  • 31. Data: 2021-08-19 20:10:15
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-19 o 19:39, ToMasz pisze:
    > Tyle że to absolutnie niczego nie zmienia.
    Wodór też nie zmieni, dlaczego to już napisałem.

    Cena, środowiskowe koszty
    > produkcji i utylizacji... Po za tym nie mamy żadnych szans na
    > zaspokojenie potrzeb dzisiejszego transportu, energią elektryczną.
    > potrzebowalibyśmy drugie tyle co mamy, za 15 lat? Nie ma szans. O ile
    U nas, ale my to nie cały świat.

    > pojawią się elektrownie atomowe, to  w dłuższej perspektywie okaże się,
    > że tanio ładować będzie można wokół nich. Policz sobie ile to prądu
    > 500kilowat i jaki kabel jest do tego wymagany.
    Nie muszę, podobne prostowniki naprawiam.

    > można też wymienić akumulator, który będzie własnością "elektrowni".
    To się nie uda do momentu kiedy UE nie wymusi na producentach jednego
    standardu jak z ładowarkami zrobiła.

    > Tylko taka możliwość spowoduje że auta będą miały gorsze przyśpieszenie,
    Bo?

    > więc raczej ludzie się na to nie zgodzą.
    Ludzie się nie zgodzą z zupełnie innych powodów i były one już tu poruszane.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2021-08-19 20:16:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-19 o 19:31, ToMasz pisze:
    > zastanów sie co napisałeś. jeden z poityków "daje" 500+
    > jak następny przestanie "dawać" to ukradł? Zabrał? Moim zdaniem nie.
    > przestał "dawać" i tyle. Ci co dostawali niech się cieszą z tego co
    > dostali. Oczywiście jestem świadom, że 99% tych co dostawali będzie
    > czuło jak ktoś im zabrał, ale na to już nic nie poradzę. Niedługo mądrzy
    > będą przepraszali głupich że są mądrzy. a potem się cywilizacja
    > rozpiedzieli.
    >
    > To że posiadacze baterii słonecznych mają bardzo preferencyjne warunki
    > sprzedaży prądu, jest "gestem" za który wszyscy płacimy.
    Ale pleciesz głupoty, prosumenci nie sprzedają energii tylko ją składują
    i nie za darmo tylko płacą za to 20 lub 30% ze składowanej energii i
    mogą odebrać do do roku.

    --
    Janusz

  • 33. Data: 2021-08-19 21:09:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2021 19:39:28 +0200, ToMasz napisał(a):

    > więc raczej ludzie się na to nie zgodzą.

    Jasne. Zgodzą się dopiero wtedy kiedy woda sięgnie im po kolana.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 34. Data: 2021-08-19 21:34:31
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 19.08.2021 o 19:39, ToMasz pisze:
> [...]
    > zaspokojenie potrzeb dzisiejszego transportu, energią elektryczną.
    > potrzebowalibyśmy drugie tyle co mamy, za 15 lat? Nie ma szans.

    Szacowaliśmy, że na potrzeby transportu osobistego wystarczy wykorzysta
    energię nocną.

> [...]
    > że tanio ładować będzie można wokół nich. Policz sobie ile to prądu
    > 500kilowat i jaki kabel jest do tego wymagany.

    Mniej niż zyski ze sprzedaży tej energii.

  • 35. Data: 2021-08-20 07:30:51
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 19.08.2021 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > Zdaj sobie sprawę, że byly czasy, gdy benzynę, i to w niewielkich
    > ilościach, można było kupić jedynie w aptekach. Wtedy tacy jak Ty
    > mówili, że motoryzacja nie ma sensu - konia nakarmisz choćby na
    > poboczu a tu zasięg mały, tankować trzeba co chwilę.
    >
    > Czas ładowania elektryków cały czas się skraca, zasięg zwiększa i
    > punktów ładowania przybywa. Nie bądź jak ten dorożkarz...

    Jak to powiedział ponoć Niels Bohr, przewidywanie jest bardzo trudne,
    szczególnie jeśli idzie o przyszłość.

    Patrząc wstecz jesteśmy mądrzy i możemy świetnie doradzać człowiekowi
    z przeszłości, żeby stawiał na napęd spalinowy, a nie na konie.
    Natomiast czy samochody na baterie są przyszłością transportu
    czy tylko ślepą uliczką, jak sto lat temu- pokaże czas.

    Warto poczytać sobie, jak to według opinii poważnych specjalistów,
    publikowanych choćby w Młodym Techniku, miał wyglądać rok 2000.
    Do szkoły/pracy mieliśmy latać własnym śmigłowcem/odrzutowcem/rakietą,
    wakacje spędzać na Marsie, sterować pogodą itp.

    Jak dla mnie, przełomu w gromadzeniu energii elektrycznej jeszcze
    na horyzoncie nie widać (co nie oznacza, że nie nastąpi).

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 36. Data: 2021-08-20 08:21:49
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-08-2021 o 19:31, ToMasz pisze:

    > To że posiadacze baterii słonecznych mają bardzo preferencyjne warunki
    > sprzedaży prądu, jest "gestem" za który wszyscy płacimy.

    Bzdura.
    No chyba że zmniejszenie zysku ZE uważasz za szkodę za którą odpowiada
    prosument.
    Ale żadnych kosztów działania FW u prosumenta ZE nie ponosi.
    Prąd nadal sprzedaje w tej samej cenie, w tej samej ilości, tyle że w
    trochę innym czasie.

    Sam
    > wielokrotnie pisałeś że powerwall jest zajebisty, pod względem
    > opłacalności również. tak więc komu nowe warunki nie odpowiadają -
    > Proszę kupić powerwalla i przez pół roku żyć offgrid,

    Nie opłaca się, zanim się zamortyzuje, to już baterie się skończą.

    mało tego można
    > sprzedawać prąd sąsiadom. A nie, wróć, sąsiedzi też chcą sprzedawać, bo
    > mają swoje panele. a zanim prąd do miasta dojdzie, do fabryki, do
    > ładowarki samochodów elektrycznych, trochę się na kablach straci.

    Albo i nie - zależy od okolicy.
    A na pewno mniej, niż skasuje za to ZE, produkując prąd na drugim końcu
    kraju i licząc za przesył z drugiego końca kraju.

    > ropa się nigdy nie skończy, bo jej zamiennikiem jest biodiesel, którego
    > możemy produkować do końca świata.

    Np. na Księżycu....
    Bo miejsce na Ziemii jest jednak ograniczone.

    > liczyłeś to?

    Wiele razy to było liczone.
    Poszukaj sobie zanim głupio zapytasz kolejny raz.

  • 37. Data: 2021-08-20 08:23:34
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-08-2021 o 07:30, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > Natomiast czy samochody na baterie są przyszłością transportu
    > czy tylko ślepą uliczką, jak sto lat temu- pokaże czas.

    O spaliniakach to samo można powiedzieć.
    Chociaż nie - już pokazał że to ślepa uliczka, na nic nie trzeba czekać.

  • 38. Data: 2021-08-20 09:27:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2021 08:21:49 +0200, Cavallino wrote:

> [...]
    > Ale żadnych kosztów działania FW u prosumenta ZE nie ponosi.
    > Prąd nadal sprzedaje w tej samej cenie, w tej samej ilości, tyle że w

    Co juz moze byc istotna szkoda ... lub zyskiem.

    Akurat u nas ciagle jest zapas weglowego pradu w nocy, wiec ZE na tym
    zarabiaja,

    Ale w przyszlosci ... moze byc spory niedobor pradu w nocy.
    Wiec moze i Unia dobrze robi, ze kaze sprzedawac i kupowac po cenach
    rynkowych, tylko ... kupujesz z dostawa, sprzedajesz sam prad ...

    Dwie baterie do auta i wymieniac?

    A tymczasem ... tegoroczny lipiec by rekordowy, zuzylismy 8% wiecej
    pradu niz rok temu, i wyprodukowaly go glownie elektrownie weglowe.

    https://biznesalert.pl/pse-przedstawily-lipcowy-rapo
    rt-produkcji-energii-elektrycznej-krajowe-zuzycie-wz
    roslo/
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-miesieczne-z-funkcjonowania-kse/raporty-mie
    sieczne

    wzrost produkcji elektrowni PV (tzn "inne") jest niby imponujacy,
    134% wiecej niz rok temu, ale 697MWh to jest 5% krajowego zuzycia.

    A wiatr cos w tym roku nie dopisal, bo mamy spadek.

    P.S. ciekawe jest zero z "elektrowni przemyslowych". Przestali
    raportowac, czy produkcja sie nie oplaca ?

    Tak wiec do przejscia na samochody elektryczne duzo nam jeszcze
    brakuje ...

    > Nie opłaca się, zanim się zamortyzuje, to już baterie się skończą.

    Byl pomysl, zeby samochod Tesla robil za baterie, ale cos sie
    producent wycofal. Widac i jemu sie nie oplaca.

    > mało tego można
    >
    > Albo i nie - zależy od okolicy.
    > A na pewno mniej, niż skasuje za to ZE, produkując prąd na drugim końcu
    > kraju i licząc za przesył z drugiego końca kraju.

    Owszem, ale jak nastawiamy atomowek i gazowek, to moze nie byc drugi
    koniec kraju.

    J.

  • 39. Data: 2021-08-20 09:42:54
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-08-19 o 18:05, Myjk pisze:
> [...]
    > dzisiaj samochód z silnikiem spalinowym na wodór jest 2x bardziej stratny
    > niż FCEV a ze 4x bardziej stratny niż BEV, to w przyszłości się to nie
    > zmieni, bo spaliniaki kres sprawności już dawno osiągnęły. Cena samego
    > paliwa też niewiele zmieni, szczególnie że tam nie bardzo jest na cyzm
    > oszczędzać. I nadal lepiej prąd pakować bezpośrednio w baterie niż
    > zamieniać w całości na wodór a potem spalać cieplnie czy w fullcells.
    > Dlatego między innymi Toyota, ten walczak od FCEV (a pracują, a
    > przynajmniej pracowali ze 2 lata temu nad spaliniakami na wodór), wypuszcza

    Ja też sądzę, że raczej ogniwa paliwowe są lepsze. Doświadczenia z tym
    wodorem przeprowadza się chyba po to, żeby zastąpić paliwa płynne w
    jakiś płynny sposób. Już teraz można poczytać o tym, że robią te próby
    żeby móc spalac wodór w standardowym dieslu. Do ON juz dodaje się LPG i
    to działa, a przy transporcie zawodowym to są kolosalne oszczędności (i
    przy tym czyściej dla środowiska). Ale w końcu gaz też nam się kiedyś
    skończy...
    Przyszłość jest pewnie w elektryczności pozyskiwanej z ogniw i
    elektrowni jądrowych.
    T.

  • 40. Data: 2021-08-20 09:56:20
    Od: K <n...@e...com>

    On 19/08/2021 17:05, Janusz wrote:

    > Zdziwiłbyś się, zobacz to, pozycja #3
    > https://joemonster.org/art/61083/Faktopedia_DCCCLXXX
    II_Co_skladalo_sie_na_budzet_Polski_w_2020_roku

> [...]
    > Poza tym mocno pracują też na bateriami z wymiennym elektrolitem które
    > będzie się tankowało podobnie jak paliwo.

    Chinski GAC pokazal. Zobaczymy jak to bedzie wygladalo z ta produkcja na
    masowa skale i jakie bedzie mialo wady oraz czy te wady czasem nie beda
    wieksze niz zalety.