  • 1. Data: 2009-02-20 21:18:27
    Temat: [CSS] wartości domyślne background - transparent i 0 0 , po co powtarzać ?
    Od: hazet <h...@n...pl>

    Witam
    zauważyłem ,że niektórzy webmasterzy powtarzają domyślne wartości
    np. dla background przykładowo:

    background: transparent url{jakisobrazek.png) no-repeat 0 0;

    Po co powtarzać transparent (przezroczysty kolor - brak) skoro tak jest
    domyślnie ? I po co wpisywać pozycje 0 0 , skoro tak jest domyślnie ! ?

    chciałbym to zrozumieć :)

  • 2. Data: 2009-02-20 23:32:33
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 20 Feb 2009 21:18:27 -0000, hazet <h...@n...pl> wrote:

    > background: transparent url{jakisobrazek.png) no-repeat 0 0;
    >
    > Po co powtarzać transparent (przezroczysty kolor - brak) skoro tak jest
    > domyślnie ? I po co wpisywać pozycje 0 0 , skoro tak jest domyślnie ! ?

    Po nic.

    > chciałbym to zrozumieć :)

    Zapomnij połowę tego, co wiesz o CSS, to zrozumiesz od razu :)

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 3. Data: 2009-02-22 21:03:44
    Od: Northrop <m...@g...com>

    Kolega porneL zbyt pochopnie udzielił Ci odpowiedzi. Tego rodzaju
    wpisy są często spotykaną i dobrą praktyką zabezpieczającą przed
    kłopotami z różną interpretacją CSSa przez przeglądarki. Wbrew
    pozorom bowiem standardy defaultowych wartości atrybutów CSSa są różne
    dla różnych przeglądarek.

    Jeśli wiesz czym jest crossbrowser - zrozumiesz skąd tego rodzaju
    praktyka.

  • 4. Data: 2009-02-23 00:13:30
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Northrop pisze:
> [...]
    > kłopotami z różną interpretacją CSSa przez przeglądarki. Wbrew
    > pozorom bowiem standardy defaultowych wartości atrybutów CSSa są różne

    Mylisz domyślne style dla elementów z początkowymi wartościami dla
    właściwości. Np. dla background początkowe wartości to transparent none
    repeat scroll 0% 0% i jest to określone przez standard. I tak jest dla
    wszystkich właściwości z wyjątkiem 4, które są zostawiane przeglądarkom*.
    Wartość nieustawiona jest "poszukiwana" w 3 miejscach
    (http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#specified-v
    alue), a ostatnim z
    nich są właśnie wartości początkowe. Dla podanego przykładu w
    uproszczeniu wygląda to tak:
    wartości początkowe:
    background:transparent none repeat scroll 0% 0%;
    ustawiasz tylko obrazek
    background: url(obrazek.png)
    przeglądarka rozwija tę regułę do:
    background:transparent url(obrazek.png) repeat scroll 0% 0%;

    Za to przeglądarki mogą mieć różne domyślne style dla elementów, i np.
    dla nagłówków masz font-weight:bold; Ustaw sobie w stylach:
    h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font:1em serif; }
    i w każdej przeglądarce zniknie Ci ten bold. Dzieje się tak ponieważ
    brakujące wartości w regule font:1em serif; są przez przeglądarkę
    "obliczane" i ta reguła zostaje rozwinięta do:
    font:normal normal normal 1em/normal serif;
    A dalej to zwykła kaskadowość stylów, czyli:
    domyślne style przeglądarki:
    h1, h2... { font-weight: bold; }
    Twój styl:
    h1, h2... { font: 1em serif; }
    początkowe wartości (? określa przeglądarka):
    + h1, h2... { font:normal normal normal medium/normal ?; }
    rozwinięcie Twojego stylu:
    = h1, h2... { font:normal normal normal 1em/normal serif; }
    I przeglądarkowy bold zostaje nadpisany przez standardowy normal :)

    * Te 4 właściwości pozostawione przeglądarkom to: color, font-family,
    quotes, voice-family. Nie ma niebezpieczeństwa, że przy skróconym
    zapisie dostaniesz niespodziankę od przeglądarki, albowiem jedyna z tych
    właściwości (font-family) która może wystąpić w takim zapisie (font),
    nie może zostać w nim pominięta.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";