  • 151. Data: 2021-08-24 13:58:09
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Na to wychodzi.
    > Od wodoru też:
    >
    > https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/produkcja-ogn
    iw-paliwowych-i-zbiornikow-na-wodor-gorsza-dla-srodo
    wiska-niz-produkcja-baterii-icct/

    Jakbyś nie zauważył, to porównywałem bateriobus do trolejbusa.
    Czyli ta sama skorupa, ten sam silnik, tylko zamiast baterii
    pałąk z odbierakiem plus sieć trakcyjna.

    Ale faktycznie, może i ciągnięcie druta jest znacznie gorsze
    dla środowiska, niż wydobywanie i przerabianie litu i kobaltu ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 152. Data: 2021-08-24 14:05:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 13:47, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Patrz Pan, lepiej wiesz ode mnie, co by mnie zadowoliło, a co nie :-)

    > Powiedzmy że 5kWh na początek.

    Na co chcesz zużyć 5kW dziennie, od wieczora do rana?
    Nawet zmywarkę/pralkę i inne energożerne urządzenia można zaprogramować
    na działanie w ciągu dnia.

    Jedyne co mi przychodzi do głowy to ew, ale przecież go nie masz?

    > Musiałyby być co najmniej dwa. Jak auto stoi pod pracą to kiepsko
    > się ładuje z PV w domu.

    U mnie obecnie doskonale.
    Cały czas nie wyłączyli nam homeoffice. ;-)

  • 153. Data: 2021-08-24 14:08:26
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 13:45, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Ale póki co, akumulatory drogie jak zbój, fotowoltaika się
    > opłaca póki co wyłącznie z cudzych pieniędzy (dotacji).

    Przesada.
    Nawet bez dotacji się opłaca, gdy nie musisz brać kredytu, a odsetki na
    lokatach 0%.

    > Ja raczej, jak program dotacji do PV, na który się teoretycznie
    > "załapałem" zdechnie (czego się spodziewam), to zainwestuję
    > raczej w kolektory słoneczne CWU.
    >
    > Tu najmniejszym problemem nie będzie przechowanie w miarę
    > tanio tych 12-15 kWh w postaci gorącej wody od rana do wieczora,
    > kiedy rodzina zechce wziąć prysznic/kąpiel. A nawet i do
    > następnego dnia.

    Duże masz zbędne pomieszczenia?
    Bo jak próbowałem w ten sposób grzać wodę prądem w II taryfie, to bojler
    nie wystarczał nawet na pół dnia (drugie).
    A co dopiero do rana.

  • 154. Data: 2021-08-24 14:14:05
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Na co chcesz zużyć 5kW dziennie, od wieczora do rana?

    Czajnik, telewizor, komputery, piekarnik, żelazko, oświetlenie.
    Niektórzy mają jeszcze np. płytę indukcyjną.

    > Nawet zmywarkę/pralkę i inne energożerne urządzenia można zaprogramować
    > na działanie w ciągu dnia.

    Nie wszystkie, z akumulatorem byłoby znacznie bardziej komfortowo.

    Ale to i tak bardziej teoretycznie rozważam, bo jak
    pisałem- samo PV się opłaca tylko z cudzych pieniędzy.

    > U mnie obecnie doskonale.
    > Cały czas nie wyłączyli nam homeoffice. ;-)

    No, auto elektryczne w postaci stacjonarnej, robiące za akumulator
    do PV- rewelacja :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 155. Data: 2021-08-24 14:22:30
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Przesada.
    > Nawet bez dotacji się opłaca, gdy nie musisz brać kredytu, a odsetki na
    > lokatach 0%.

    Są znacznie sensowniejsze sposoby inwestowania, niż PV
    (o lokatach nie wspominając). Jaki RoI Ci wyszedł dla tej przykładowej PV?

    > Duże masz zbędne pomieszczenia?

    Nie rozumiem pytania. Kolektor będzie na dachu, ot choćby taki:
    https://allegro.pl/oferta/kolektor-sloneczny-cisnien
    iowy-ze-zbiornikiem-200l-7580596150

    > Bo jak próbowałem w ten sposób grzać wodę prądem w II taryfie, to bojler
    > nie wystarczał nawet na pół dnia (drugie).

    Zależy, jaki bojler (pojemność, izolacja cieplna).

    Ja kiedyś mieszkałem w mieszkaniu z bojlerem (bodajże 100l) i nie było
    najmniejszych problemów z ciepłą wodą do wieczora następnego dnia,
    przy grzaniu w II taryfie.
    Ergo: masz coś popsute.

    Kolektory ludzie eksploatują, to naprawdę działa :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 156. Data: 2021-08-24 14:35:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 14:14, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Czajnik, telewizor, komputery, piekarnik, żelazko, oświetlenie.
    > Niektórzy mają jeszcze np. płytę indukcyjną.

    W życiu to wszystko do kupy nie zeżre tyle przez wieczór i noc.
    Nawet jeśli jest energożerne, to działa krótko, albo bardzo krótko.

  • 157. Data: 2021-08-24 14:39:22
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 14:22, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Są znacznie sensowniejsze sposoby inwestowania, niż PV

    Takie bez ryzyka?

    > (o lokatach nie wspominając). Jaki RoI Ci wyszedł dla tej przykładowej PV?

    Słaby, bo kupowałem dawno, gdy jeszcze to było drogie.
    A le i tak z 5% rocznie się zwraca.

    > Nie rozumiem pytania. Kolektor będzie na dachu, ot choćby taki:
    > https://allegro.pl/oferta/kolektor-sloneczny-cisnien
    iowy-ze-zbiornikiem-200l-7580596150

    No ja bym nie miał zbędnego miejsca na 200 l zbiornik.

    > Zależy, jaki bojler (pojemność, izolacja cieplna).

    120 l, niezły i dość drogi.

    > Ja kiedyś mieszkałem w mieszkaniu z bojlerem (bodajże 100l) i nie było
    > najmniejszych problemów z ciepłą wodą do wieczora następnego dnia,
    > przy grzaniu w II taryfie.
    > Ergo: masz coś popsute.

    Tak - ilość ludzi używających, ze wstrętem do prysznica i wannę 250 l. ;-)

    > Kolektory ludzie eksploatują, to naprawdę działa :-)

    Ale jak policzyć to już niekoniecznie.
    Grzanie wody gazem to ze 200 zł miesięcznie max, za mało żeby dużo
    inwestować, to już na FV jest więcej do urwania.
    Ile kosztuje instalacja solarna i czy zimą da radę bez wspomagania?

  • 158. Data: 2021-08-24 14:49:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dominik,

    Tuesday, August 24, 2021, 10:46:55 AM, you wrote:

    > No i dlatego benzyna "wygrała" z prądem ok. sto lat temu.

    100 lat temu nie było akumulatorów litowo-jonowych. Akumulatory
    kwasowo-ołowiowe są za ciężkie.

    Przy okazji - prąd wygrał z benzyną wyścig o 100 km/h 122 lata temu:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
    Wyścig o 200 km/h wygrał samochód parowy 115 lat temu - czy to
    świadczy o tym, że mamy wracać do pary?

    > Gdyby prąd można byłoby tanio magazynować w większych
    > ilościach, już dawno samochody na baterie byłyby powszechne,

    Patrz sam początek.

    > bo sam napęd elektryczny jest o wiele lepszy, niż spalinowy.

    Ależ można już tanio magazynować. Chodzi o to, żeby było jeszcze
    taniej. Stale powstają nowe technologie - choćby suchego elektrolitu,
    który ułatwia recykling.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 159. Data: 2021-08-24 14:49:51
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    > Takie bez ryzyka?

    Takie nie istnieją, jest tylko różny poziom ryzyka.

    A inwestycja w PV to IMO duże ryzyko finansowe, bo mały zwrot
    a duże prawdopodobieństwo okołopolitycznych zawirowań.

    > Słaby, bo kupowałem dawno, gdy jeszcze to było drogie.
    > A le i tak z 5% rocznie się zwraca.

    Dupy nie urywa, tyle co oficjalna inflacja.

    > Tak - ilość ludzi używających, ze wstrętem do prysznica i wannę 250 l. ;-)

    Liczba, ludzi liczymy na sztuki, nie na kilogramy.
    Choć w sumie jeśli mówimy o zużyciu CWU to ma to sens :-)

    > Ale jak policzyć to już niekoniecznie.

    No właśnie mnie ze zgrubnych wyliczeń wyszło, że inwestycja
    zwróciłaby się w ciągu ok. 4 lat.

    Na razie nie zgłębiam tematu, czekam spokojnie aż zdechnie
    program dofinansowania PV- na dachu i to i to się nie zmieści.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 160. Data: 2021-08-24 15:02:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dominik,

    Tuesday, August 24, 2021, 10:51:17 AM, you wrote:

> [...]
    ^^^^^
    > Zależy jaki. Wodór tak. Spirytus pewnie niekoniecznie.

    Seryjne ogniwa na spirytus zapowiadano w czasach łupanej Nokii 5110 -
    nawet chwalono się prototypem, który na 10 ml miał zapewnić pracę
    przez dobę. I co? Nadal ich nie ma w seryjnej produkcji. Bo platyna
    jest jeszcze trudniej dostępna od litu a same ogniwa droższe od
    akumulatorów.

    > Tak. Jakbyś nie doczytał, to pisałem o transporcie miejskim.

    Tniesz cytaty, jak Ci się żywnie podoba i manipulujesz nimi. Mowa była
    o samochodach osobowych.

    > Zaskoczenie- on z reguły jeździ właśnie po stałych trasach.

    To przejedź się gdzieś, gdzie jeszcze funkcjonują, zrób parę tras -
    wzbogacisz słownictwo po usłyszeniu, co sądzą o tej metodzie zasilania
    kierujący tymi wehikułami. Linię 21 z Gdyni do Sopotu zawieszano wiele
    razy z tego powodu. A to chyba najdłuższa linia w Polsce.

    > No. Bo jak szyn nie ma, i zmiany pasa nie uniemożliwia Ci
    > torowisko, to kierowca autobusu (trolejbusu) miejskiego
    > nie wytrzyma i musi, po prostu musi zmieniać te pasy ruchu
    > co chwilę.

    Musi, bo w ruchu ulicznym ma nie tylko inne trolejbusy ale też
    samochody i autobusy. A rozkład jazdy nie czeka.

    --
    Best regards,
    RoMan