  • Data: 2009-03-27 09:11:32
    Temat: Re: CO robi telekonwerter -per analogiam
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > pytanie - jak działa telekonwerter mocowany między bagnetem a
    > obiektywem? Czy to jest soczewka rozpraszająca (układ soczewek
    > rozpraszających)? Czy coś innego?
    Odpowiem per analogiam z identycznych funkcjonalnie układów stosowanych do
    wydłużania ogniskowej w... teleskopach, bo optycznie jest to dokładnie to
    samo, co inkryminowany telekonwerter w foto.
    W obu przypadkach miedzy obiektyw a jego ognisko wstawia się element o ujemnej
    ognisowej, który może być:
    1.-po prostu soczewka ujemna [tzw. soczewka Barlowa], zwykle 2-3 elementowa
    achro- lub apochromatyczna istotne jest przy tym położenie soczewki, tj.
    długośc jej tulei, w naszym [foto] przypadku grubość telekonwertera
    2.-złożony układ optyczny, zawierający soczewkę ujemną i dodatnią, o ile wiem
    w układzie odwróconej lunety Galileusza [ujmena soczewka z przodu]. Tak
    zbudowane są prawdopodobnie niektóre lepszej jakości konwertery foto oraz tzw.
    Powermate, lepszy odpowiednik Barlowa stosowany w astrofoto planet. Nawiasem
    mówiąc telekonwertery nasdkowe stosowane w kompaktach/hybrydach to też lunetki
    Galileusza, tylko normalne.
    Podejrzewam,ze w fotografii układ typu 1. musi byc jakoś modyfikowany lub
    rzadko [wcale?] stosowany, bo te astronomiczne "konwertery" pracuja przy
    światłosiłach rzędu conajmniej F/5 i problemy z aberracjami geometrycznymi są
    mniej istotne. by to zweryfikowac, wystarczy sprawdzić, z ilu lementów w ilu
    grupach zbudowane są typowe konwertery foto