  • 171. Data: 2021-08-24 18:48:22
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: ii <i...@o...invalid>

    > 100 lat temu nie było akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory
    > kwasowo-ołowiowe są za ciężkie.

    Sporo małych pojazdów jest na te kwasowo-ołowiowe.

    > Przy okazji - prąd wygrał z benzyną wyścig o 100 km/h 122 lata temu:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
    > Wyścig o 200 km/h wygrał samochód parowy 115 lat temu - czy to
    > świadczy o tym, że mamy wracać do pary?

    Czemu nie.

  • 172. Data: 2021-08-24 18:57:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 18:20:21 +0200, Jacek Maciejewski wrote:
    > [-]
    > Ciach reszta głupot.
    > https://www.populationof.net/pl/china/
    > Polityka jednego dziecka w Chinach w latach 1977-2015 dała rezultaty,
    > nastąpiło wypłaszczenie krzywej a prognozy do 2050 przewidują spadek
    > populacji.

    jak na "jedno dziecko", to wyplaszczenie jest kiepskim wynikiem :-)

    > Przymus administracyjno/ekonomiczny w naturalny sposób został
    > zastąpiony przez mechanizm kulturowy. Obecnie w dzieciach nie widzi się
    > gwarancji spokojnej starości tylko przeszkodę w dorabianiu się. Ten sam
    > mechanizm działa już od dziesięcioleci w Europie, powodując nerwową
    > sraczkę u rozmaitych narodowców.

    A pieknie widac np w Indiach.

    > https://wyborcza.pl/7,75399,9892809,indie-nie-chca-d
    zieci.html
    > Co do Indii, też się starają. Przeszkodą są różnice kulturowe. Chiny są
    > konfucjańskie, skoro rządzący mówią, należy słuchać. Indie to

    Na wszelki wypadek komunisci tych co nie sluchali to srogo karali.

    > konglomerat setek plemion, regionów, języków i religii do którego w
    > pełni stosuje się powiedzonko De Gaulla - nie da się sterować krajem w
    > którym jest 400 gatunków sera. Więc rezultaty są marne i to jest kraj w
    > którym kiedyś w nieodległej przyszłości natura dokona korekty w dół w
    > drodze epidemii.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Demografia_Indii

    spojrz tak
    -w 1961 bylo ich 439 mln,
    -w 1971 bylo 548 mln. Przybylo 110 mln, ale przeciez sporo umarlo
    przez dekade, wiec liczylbym 150 do 200mln nowych urodzin przez 10
    lat.
    -w 1981 bylo 683 mln. podobnie liczac - 135 mln przybylo, urodzin
    pewnie ze 200mln,
    ale tu juz ci urodzeniu w latach 61-71 wchodza w wiek rozrodczy.
    powiedzmy 150 mln, bo czesc zmarla jako dzieci.

    Gdyby tak mieli dwoje dzieci dzieci - to nam daje 300mln nowych
    obywateli. No ale po staremu to dzieci bylo wiecej, wiec
    raczej 450 czy 600mln.

    -w roku 1991 jest ludzi raptem 846 mln, przybylo 163mln.
    czesc starych niewatpliwie umarla, ale widac, ze sie spoleczenstwo
    zaczelo ograniczac samo.

    A przeciez postep zawital do Indii i w innych dziedzinach - matki nie
    umieraja przy porodzie, dzieci nie w porodzie i nie pozniej - tzn
    umieraja, ale nie te ilosci co pare dekad temu ...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_India

    "Fertility rate" spadl z 4.6 w 1980 do 2.2 obecnie - czyli praktycznie
    stagnacja. W niektorych prowincjach grubo ponizej 2.

    J.

  • 173. Data: 2021-08-24 19:06:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 17:52:07 +0200, ii wrote:

    > No i właśnie stąd pytanie czemu.
    >
    > 1. Torowisko obciąża miasto znacznie bardziej niż współużytkowanie jezdni.

    Jak patrze na niektore wroclawskie arterie ... to nie tyle torowisko
    obciaza, co np przystanki.
    Przystanki przy torach wymagaja szerokosci, a miedzy przystankami
    miejsce sie marnuje.
    Jakby tak przystanki zrobic za skrzyzowaniami, byloby miejsce na pas
    do skretu w lewo ... a tu czesto przystanek przed skrzyzowaniem.

    Wywalic tramwaje na bok drogi?

    > 2. Trakcja specjalnie nie różni się.

    drutow dwa razy mniej. Ale to chyba niewielka czesc kosztow.
    Slupow ... roznie bywa.

    > 3. Pojazd specjalnie nie różni się, acz może jednak być nietypowy więc
    > droższy.

    Mam dziwne wrazenie, ze teraz duzo "nietypowych".
    Czyli duzo producentow, ktorzy pudlo potrafia pospawac, a reszte
    wyposazenia sie kupuje.

    J.

  • 174. Data: 2021-08-25 07:29:23
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Uważam dokładnie odwrotnie - atrakcyjność może się tylko poprawiać w czasie.
    > Prąd będzie drożał, a nie taniał.

    Będzie drożał, ale jak nie masz go gdzie przechować, to musisz
    zużywać na bieżąco (lub sprzedawać, teraz już nie będzie można
    przechowywać w systemie). A Władzia może np. wpaść na pomysł,
    żeby zdalnie sterować wszystkimi PV wpiętymi w sieć, albo uzna,
    że do sieci tylko państwowe bo już za dużo itp.

    Gdyby akumulatory były w sensownych cenach, to PV "bymbrał"
    bez wahania. Tyle, że wtedy raczej by się to mało opłacało,
    bo prąd byłby tańszy :-)

    > Tyle że przy obecnych cenach wychodziłoby dwa razy więcej, a przy
    > ładowaniu ev jeszcze dużo lepiej.

    OK, 10% to już sensownie, jak zbliża się do kolektorowych 20-25% to już
    w ogóle rewelacja :-)

    > Czyli ile by kosztowała?

    Przecież podałem linka z ceną. Poniżej 3 tys.
    Wystarczą średnie miesięczne oszczędności na CWU rzędu 70 zł
    (latem więcej, zimą mniej) i zwróci się po 4 latach.
    A potem już tylko ciepła woda za friko.

    > Ale pv ma być na aktualnych warunkach przez następne 15 lat, więc szybko
    > się nie doczekasz.

    Czekam tylko na decyzję, jestem zdania, że program zdechnie.
    To nie ja decyduję o środkach z UE. Teraz nas nie lubią, więc pewnie
    miasto nie dostanie.

    > Nowe warunki tylko dla nowo instalujących,

    No właśnie. Ale jak z dotacją 70-80% kosztów to może
    jakoś przeżyję ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 175. Data: 2021-08-25 07:35:10
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > Tniesz cytaty, jak Ci się żywnie podoba i manipulujesz nimi. Mowa była
    > o samochodach osobowych.

    Zapytałem wyraźnie, dlaczego nie stosuje się zasilania sieciowego
    w _publicznym transporcie miejskim_. Jak Cię już tak niesamowicie
    razi taki offtop, to trzeba było to zaznaczyć, a nie wyjeżdżać
    z argumentem, że w samochodzie osobowym to nie ma szans.

    Może i nie ma i w autobusie, ale naprawdę nie można o tym
    normalnie podyskutować?

    > Musi, bo w ruchu ulicznym ma nie tylko inne trolejbusy ale też
    > samochody i autobusy. A rozkład jazdy nie czeka.

    Na szynach też ma inne tramwaje, a tych już nie wyprzedzi. A jakoś
    to działa. Może i trolejbus na buspasie miałby szansę.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 176. Data: 2021-08-25 07:47:47
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > 100 lat temu nie było akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory
    > kwasowo-ołowiowe są za ciężkie.

    Rozumiem, kwasowo-ołowiowe są kiepskie. Jak tylko pojawiły
    się znakomite akumulatory litowo-jonowe nastąpił burzliwy rozwój
    samochodów elektrycznych, już trzydzieści lat po komercyjnym
    debiucie tychże akumulatorów.

    Polityczne parcie na elektryfikację nijak nie spowodowało,
    że inżynierowie zaczęli wyciskać ostatnie soki z kiepskiej,
    ale jedynej nadającej się techniki gromadzania energii.

> [...]
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
    > Wyścig o 200 km/h wygrał samochód parowy 115 lat temu - czy to

    Nie. Tak samo fakt, że jakiś inny samochód z napędem rakietowym
    pobił inny rekord prędkości, nie oznacza że mamy na co dzień
    jeździć samochodami z napędem rakietowym.

    > Ależ można już tanio magazynować. Chodzi o to, żeby było jeszcze

    No, tanio jak barszcz. 10 kWh (użyteczne 8) ciut powyżej 20 000 zł.

    https://fotoogniwa-sklep.pl/pl/p/Magazyn-energii-BMZ
    -ESSX-10.06kWh/1299
    https://powergo.pl/shop/product/maga-ba1lcr1-bateria
    -akumulatorow-10kwh-lg-chem-resu-10-164

    Biorę pięć.

    > taniej. Stale powstają nowe technologie - choćby suchego elektrolitu,
    > który ułatwia recykling.

    Fajnie, czekam z niecierpliwością.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 177. Data: 2021-08-25 08:14:03
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 25-08-2021 o 07:29, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Będzie drożał, ale jak nie masz go gdzie przechować, to musisz
    > zużywać na bieżąco (lub sprzedawać, teraz już nie będzie można
    > przechowywać w systemie).

    Na razie mam, zasady z magazynem w sieci obowiązują.
    A zanim skończą, to już instalacja będzie do wyrzucenia.

    A nawet jakby - większość zużyję sam, nie przwymiarowałem instalacji,
    wręcz przeciwnie.

    > OK, 10% to już sensownie, jak zbliża się do kolektorowych 20-25% to już
    > w ogóle rewelacja :-)

    > Przecież podałem linka z ceną.

    Za sprzęt.
    A za montaż, serwis i koszty eksploatacji?

  • 178. Data: 2021-08-25 08:23:54
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 25.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Na razie mam, zasady z magazynem w sieci obowiązują.

    No właśnie, mnie i tak nie będą, więc śpieszyć się
    nie ma czego.

    > Za sprzęt.
    > A za montaż, serwis i koszty eksploatacji?

    Montaż: ustawiasz na dachu, podłączasz rury do instalacji
    zimnej i ciepłej wody. Już.

    Nawet jak masz dwie lewe ręce, to hydraulik Ci to za parę
    stów ogarnie.

    Serwis: jak każdy bojler, zbiornik jest praktycznie bezobsługowy.
    Jak padnie rurka, wyjmujesz padniętą i wstawiasz dobrą, bez przerywania
    pracy całego urządzenia. Koszt, z tego co widzę, poniżej 100 zł.

    Koszty eksploatacji: w zasadzie nie występują. Obieg jest
    wymuszany ciśnieniem wody, nie ma żadnych czujników, pompek.
    Jak się przegrzeje, to zawór popuści i tyle.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 179. Data: 2021-08-25 08:35:34
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 25-08-2021 o 08:23, Dominik Ałaszewski pisze:

    > No właśnie, mnie i tak nie będą, więc śpieszyć się
    > nie ma czego.

    Wręcz przeciwnie - jak założysz w tym roku, to będą.

    > Montaż: ustawiasz na dachu,

    Na dach to ja nawet sam nie wejdę.
    Próbuj dalej.

    > Nawet jak masz dwie lewe ręce, to hydraulik Ci to za parę
    > stów ogarnie.

    Za parę stów to kominiarz samo wejście na dach ogarnia.

    > Serwis: jak każdy bojler, zbiornik jest praktycznie bezobsługowy.

    No jasne.
    Ja przez 20 lat wymieniłem 3, jak się ostatni zepsuł to się poddałem i
    zmieniłem na junkers.

    A i tak co rok wymiana anody była, za prawie 200 zł.

    Jak działa taka instalacja?
    Tam jest woda w rurach?
    Nie zamarza, nie gotuje się latem?

    > Koszty eksploatacji: w zasadzie nie występują. Obieg jest
    > wymuszany ciśnieniem wody, nie ma żadnych czujników, pompek.
    > Jak się przegrzeje, to zawór popuści i tyle.

    Co popuści?
    I ile trzeba zapłacić za dogrzewanie zimą?
    Obstawiam, ze z 75% dotychczasowej kwoty....

  • 180. Data: 2021-08-25 09:03:47
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 25.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Wręcz przeciwnie - jak założysz w tym roku, to będą.

    To przemyślę sprawę. Ale jak pisałem, na dwie nie ma miejsca.
    Więc jak założę sam, to z dotowanej będę musiał zrezygnować.

    > Na dach to ja nawet sam nie wejdę.
    > Próbuj dalej.

    Ja mam do dyspozycji w miarę płaską, z niewielkim spadkiem,
    połać dachu skierowaną na południe, z wygodnym dostępem
    (wystarczy wyleźć przez okienko). Cały dach jest trójspadowy,
    reszta raczej nie do wykorzystania (stromo, północ).

    Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sobie postawić
    na glebie.

    > No jasne.
    > Ja przez 20 lat wymieniłem 3, jak się ostatni zepsuł to się poddałem i
    > zmieniłem na junkers.

    No coś masz pecha, ja nigdy nic nie robiłem z bojlerem.
    Teraz też mam, poniekąd dwufunkcyjny- z wymiennikiem ciepła
    z sieci miejskiej plus grzałka elektryczna, korzystam raz w roku
    przez parę dni, jak sieć ciepłowniczą remontują. Rok montażu
    bodaj 2012. Żadnej anody nigdy nie wymieniałem, może nawet jej
    nie ma.

    Fakt, na wymienniku mam ustawione 65 stopni, żeby jednak
    ten kamień za bardzo się nie odkładał.

    > Tam jest woda w rurach?

    Tak.

    > Nie zamarza, nie gotuje się latem?

    Jak dobrze zaizolujesz, to nie zamarznie.
    Jak miałoby się zagotować, to zawór popuści.
    Jak w klasycznym bojlerze.

    > Co popuści?

    Gorącą wodę. Na tej samej zasadzie, co w klasycznym
    bojlerze na prąd.

    > I ile trzeba zapłacić za dogrzewanie zimą?
    > Obstawiam, ze z 75% dotychczasowej kwoty....

    A swoje obstawianie opierasz na?

    Kolektory korzystają z promieniowania słonecznego,
    nie z temperatury powietrza. Jak jest pogoda
    mroźna, ale słonecznie, to zasuwają.

    Gorzej, jak jest typowa "słota -polska jesień".

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.