  • 31. Data: 2012-02-28 19:52:21
    Temat: Re: CSS - problem z selektorem
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 28 Feb 2012 10:21:29 +0100, Marek napisał(a):

    > O rany. Doradziłeś mi (kolejne) rozwiązanie, ja znalazłem w nim mankament i
    > go skomentowałem. Jordan zaproponował ciekawe rozwiązanie na bazie CSS bez
    > dokonywania zmian w kodzie HTML. Więc temat jest zamknięty, (...)

    ... do czasu, aż nie będziesz potrzebował podobnego rozwiązania dla układu
    trzykolumnowego. Wtedy :last-child [1] nie da rady (który też nie jest zbyt
    lubiany przez starsze wersje IE), a wersja z selektorem + bez problemu.

    [1] :nth-child podobnie lubią starsze przeglądarki.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 32. Data: 2012-02-28 20:05:19
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Tue, 28 Feb 2012 20:52:21 +0100, Borys Pogoreło napisał(a):

> [...]
    > lubiany przez starsze wersje IE), a wersja z selektorem + bez problemu.

    Tak, oczywiście masz rację. Tylko wersja z "plusikiem" działa do przodu a
    nie do tyłu. Więc i w 3 kolumnach się nie sprawdzi. Chodzi o to, że element
    poprzedni nie zmieni w ten sposób swojego wymiaru gdy wystąpi następny,
    prawda? Jeśli chcemy upakować więcej kolumn lub następna ma być szersza, to
    poprzednią trzeba zawęzić. Operatorem "plus" tego nie zrobisz albo nie do
    końca załapałem Twoją intencję.

    Zapis:
    section + aside { width : 700px; }

    oznacza ustawienie szerokości aside a nie section.

  • 33. Data: 2012-02-29 16:31:15
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 28 Feb 2012 21:05:19 +0100, Marek napisał(a):

    > Zapis:
    > section + aside { width : 700px; }
    >
    > oznacza ustawienie szerokości aside a nie section.

    Tak. I ten mechanizm wymaga faktycznie odpowiedniej kolejności elementów,
    gdzie zawsze widoczna kolumna jest jako ostatnia i to ona zmienia wymiary.
    Ale bez problemu wszystkie kolumny sfloatujesz (co za słowo) na odpowiednie
    miejsca, a notacja nie jest przesadnie skomplikowana:

    a { width : i; } /* stała szerokość */
    b { width : j; } /* stała szerokość */
    c { width : k; } /* 100% kontenera */
    a + c { width : k - i; }
    b + c { width : k - j; }
    a + b + c { width : k - i - j; } /* +/- marginesy pomiędzy */

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 34. Data: 2012-02-29 19:21:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Wed, 29 Feb 2012 17:31:15 +0100, Borys Pogoreło napisał(a):

> [...]
    > a + c { width : k - i; }
    > b + c { width : k - j; }
    > a + b + c { width : k - i - j; } /* +/- marginesy pomiędzy */

    Załapałem Twoją intencję. Tak, ma to sens i będzie działało w
    nienajświeższym IE również. Dzięki za kolejną koncepcję :-)

  • 35. Data: 2012-03-28 15:07:10
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Mon, 27 Feb 2012 22:20:34 +0100, Marek wrote:

    [...]

    > Dokładnie trafiłeś w sedno. Nie przeszkadza mi kostrukcja w kodzie HTML:

    > a bardzo mi przeszkadza:

    > Gdy w przeglądarce czy edytorze WYSIWYG popatrzysz na kod drugi, to
    > niepoprawnie go wyświetli gdyż nie ma klasy w CSS o nazwie
    > "TU_WSTAW_KLASĘ". Znacznik umieszczony w linku nie przeszkadza.

    Niby w jaki sposób wyświetli go niepoprawnie? I dlaczego w CSSie nie ma
    stylu dla tej klasy?

    Nie rozumiem co tu napisałeś. Podgląd HTMLa w przeglądarce nie działa? :-)

    > U mnie nigdy tak nie jest. Praktycznie wszędzie CMS jest identyczny.
    > Zmieniają się tylko zainstalowane lub włączone moduły. O funkcjonalności
    > decyduje formatka HTML. Ona poza szatą graficzną zawera specjalne markery
    > (nie zaburzające validacji ani wyglądu) sterujące CMSem.

    Co to jest "formatka HTML"? Czy dobrze rozumiem, że nie możecie w pełni w
    szablonach decydować o HTMLu odpowiedzialnym np. za nawigację? To wygląda
    na pieruńsko niewygodną w wielu CMSach rzeczy czyli brak możliwości pełnego
    decydowania o generowanym HTMLu. Nie wszystko da się załatwić CSSem.

    > Nie w tym rzecz. CMS jest autorski. Mie ma potrzeby aby moduł np.
    > generujący menu wiedział o tym, że ma reagować inaczej gdy dokument
    > wyświetlany na tej samej stronie ma obrazki lub nie ma - czyli pojawi się
    > lub nie kolumna <aside> w naszym przypadku.

    Ten wątek udowadnia, że taka potrzeba istnieje :-)

    > Takie sprawy rozwiązuje się za
    > pomocą CSS. Jordan zaproponował zgrabne rozwiązanie - zerknij tam. Jestem
    > zwolennikiem przejrzystości kodowania tak aby rozwiązania zastosowane przez
    > ich autora były samokomentujące się. Dlatego wstawianie znaczników w
    > miejsce klas psuje taką koncepcję.

    To jest rozwiązanie tylko jednego specyficznego problemu, a takich napotyka
    się dziesiątki. CMS w ogóle nie powinien dyktować HTMLa (może go proponować
    ale nie powinien o nim decydować). Idealnie - powinien udostępniać
    struktury danych i API, które pozwala wyciągnąć z niego w dowolnym miejscu
    dowolnego szablonu dowolny zbiór informacji na temat wprowadzonej do niego
    treści. Wordpress w dużym stopniu to np. robi. Możesz generować nawigację
    jego funkcjami (co jest zapewne odpowiednikiem "modułu" w Waszym CMSie) ale
    możesz go zapytać o strukturę zawierającą info o wybranych podstronach i
    wygenerować nawigację jak chcesz. Częściową, całkowitą, zależną od sytuacji
    itp. Z HTMLem, o którym w pełni decydujesz. Za pomocą tej samej struktury
    zresztą możesz np. stworzyć breadcrumbsy.

    > A nie lepiej podmienić plik CSS gdy potrzebujemy coś inaczej mieć
    > ostylowane lub zarządzać mediami na poziomie CSS? Chyba tylko wtedy
    > istnieje potrzeba zmiany stylu (dla drukarki inaczej dla ekranu inaczej).
    > Kwestię ostylowania podstron też prosto można rozwiązać bez używania
    > "wstrzykiwanych" klas.

    Jest ciężko, skoro zacząłeś ten wątek. Klasy to jest narzędzie, którego
    należy używać, a nie unikać. Od tego są. Jedna klasa załatwia cały ten
    wątek, wszystkie te sztuczki i obchodzenie za pomocą fikuśnych selektorów.
    Zmień trochę layout, a okaże się, że pojawi się kolejny problem. Tymczasem
    gdy masz dużo różnych klas, masz dużo "wieszaków" na style. Stąd tak
    cholernie podoba mi się np. Wordpressowa funkcja body_class();

    > Wystarczy dla podstron zbudować inną formatkę z
    > innymi klasami. Wtedy ktoś kto grzebie w naszym kodzie zobaczy jak wyglądać
    > będzie taka podstrona bez uruchamiania CMS i łatwo będzie mógł ja
    > zmodyfikować. Gdy natomiast CMS będzie podrzucał w locie jakąś klasę to
    > marnie widzę szansę na zlokalizowanie kodu bez konsultacji z jego autorem.

    Ale jakiego kodu? Zawsze widzisz generowany HTML, niezależnie od tego jak
    wygenerowany został. I stylujesz ten HTML jak chcesz. Z klasą czy bez.

    > Może nie do końca rozumiem tą koncepcję. Co znaczy "widok" w tym przypadku?
    > Skąd jest on brany i jakie są kryteria wyłonienia właściwego? Jeśli to
    > jakiś moduł programowy go określa - wydaje mi się niepotrzebnym tworzenie
    > takiego modułu jeśli CSS to załatwia. Wydaje mi się to szalenie złożoną
    > ideą do prostych zadań. Załóżmy, że mamy dokument z 3 kolumnami, z których
    > każda z nich może pojawić się lub nie. Czy to oznacza, że musimy
    > wygenerować 6 widoków spełniających wszelkie kombinacje? Czyli liczba
    > widoków może dążyć do nieskończoności gdy kolumn jest więcej.

    I od tego masz dodatkową klasę (np. <body class="columns-2">), by sobie móc
    ostylować różne warianty.

    --
    M.G.