  • 1. Data: 2010-08-30 12:10:11
    Temat: Camera Raw do CS2
    Od: Czarek <4...@g...de>

    Czy moglibyście powiedzieć, która wersja Camera Raw do Photoshopa CS2
    wer. 9,0 jest najnowsza? I może bezpośrednią linkę, skąd można
    ściągnąć. Konkretnie chodzi o to, żeby otwierał NEF-y z D700.

    Czarek

  • 2. Data: 2010-08-30 12:16:08
    Temat: Re: Camera Raw do CS2
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > Czy moglibyście powiedzieć, która wersja Camera Raw do Photoshopa CS2
    > wer. 9,0 jest najnowsza? I może bezpośrednią linkę, skąd można
    > ściągnąć. Konkretnie chodzi o to, żeby otwierał NEF-y z D700.

    ACR w wersji minimum 4.6, a ta dziala z CS3. W CS2 wiec nie otworzysz
    bezposrednio -- zostaje Ci tylko konwersja do DNG.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 3. Data: 2010-08-30 14:05:55
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 30 Sie, 14:16, "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl> wrote:

    > ACR w wersji minimum 4.6, a ta dziala z CS3. W CS2 wiec nie otworzysz
    > bezposrednio -- zostaje Ci tylko konwersja do DNG.

    Dziękuję. Kolega ma ten problem i nie umiałem mu pomóc. Może niech
    sobie zainstaluje ViewNX2 i zapisze jako TIFF? Czym może skonwertować
    do DNG i w czym ten format jest lepszy od TIFFa?

    Czarek

  • 4. Data: 2010-08-30 14:17:34
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-08-30 16:05:55 +0200, Czarek <4...@g...de> said:

    > Dziękuję. Kolega ma ten problem i nie umiałem mu pomóc.

    No niemożliwe. Przecież Ty się znasz na wszystkim co związane z fotografią.

    > Może niech sobie zainstaluje ViewNX2 i zapisze jako TIFF?

    Może.

    > Czym może skonwertować do DNG i w czym ten format jest lepszy od TIFFa?

    We wszystkim jest lepszym. Gugle się zepsuło?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Negative_(file_
    format)
    http://www.adobe.com/products/dng/

    de Fresz

  • 5. Data: 2010-08-30 17:47:43
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    W dniu 2010-08-30 2:10, Czarek pisze:
> [...]
    > wer. 9,0 jest najnowsza? I może bezpośrednią linkę, skąd można
    > ściągnąć. Konkretnie chodzi o to, żeby otwierał NEF-y z D700.

    Z moich kilkuletnich doświadczeń z tą konkretną konfiguracją wynika, że
    PS CS2 nie jest w stanie bezpośrednio otwierać NEF-ów z D700, ponieważ
    Adobe zadbało o to, aby nabywca D700 MUSIAŁ kupić CS3 lub nowszy lub
    upgrade do CS3 lub nowszego.

    Workflow, jaki stosuję, to selekcja zdjęć w ViewNX 2, obróbka negatywu w
    Capture NX 2 i z poziomu Capture NX 2 otwarcie pliku (dzieje się to
    poprzez konwersję w tle do TIFF) w CS 2 do obróbki finalnej pozytywu i
    wydruku.

    Do DNG i Camera Raw zraziłem się, uzyskując w wielu próbach efekty
    gorsze niż w Capture NX 2.

    Konwersja NEF do DNG wzbudza też moje poważne obawy, czy aby na pewno
    wszystkie informacje dostępne w NEF-ie są przenoszone do DNG.

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 6. Data: 2010-08-30 17:51:29
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    W dniu 2010-08-30 4:05, Czarek pisze:

> [...]
    > sobie zainstaluje ViewNX2 i zapisze jako TIFF? Czym może skonwertować
    > do DNG i w czym ten format jest lepszy od TIFFa?

    Pytanie zasadnicze: po co kolega ma otwierać NEF w PS? Jeżeli w celu
    zrobienia miniatury do powieszenia na stronie, to wystarczy ViewNX 2.
    Jeżeli chce drukować z PS, to konwersja do TIFF wystarczy. Jak dla mnie
    zabawa z DNG jest zbyteczna.

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 7. Data: 2010-08-30 17:54:25
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    W dniu 2010-08-30 4:17, de Fresz pisze:
    [...]
    > We wszystkim jest lepszym.

    Eee tam! Ja wolę oryginalny oryginał (NEF) niż PRAWIE oryginalny
    oryginał (DNG) ;-)

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 8. Data: 2010-08-31 08:01:06
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-08-30 19:54:25 +0200, Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> said:

    > W dniu 2010-08-30 4:17, de Fresz pisze:
    > [...]
    >
    > Eee tam! Ja wolę oryginalny oryginał (NEF) niż PRAWIE oryginalny
    > oryginał (DNG) ;-)

    Jeśli masz narzędzie, które znasz i lubisz, a które je otwiera, to
    oczywiście że tak. Tu jednak było porównanie TIFF kontra DNG.

    de Fresz

  • 9. Data: 2010-08-31 08:03:21
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-08-30 19:51:29 +0200, Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> said:

    > Pytanie zasadnicze: po co kolega ma otwierać NEF w PS? Jeżeli w celu
    > zrobienia miniatury do powieszenia na stronie, to wystarczy ViewNX 2.
    > Jeżeli chce drukować z PS, to konwersja do TIFF wystarczy.

    No nieźle, nie wiedziałem że PS to program do drukowania zdjęć :-P
    Zdaje się przeoczyłeś pewną drobną część jego funkcjonalności...

    > Jak dla mnie zabawa z DNG jest zbyteczna.

    Każdemu wedle potrzeb.

    de Fresz

  • 10. Data: 2010-08-31 08:06:40
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-08-30 19:47:43 +0200, Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> said:

    > Do DNG i Camera Raw zraziłem się, uzyskując w wielu próbach efekty
    > gorsze niż w Capture NX 2.

    Ta "gorszość" jest mocno dyskusyjna i niebywale podatna na degustibusy.
    Trzymaj się raczej określenie "inne". Bo IMHO to nie kwestia samego
    DNG, a zupełnie innych mechanizmów wołania w sofcie różnych producentów.

    > Konwersja NEF do DNG wzbudza też moje poważne obawy, czy aby na pewno
    > wszystkie informacje dostępne w NEF-ie są przenoszone do DNG.

    A które z mających wpływ na to, co można zobaczyć miałyby nie być przenoszone?

    de Fresz