  • 61. Data: 2022-06-04 11:47:47
    Temat: Re: Centrale telefoniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr C. napisał:

    > A to wszystko w temacie o centralach telefonicznych. Ech, ekipa pmt się
    > mocno posunęła...

    https://c7.alamy.com/zooms/9/19e04453b3d94eb58f6d3c7
    15215565f/erp3ky.jpg
    https://c7.alamy.com/zooms/9/7b38c0d1b39e4d2ca6f02fb
    ce3425706/erp3kx.jpg

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2022-06-06 11:20:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 3 Jun 2022 22:49:22 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jeśli komuś mało roboty przy paleniu pod kotłem,

    Pod kotlem nie palisz, jesli grzeje elektrownia.

    > znajdzie ją sobie choćby
    > przy takim prowadzeniu roślinek, by jak najlepiej wykorzystać objętość
    > szklarni. Albo ogólnie rzecz ujmując, przy kształtowaniu klimatu.

    A to klimat to nie automatyka zapewnia?

    > A potem rano odsłonić. I tak dwa razy dziennie (patrz punkt dotyczący
    > roboty w szklarni).

    Nie wiem czy to takie pracochlonne.

    > Ale w Indiach tak. U nas za to zabrakien słońca. Takiej cytrynie, to pan
    > nie dogodzisz!.

    > Ogólnie od kontynenu. W takim Sarajewie, sto kilometrów od morza, dwa
    > metry śniegu i regularnie mróz -20 stopni.

    Sarajewo lezy na wysokosci 500-900m
    Nie jest to jakos bardzo duzo, ale temperature o pare stopni obniza.

    > Nad samym Adriatykiem jak
    > trochę śniegu spadnie raz na kilka lat, to sesacja wśród miejscowej
    > ludności i zbiorowe lepienie bałwanów. Lekki przymrozek to nawet nie
    > każdego roku.

    Jakos tak, ale ... jak dolatuje to zimne powietrze z Rosji czy Arktyki
    do Sarajewa ... to gdzie leci dalej?

    > Grecja jakby cała ma morzu.

    Ma kawal lądowej granicy.

    J.

  • 63. Data: 2022-06-06 18:22:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Pod kotlem nie palisz, jesli grzeje elektrownia.

    Ja nie, badylarze jednak palą. Elektrowni za mało? Czy szklarni za dużo?

    > A to klimat to nie automatyka zapewnia?

    Ten profesor za Jaruzela planował bardziej siermiężne rozwiązania.
    Dzisiaj co innego, automatyka dozuje też dwutlenek węgla dowożony
    cysternami, bo w szczelnej szklarni rośliny w trymiga wyżerają ten
    atmosferyczny. No ale cytryn w szklarniach jak nie było, tak nie ma.

    > Nie wiem czy to takie pracochlonne.

    Ręcznie na kilku hektarach? Dzisiaj automaty jakoś z tym sobie muszą
    radzić, bo takie rzodkiewki da się kupić również w środku lata.

    > Sarajewo lezy na wysokosci 500-900m
    > Nie jest to jakos bardzo duzo, ale temperature o pare stopni obniza.

    Zależy od pory roku. Lato bardzo gorąco.

    > Jakos tak, ale ... jak dolatuje to zimne powietrze z Rosji czy Arktyki
    > do Sarajewa ... to gdzie leci dalej?

    Raczej dokąd dolatuje łagodne powietrze znad Adriatyku i dlaczego nie
    dalej. Już dwadzieścia kilometrów od brzegu klimat się zaostrza, zimą
    zimno, palmy nie uświadczysz, a roślinność zbliżona do naszej.

    > Ma kawal lądowej granicy.

    Poza tym morze z każdej strony.

    Jarek

    --
    -- O tej porze bywa w Bośni i Hercegowinie strasznie gorąco. Jakem tam
    służył w wojsku, to naszemu oberlejtnantowi musieli na głowę lód przykładać.

  • 64. Data: 2022-06-06 19:24:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 18:22:26 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ja nie, badylarze jednak palą. Elektrowni za mało? Czy szklarni za dużo?

    Elektrowni za malo, albo/i/lub nierozwiazywalny problem socjalizmu ...
    a teraz kapitalizmu.

> [...]
    > cysternami, bo w szczelnej szklarni rośliny w trymiga wyżerają ten
    > atmosferyczny. No ale cytryn w szklarniach jak nie było, tak nie ma.

    https://citronex.pl/

    Szklarnie sa na pomidory?

    > Ręcznie na kilku hektarach? Dzisiaj automaty jakoś z tym sobie muszą
    > radzić, bo takie rzodkiewki da się kupić również w środku lata.

    A drogie takie, ze musza byc pracochlonne :-)

    J.

  • 65. Data: 2022-06-07 11:07:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Elektrowni za malo, albo/i/lub nierozwiazywalny problem socjalizmu ...
    > a teraz kapitalizmu.

    Socyalizm miał to gdzieś. Sojusz robotniczo-chłopski sojuszem, ale nie
    będzie przecież chłop uprawiał ogórków przy elektrowni, bo to ujmuje
    powagi wielkiemu dziełu uprzemysłowienia kraju. Teraz odwrotnie, rzecz
    taka pasuje do modnych trendów, ale też jakoś nie widać, by elektronie
    parły w kierunku warzywnictwa. Zakładam, że to jakoś wychodzi z Excela.

    > https://citronex.pl/
    >
    > Szklarnie sa na pomidory?

    Ci to firmę sprofilowali na "mydło i powidło", pewnie mało jest rzeczy,
    za które by się nie brali. A pomidor jest tym, co pierwsze na myśl
    przychodzi, gdy ktoś zaczyna rozwijac biznes badylarski.

    > A drogie takie, ze musza byc pracochlonne :-)

    Z tego co wiem, to mocno zaawansowana technologia. Bardziej fabryczna,
    niż rolnicza. Rzodkiweki gleby nie widzą, rosną w jakichś szafach, czy
    innych reaktorach biologicznych.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2022-06-07 12:04:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Jun 2022 11:07:11 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Socyalizm miał to gdzieś. Sojusz robotniczo-chłopski sojuszem, ale nie
    > będzie przecież chłop uprawiał ogórków przy elektrowni, bo to ujmuje
    > powagi wielkiemu dziełu uprzemysłowienia kraju.

    W Siechnicy pod Wroclawiem takie szklarnie były.
    Problem widze inny - panstwowe przedsiebiorstwo na ogorkach sie pewnie
    nie zna, a z prywatnym chlopem na ogrzewanie tez sie nie dogada.
    Lepiej w powietrze przez chlodnie wypuscic :-)

    > Teraz odwrotnie, rzecz
    > taka pasuje do modnych trendów, ale też jakoś nie widać, by elektronie
    > parły w kierunku warzywnictwa. Zakładam, że to jakoś wychodzi z Excela.

    Teraz to IMO tak:
    -lokalne EC cieplo dostarczaja ... jakos tak po koszcie wegla.
    Tzn pare lat temu tak mi wychodzilo, w tym roku moze inaczej.

    -szklarnie nie chca ciepla, tylko pradu do zasilania lamp.
    A jak co kawalek jest 1000W lampa, to im zimno nie grozi.

    > Ci to firmę sprofilowali na "mydło i powidło", pewnie mało jest rzeczy,
    > za które by się nie brali. A pomidor jest tym, co pierwsze na myśl
    > przychodzi, gdy ktoś zaczyna rozwijac biznes badylarski.

    Jak widac - cytrusy z importu, banany z importu, a ze szklarni
    pomidory.
    Nie wiem - pomidor zle znosi transport, czy np duzo pracy wymaga,
    a w Polsce najtaniej ... ale nie, holnderskie pomidory tez mamy.

    Jedne szklarnie maja w Siechnicach - przejeli te stare panstwowe,
    zburzyli, postawili nowe. Drugie w Bogatyni - tez pod elektrownia.

    https://wroclaw.naszemiasto.pl/siechnice-te-szklarni
    e-swieca-tak-mocno-ze-widzi-je-pol/ar/c15-7485885
    https://siechnice.com.pl/video/luna-ze-szklarni-w-si
    echnicach

    Tak naprawde jest.

    > Z tego co wiem, to mocno zaawansowana technologia. Bardziej fabryczna,
    > niż rolnicza. Rzodkiweki gleby nie widzą, rosną w jakichś szafach, czy
    > innych reaktorach biologicznych.

    Mozliwe, ale to pewnie dlatego, ze tak taniej :-)
    Pomidory tez w doniczkach.

    J.

  • 67. Data: 2022-06-07 13:30:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jak widac - cytrusy z importu, banany z importu, a ze szklarni pomidory.
    > Nie wiem - pomidor zle znosi transport, czy np duzo pracy wymaga,
    > a w Polsce najtaniej ... ale nie, holnderskie pomidory tez mamy.

    Pomidorom uprawa pod szkłem służy. W całym tym szeroko pojętym badylarstwie
    chodzi o to, by uprawiać te gatunki, które pasują do lokalnego klimatu.
    Tutaj czy w Holandii osłona nie jest po to, żeby się w ogóle dało, tylko
    żeby było lepiej. Żeby warunki były stałe i przewidywalne, co da się
    osiągnąć niewielkim kosztem. Czym innym byłaby uprawa bananów na Syberii,
    albo tych panaprofesorowych cytryn w Polsce. Już w Hiszpanii z pomidorami
    jest gorzej -- tam (w Andaluzji na przykład) trzeba je uprawiać pod
    osłoną, ale taką częściowo nieprzezroczystą, by zmniejszyć nasłonecznienie
    i parowanie.

    > Mozliwe, ale to pewnie dlatego, ze tak taniej :-)

    Przy tym wydajność (z jednego ha) zacna, więc biznes dobrze się spina.
    Czego nie da się powiedzieć o cytrusach pod szkłem. To tylko u nas przez
    długie lata hodowano w cieplarnianych warunkach francuską Pomarańczę, co
    wcale na dobre jej nie wychodziło, wciąż kwasniała (niech-no mi teraz
    któren wyjedzie, że nie na temat grupy gadamy!).

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2022-06-07 16:52:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Jun 2022 13:30:05 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > i parowanie.

    > Przy tym wydajność (z jednego ha) zacna, więc biznes dobrze się spina.

    Rzodkiewka jednak w zimie w naturze nie wyrosnie.

    Truskawki ... no, te sa ciekawe, ze sezon taki krotki.

    Swiete slowa :-)

    J.

  • 69. Data: 2022-06-07 20:04:48
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    sobota, 4 czerwca 2022 o 01:31:17 UTC+2 Piotr C. napisał(a):
    > A to wszystko w temacie o centralach telefonicznych. Ech, ekipa pmt się mocno
    posunęła...

    widać to gołym okiem :(

  • 70. Data: 2022-06-07 23:33:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Truskawki ... no, te sa ciekawe, ze sezon taki krotki.

    Bardzo ciekawe. Nie kwitną, gdy dzień zbyt długi. Nawet w miejskich
    ogródkach, gdzie w nocy wpada spopro sztuczniego światła, jest z tym
    problem.

    Jarek

    --
    Truskawki w Milanówku,