    Date: Fri, 08 Apr 2011 10:18:57 +0200
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego

    Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    >
    > Temat był na Slashdocie wałkowany jakiś tydzień wcześniej, niż A.L.
    > zrobił tu z niego sensację. Akurat dla A.L. możliwość pokazania
    > jakiegokolwiek newsa z jakiegokolwiek znanego uniwerku w USA to wiatr
    > w żagle, ale naprawdę uważam, że w tym wypadku nie ma na co patrzeć.
    > Ot, jakiś univ przesunął OO na późniejszy semestr w programie. No i?
    >
    > Zwłaszcza, że 100% ludzi, którzy idą akurat na CMU i tak już zna Javę
    > albo innego Pythona (nie wierzę, że jest inaczej), więc mają też
    > "robocze" wyobrażenie o podstawowych pojęciach związanych z OO.

    Nie był bym tego taki pewien. Znam takich którzy rozpoczynając studia
    programować nie umieli. I o ile niektórym faktycznie programowanie nie
    szło i po krótkiej przygodzie z informatyką poświęcili się czystej
    matematyce (i to chyba z niezłym skutkiem) o tyle inni poradzili sobie
    bardzo dobrze. Oczywiście, to było dawno, ale tak naprawdę kilkanaście lat
    temu zainteresowanie wsród dzieciaków programowaniem wyglądało na większe
    niż dziś [*]

    Zresztą, z własnego doświadczenia i obserwacji twierdzę, że zysk (dla
    jakości studenta uniwersyteckiego[**]) z uprzedniej znajomości wklepywania
    kodu przeważnie jest co najmniej mocno wątpliwy (i mam podejrzenie
    graniczące z pewnością, że w wielu wypadkach ujemny).

    [*] - prowadziłem zajęcia dla najzdolniejszych dzieciaków jak i
    współpracowałem przy ocenie i wyborze kolejnych podopiecznych i
    stypendystów. O ile w późnych latach 90-tych zainteresowanie było znaczne
    i aplikacji typu "syn ma wybitne osiągnięcia informatyczne bo rysuje ładne
    obrazki w Paincie i pisze w Wordzie" było stosunkowo niewiele o tyle już
    po roku 2000 zmalała i liczba aplikacji i w znacznej (przeważającej)
    części recenzja zawierała tylko: "to nie ma nic wspólnego z informatyką".

    [**] - w szkole pomaturalnej z technik programowania to faktycznie
    studentowi się przyda i życie ułatwi. Tylko dla takiego studenta to często
    szkoła jest potrzebna tylko po to, by wpisać papierek na CV.

    pzdr
    \SK