na rozruszniku, bo jak wytarte to wtedy
    rozrusznik mocno 'szarpie' aku i go niszczy, ja tak akumlator załatwiłem.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 19. Data: 2010-10-29 07:11:19
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-10-2010 o 22:30:47 Waldek <s...@n...cpam> napisał(a):

    > Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Rozebrac go to pewnie bajka, ale jak juz lezy na stole ;)
    > no ale Pan konstruktor wykazał się pomysłowością chowając rozrusznik
    > prawie centralnie ZA blokiem silnika - przewiduje niezła gimnastyke :]
    Niestety to prawie norma :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 20. Data: 2010-10-29 09:40:01
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    Użytkownik "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Dzieki - za chwile jade sie wybrudzic,
    skrobne wieczorem co udalo mi sie zdzialac.