  • Data: 2014-03-25 22:33:17
    Temat: Re: Bylo niedawno o przekaznikach, a ja dalej zielony.
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-03-24 22:01, Pawel O'Pajak pisze:

    > Powitanko,
    >
    > Do przelaczania jest zaroweczka 1kW (PAR 64). Jak rozgrzana, to wiadomo
    > troche ponad 4A, ale w momencie wlaczenia to juz... no wlasnie,
    > zmierzona opornosc zimnego wlókna to ok. 3 Ohm, czyli "uderzeniowo" prad
    > jest spory. W pdfach roznych przekaznikow (ani elektromech., ani SSR)
    > nikt sie tym parametrem nie chwali, nie wiem ile czasu jaki prad
    > znacznie przekraczajacy znamionowy moze taki przekaznik wytrzymac. Jak
    > to ugryzc, jak dobrac przekaznik, zeby styki sie nie upalily od
    > wlaczania, albo nie poszedl z dymem polprzewodnikowy?

> [...]

    Dla SSR zwykle podają parametr I^2t zwany całką Joule'a. Dla przykładu
    10 A OMRON ma ten parametr 260 A^2s, a więc prąd Twojej zimnej żarówki
    (77A) będzie mógł płynąć przez 44 ms bez uszkodzenia struktury. Trochę
    za mało do rozgrzania włókna. Dla SSRa 40 A jest to 810 A^2s, co daje
    138 ms. Trzeba by zmierzyć prąd przy starcie żarówki oscyloskopem i
    oszacować, czy to starczy.

    Pozdrawiam,
    Paweł