  • 11. Data: 2009-03-26 17:38:47
    Temat: Re: CO robi telekonwerter
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Nikon D60, przysłona 5,6:
    Helios 58/2 (adapter M42->Nikon bez soczewki):
    http://www.3n.com.pl/Nikon/Helios_58.jpg

    Ten sam obiektyw, ta sama przysłona + pojedyncza soczewka rozpraszająca:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/Helios_jedna_soczewka.jpg

    Ten sam obiektyw, ta sama przysłona + zespół soczewek z telekonwertera
    Albinar:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/Helios_konwerter_Albinar.
    jpg

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 12. Data: 2009-03-26 17:54:41
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Stefan Nawrocki napisał(a):
> [...]
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/Helios_jedna_soczewka.jpg
    >
    > Ten sam obiektyw, ta sama przys?na + zesp? soczewek z telekonwertera

    A teraz przeczytaj dokładnie jeszcze raz pierwszy post w tym wątku, ze
    szczególnym naciskiem na zdanie drugie i ostatnie.

    --
    Mirek

  • 13. Data: 2009-03-26 17:58:36
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości

    jpg

    > A teraz przeczytaj dokładnie jeszcze raz pierwszy post w tym wątku, ze
    > szczególnym naciskiem na zdanie drugie i ostatnie.

    No i? W czym masz problem?

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 14. Data: 2009-03-26 23:56:28
    Od: "Konrad L" <p...@o...pl>

> [...]
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/Helios_jedna_soczewka.jpg
    >
    > Ten sam obiektyw, ta sama przysłona + zespół soczewek z telekonwertera

    thx za bardzo fajne porownanie, ten albinar to zadziwiajaco dobry jest,
    tylko chyba kontrast troche ucierpial.
    ...a ja pod wplywem tego watku dolozylem do 135/3,5 jakas soczewke
    rozpraszajaca z rozebranej 50-ki i rzeczywiscie o jakies 1,2x zwiekszyla sie
    ogniskowa, ale... obraz wygladal ze tak powiem dosyc artystycznie, nawet na
    f8 nie bylo to w ZADEN sposob porownywalne z czystym 135@3,5 :)

    Pozdr.

  • 15. Data: 2009-03-27 08:09:47
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Stefan Nawrocki napisał(a):
    > No i? W czym masz problem?

    Już nic, mój błąd, zwracam honor, mam nadzieję nienaruszony :-)

    --
    Mirek

  • 16. Data: 2009-03-27 09:11:32
    Temat: Re: CO robi telekonwerter -per analogiam
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > pytanie - jak działa telekonwerter mocowany między bagnetem a
    > obiektywem? Czy to jest soczewka rozpraszająca (układ soczewek
    > rozpraszających)? Czy coś innego?
    Odpowiem per analogiam z identycznych funkcjonalnie układów stosowanych do
    wydłużania ogniskowej w... teleskopach, bo optycznie jest to dokładnie to
    samo, co inkryminowany telekonwerter w foto.
    W obu przypadkach miedzy obiektyw a jego ognisko wstawia się element o ujemnej
    ognisowej, który może być:
    1.-po prostu soczewka ujemna [tzw. soczewka Barlowa], zwykle 2-3 elementowa
    achro- lub apochromatyczna istotne jest przy tym położenie soczewki, tj.
    długośc jej tulei, w naszym [foto] przypadku grubość telekonwertera
    2.-złożony układ optyczny, zawierający soczewkę ujemną i dodatnią, o ile wiem
    w układzie odwróconej lunety Galileusza [ujmena soczewka z przodu]. Tak
    zbudowane są prawdopodobnie niektóre lepszej jakości konwertery foto oraz tzw.
    Powermate, lepszy odpowiednik Barlowa stosowany w astrofoto planet. Nawiasem
    mówiąc telekonwertery nasdkowe stosowane w kompaktach/hybrydach to też lunetki
    Galileusza, tylko normalne.
    Podejrzewam,ze w fotografii układ typu 1. musi byc jakoś modyfikowany lub
    rzadko [wcale?] stosowany, bo te astronomiczne "konwertery" pracuja przy
    światłosiłach rzędu conajmniej F/5 i problemy z aberracjami geometrycznymi są
    mniej istotne. by to zweryfikowac, wystarczy sprawdzić, z ilu lementów w ilu
    grupach zbudowane są typowe konwertery foto

  • 17. Data: 2009-03-27 11:33:08
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 27 of Mar 2009 10:11, J. wrote:

> [...]
    > problemy z aberracjami geometrycznymi są mniej istotne. by to
    > zweryfikowac, wystarczy sprawdzić, z ilu lementów w ilu grupach

    SAL14TC 1.4x 5 elementów w 4 grupach
    SAL20TC 2.0x 6 elementów w 5 grupach

    A ceny takowych kilka razy wyższe od kitowego zooma.

    --
    nb

  • 18. Data: 2009-03-27 14:57:35
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    "John Smith" <u...@e...net> wrote in message

    > Już nic, mój błąd, zwracam honor, mam nadzieję nienaruszony :-)

    Ok. Nic się nie stało :-).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki