    Date: Wed, 28 Mar 2012 08:53:36 +0200
    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    <26319473.514.1332797306449.JavaMail.geo-discussion-forums@ynhs12>
    <20317278.442.1332797636752.JavaMail.geo-discussion-forums@vbxq27>
    <4f70e677$0$26686$65785112@news.neostrada.pl>
    <31031458.553.1332799555304.JavaMail.geo-discussion-forums@vbyj18>
    <jkroaq$dtr$1@news.task.gda.pl>
    <d...@w...googlegroups.com>
    <jkst5m$4ql$1@inews.gazeta.pl> <jktdba$4tc$1@inews.gazeta.pl>

    W dniu 2012-03-28 00:01, Andrzej Jarzabek pisze:

    > No więc inżynier oprogramowania nie musi się znać na elektryce i
    > czujnikach, natomiast powinien się znać na zbieraniu wymagań. Również na
    > takich rzeczach, jak np. stworzenie zestawu testów obejmujących jakieś
    > przypadki brzegowe i zauważeniu, że np. specjalista od czujników
    > opisujący, jak się ma zachowywać oprogramowanie w zależności od tego, co
    > dostaje z czujników, zostawił pewną niewyspecyfikowaną plamę i podnieść
    > temat do analizy przez domain experts ("a co jeśli ten czujnik mówi, że
    > samochód przyspiesza, a tamten, że koła kręcą się coraz wolniej?").

    Opisywałem podobny przypadek z rezystorem. W 90% przypadków podmiana
    rezystora na podobny nie robi różnicy w działaniu, ale są przypadki, że
    jednak ma to znaczenie. Wychodzi to dopiero przy testach - jeśli takowe
    się przeprowadza, a czasem dopiero podczas eksploatacja, ponieważ przez
    pierwszy okres czasu (w którym jest wykonywany test) wszystko działa
    dobrze.

    > Oczywiście nic nie wyeliminuje błędów powstałych z nieprawidłowej
    > specyfikacji wymagań, ale porządnie zrobione zbieranie wymagań eliminuje
    > jakąś, wydaje mi sie że dość znaczną, ich część.

    Szczególnie, że oprogramowanie i sprzęt powstają zazwyczaj równolegle, a
    specyfikacja sprzętu czasem ulega modyfikacji z różnych przyczyn....

    > Dodatkowo część błędów w oprogramowaniu również wynika z błędó typowo
    > programistycznych: błędnej logiki, race conditions, różnego rodzaju
    > undefined behaviour i tak dalej.

    W oprogramowaniu dla ludzi tak, w oprogramowaniu specjalistycznym -
    raczej mało prawdopodobne, co nie znaczy, że zdarzyć się nie może.

    > I jeszcze raz apiać: celem certyfikacji nie jest spowodowanie, że awarii
    > spowodowanych błędami w oprogramowaniu nie będzie w ogóle, tylko że
    > będzie ich mniej. Wydaje się sensownym założeniem, że jeśli się będzie
    > lepiej zbierać i analizować wymagania, i będzie się popełniać mniej
    > błędóww programistycznych, to ogólnie błędów będzie mniej.

    Nie potrafisz pokazać, że błędów będzie mniej. Stawiasz jedynie tezę, ja
    stawiam więc tezę inną - nie będzie mniej.

    To zbadaj - za swoje pieniądze....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl