    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Date: Thu, 14 Apr 2011 01:36:12 +0100

    On Wed, 13 Apr 2011 21:47:23 +0200, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

    > Ale tu wcale nie tworzy się barier, aby drugi człowiek korzystał z
    > fragmentów pierwszego. Pasuje mu, to korzysta, nie - to nie.

    Jak najbardziej tworzy się bariery. Powiedzieć, że nie wolno
    korzystać to nie jest jedyny sposób na tworzenie barier. Bariery
    tworzą też decyzje powodujące, że korzystanie wymaga dodatkowego
    nakładu pracy, albo że wprowadza dodatkowe ryzyko błędów.

    Właśnie na ten przykład decyzja, że każdy może robić swój kawałek jak
    zechce, byle tylko działał, stanowi taką praktyczną barierę.

    > Chciałem. Opamiętanie się, zajęło mi około dwa lata (pracy
    > zarobkowej + własnych eksperymentów).

    Wybacz, ale po pierwsze to co piszesz nie przekonuje mnie, a po
    drugie nawet jeśli rzeczywiście chciałeś, to sedno sprawy polega
    przecież na tym, ze chęć szczera to za mało.

    > Niestety nasza dyskusja skazana jest na bycie nieco jałową, bo
    > przecież nie wrzucę na grupę dyskusyjną programów
    > wykonywanych w pracy, aby inni mieli szansę zrobić obiektowy
    > kontr-przykład do porównania czytelności tych dwóch
    > wersji.

    Niby nie, ale o pewnych zasadach można mówić bez przeklejania
    konkretnego kodu.

    > Stosowanie rozwiązań modnych ma swoje zalety, ale czasem
    > warto modę odrzucić.

    Czasem warto też myśleć o inżynierii w kategoriach innych niż moda.

    > Są w internecie kody źródłowe projektów, które się udały
    > i utrzymały się przez wiele lat. Można oglądać i próbować
    > naśladować.

    Można. Tylko że w ten sposób niczego się porządnie nie nauczysz. To
    tak jakbyś chciał nauczyć się budowy mostów oglądając wszystkie mosty
    w zasięgu spaceru i eksperymentując z przerzucaniem kładki nad
    strumykiem.