eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCB - jaki jest czas przelaczania się na nadawanie i z powrotem › Re: CB - jaki jest czas przelaczania się na nadawanie i z powrotem
  • Data: 2009-04-06 18:31:02
    Temat: Re: CB - jaki jest czas przelaczania się na nadawanie i z powrotem
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian Biały pisze:
    > Witam.
    >
    > Jest najtańsze badziewne CB "z hipermarketu". Pytanie brzmi: jakich
    > czasow pomiedzy pojawieniem sie impulsu przełaczenia na nadawanie do
    > momentu pojawienia sie nosnej na wyjściu mogę oczekiwać? Podobnie z
    > powrotem: jakie czasy spodziewam się po zwolnieniu impulsu nadawania aby
    > nośna zniknęła i odbiornik wrocił do stanu odbioru? Wiem, ze to pytanie
    > do wróżki, ale chodzi o oszacowanie z grubsza, czy to jest raczej 1s czy
    > może 10ms.
    Raczej licz koło 1s.
    Przełączenie nadawania/odbioru to zmiana częstotliwości pracy PLL. I to
    zmiana znaczna, a nie o 10kHz jak przy przełączaniu o kanał. Gdy już
    jest sygnał PLL-lock, to odblokowywane są dalsze stopnie nadajnika, tyle
    że np zasilanie samej końcówki mocy idzie (w AM) przez wzmacniacz audio,
    transformator modulujący itd - (a tam kondensatory z 470uF) - też
    napięcie nie pojawi się od razu, narasta te 100-200ms. Na oscyloskopie
    ładnie to widać, że sama nośna jak "narasta" na wyjściu antenowym to
    narasta tak dobrze z 100-200ms, a jej pojawienie ma "na oko" z 500ms
    opóźnienia od naciśnięcia guzika.
    Przełączenie z powrotem to kolejne czekanie na pll-lock, potem na
    odsycenie całego toru odbiorczego (zatkanego sygnałem nadajnika),
    ustabilizowanie się ARW, ustawienie poziomu SQ, i też dobrze pół sekundy
    upłynie nim radio jest w stanie coś odebrać. A jak już jest w stanie
    odbierać - to od pojawienia się nośnej i odblokowania SQ (jeśli będziesz
    go używać) to w wielu radiach też czas spory

    Te czasy w tanich radiach (np onwa/alan199) są naprawdę spore, i
    strasznie wkurzające nawet przy zwykłym gadaniu (zwłaszcza jak operator
    o tym nie ma pojęcia)- gdy urywa pierwszą 1s wypowiedzi "gdzie stoi
    policja?" "..skiej" "na jakiej ulicy? na Ozimskiej?" "... skiej,
    przecież powiedziałem" itd...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173