    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny paliw - kto mnie oswieci?
    Date: Sat, 19 Mar 2011 16:19:43 +0100

    On Sat, 19 Mar 2011 23:40:40 +1000, Iguan007 wrote:

    >To dopiero teraz zauwazyles ze mowimy o intrumentach pochodnych ? A co to
    >jest opcja?

    Opcja to opcja, zawiera opcje, czyli mozliwosc wyboru.
    Zwykly kontrakt terminowy nie ma opcji.

    >Bo Ty oczywiscie znasz magiczny sposob na 100% skutecznosc inwestycji?
    >Myslisz ze zapewnienie "my robimy tylko zyskowne deale" inwestorom
    >wystarczy?

    inwestorzy dobrze znaja ryzyko i sami na nim graja :-)

    >Zlituj sie. Jak juz lubisz proste przyklady to przy sprzedazy samochodu nie
    >orientujesz sie ile jest wart?

    Sam chcialem dac ten przyklad - rynek samochodow jest otwarty.
    Jest wielu producentow, wielu klientow, nie ma gieldy, a jest swoboda
    wyboru. Kazdy klient szuka co mu odpowiada i na cene tez patrzy.
    Ale jakby producent autobusow byl jednoczesnie operatorem linii ?
    Po co mu wiedziec jaka jest "prawdziwa wartosc" ?
    Albo czesci - jak Toyota robi silniki i sprzedaje je Toyocie, to nie
    ida na gielde ustalic ceny. A klient nie ma wyboru, nie moze sobie
    silnika u forda kupic, bo tanszy.

    >Zglos sie do Shella. Pewnie zaoferuja Ci niezla pozycje. Moze nawet w
    >marketingu. Fantazji Ci nie brakuje. A tak powaznie to albo sobie zartujesz
    >albo zwyczajnie trollujesz. Tak sobie dowolne osadzasz firme w prozni i
    >zmieniasz ceny jak Ci sie podoba. Nie widzisz ze gdyby sprzedawali kontrakty
    >ponizej ceny rynkowej to odbiorcy oraz inwestorzy zaczeli by je kupowac zeby
    >wykorzystac okazje? Rynek wrocilby do rownowagi a sprzedane kontrakty
    >przynioslyby straty.

    Z jednym zastrzeniem - ze ten rynek jest duzy i chlonny a Shell to
    malutki gracz. Nie znam tego rynku - ale jesli sporo handelku odbywa
    sie poza gielda, to moze jednak jest maly a taki Shell jest wielkim
    graczem.
    Zobacz na nas - przez dlugie lata kupowalismy rope od ZSRR/Rosji,
    po cenie umowionej w umowie, zblizonej do gieldowej .. ale sami na
    gieldzie chyba nawet nie gralismy. Ktos decydowal za nas.
    Od pewnego czasu Orlen z gieldy korzysta, dywersyfikuje dostawy i

    >Szczegolnie ze pozniej proponujesz podniesienie ceny do
    >110. Halo! Nie wiesz ze wyzsza cena rynkowa przyniesie straty na sprzedanych
    >kontraktach?

    Zyski. Cene sie podnosi przez kupowanie jak jest tanio. Czyli jak
    jeszcze jest ropa po 90 i potem jak rosnie. Wiec my mamy
    zagwarantowana rope, a konkurencja ma panike w oczach

    >A rynek fizyczny? Nie widzisz ze gdyby wywindowali cene na
    >stacjach ponad konkurencje to ludzie korzystalioby z innych stacji?

    Ale inni patrza ze ropa juz po $110 i podnosza ceny w detalu.
    A mysmy kupili jak byla tania.

    >Stek bzdur i nic innego.

    Byl taki jeden ktory mial wieksza wiedze i jaja, i na znacznie
    wiekszym i otwartym rynku bzdury zamienil na gotowke. Soros sie
    nazywal.

    A moze nawet jaj nie potrzebowal, bo byc moze niewiele ryzykowal :-)

    >A niech jest. Co z tego?

    W zasadzie nic. Tylko ze nazywajmy rzecz po imieniu :-)

    >Ale dokladnie to samo chcesz robic sprzedajac akcje ktore myslisz ze spadna.
    >I nazywasz to hedgingiem.

    No coz - definicja z twojego zrodla - przy hedgingu sprzedam to co mam
    i ogranicze ryzyko. A przy spekulacji sprzedam znacznie wiecej niz mam
    - liczac ze spadnie jeszcze mocniej i odkupie jeszcze taniej.

    >Z mojej strony EOT. Za malo wiesz, za duzo fantazjujesz.

    Parafrazujac Balcerowicz: jakby wsyscy specjalisci tak swietnie
    wiedzieli, to by bankructw nie bylo :-)

    J.