-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
s.nask.org.pl!newsfeed.atman.pl!not-for-mail
From: Peter <p...@p...fm>
Newsgroups: pl.comp.www
Subject: Re: Bramka sms, najlepiej płatna
Date: Thu, 23 Jul 2009 20:11:33 +0200
Organization: ATMAN
Lines: 215
Message-ID: <h4a8uq$3ba$1@node2.news.atman.pl>
References: <h3ik1o$nku$1@node1.news.atman.pl> <1...@k...net>
<h3ou2m$qcm$1@node1.news.atman.pl> <g...@k...net>
<h3rn22$7b2$1@node1.news.atman.pl> <q...@k...net>
<h47tbk$q4q$1@node2.news.atman.pl> <n...@k...net>
NNTP-Posting-Host: inet20909nq-3.nat.umts.dynamic.eranet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1248372508 3434 213.158.199.211 (23 Jul 2009 18:08:28
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 23 Jul 2009 18:08:28 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.22 (Windows/20090605)
In-Reply-To: <n...@k...net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.www:392960
[ ukryj nagłówki ]Konrad Kosmowski pisze:
> ** Peter <p...@p...fm> wrote:
>
>> W porządku. Powyższe jednak nie stanowi problemu, ponieważ wiadomość
>> wysłana sms-em nie jest krytyczna, tzn. nie musi być dostarczona w
>> określonym przedziale czasowym. Nie jestem pewien, czy dobrze się rozumiemy,
>> ale może trzeba więcej informacji.
>
> Nie no rozumiemy sie z ta roznica ze najpierw mialo byc absolutnie 2h, a potem
> to nieistotne. ;) Ale rozumiemy sie, po prostu wymagania Ci sie formuluja z
> koncertu zyczen na realne mozliwosci...
Otóż to. Jakże to trafnie ująłeś tym ostatnim zdaniem. Czuję się, jakbym
"macał temat po ciemku". Dlatego zadaję czasem nawet dziwne pytania ;-)
>>>> * sms dojdzie, kiedy będzie mógł; to oznacza, że może dojść nawet w ciągu
>>>> kilku godzin (nie wiem czy też nawet nie w ciągu 24h, choć to chyba
>>>> skrajność)
>
>>> Ale to nie o to mi chodziło (chociaż de facto chodzi o fakt dojścia SMS) -
>>> chodzi mi o to, że bramka dostawcy padła i jej nie ma.
>
>> Wtedy powinienem mieć przynajmniej jakiś komunikat zwrotny.
>
> No masz na poziomie sieci - brak polaczenia do hosta.
Na początek wystarczy.
>> O ile jest taka możliwość. Padnięcie usługi nie oznacza od razu brak kontaktu
>> z serwerem brokera. Chociaż nie mogę tego wykluczyć.
>
> A to juz nie bedzie takie proste. Broker dziala, przyjmuje SMS - ale skad
> bedziesz wiedzial, ze dostarcza? Mozesz sprawdzac status wiadomosci brokera -
> niby dostarczone. Ale czy realnie dostarcza? Nie wiadomo. Od tego jest realna
> kontrola - zamawiamy sami sobie i sprawdzamy czy to dziala.
>
>>>> * beneficjent takiej usługi nie musi ponosić kosztów z tytułu utrzymania
>>>> wysokich warunków SLA
>
>>> No to nie ma uzasadnienia dla płacenia za SLA. Nie napisałeś nic o tym jaka
>>> to usługa dlatego zwracam na to uwagę.
>
>> Jest program, w którym użytkownicy wpisują swoje zdarzenia. Każde nowe
>> zdarzenie musi generować sms-a na konkretny numer telefonu. Sms ów nie jest
>> informacją krytyczną, a jedynie treścią tzw. "do wiadomości".
>
> Czyli wcale nie musi tylko moze. Nalezy to od razu na samym wstepie
> specyfikacji zaznaczyc. Moze o ile bramka bedzie dzialac, a bramka ma SLA np.
> dopuszczajace 24h dostepnosci, czyli w specyfikacji nalezy wyszczegolnic ze tak
> jest, aby ten kto zamawia byl swiadomy. Tak moim zdaniem jest uczciwie i bez
> narazania sie na pozniejsze problemy.
>
> (...)
Jeżeli będzie taka możliwość zawarcia takiego warunku w umowie, to
dobrze. Pisząc "jeżeli" mam na myśli to, iż broker może odmówić,
ponieważ nie spełni określonych warunków. No, ale nie będę wyprzedzał
niczego, dopóki nie zapoznam się z ofertami na rynku.
>>> Np. są usługi w których Ty klientowi gwarantujesz, że co by się nie stało to
>>> dostanie SMS w ciągu N jednostek czasu, a jak nie dostanie to Ty wypłacasz
>>> odszkodowanie. Jeżeli klient sobie tego życzy to odpowiednio zapłaci. W
>>> takiej sytuacji Ty z kolei wymagasz od brokera zbliżonych parametrów, aby
>>> było tak, że jak Ty się nie wywiążesz z usługi to płacisz klientowi
>>> odszkodowanie z tego co Ci broker wypłacił. :) Mniej więcej po to jest SLA.
>
>> To trochę ryzykowne, bo wpakowuję się w przepychanki prawne w razie draki.
>
> Oczywiscie, ze to ryzykowne - tylko ze czasami na tym polega biznes (np. to
> reguluje ustawa) i ja jak nie wiem to zakladam najgorsze - nie piszesz co to za
> usluga, wiec sobie gdybam.
Warunki umowy można zawsze dopasować do możliwości.
>> W zasadzie nie chciałbym być "pomiędzy" i wolałbym, aby klient miał z
>> brokerem bezpośredni kontakt. Ja wolałbym tylko stworzyć odpowiednie
>> narzędzie do kontaktu pomiędzy klientem a brokerem.
>
> Nie da się tak - Ty klientowi oferujesz usługę i Ty się z klientem rozliczasz,
> no chyba, ze zmusisz klienta do podpisania odrebnej umowy z brokerem...
> powodzenia.
>
> (...)
Dlaczego od razu zakładasz, że się nie uda? A dlaczegóż to bym musiał
pchać się pomiędzy klientem a brokerem? Ja mogę wdrożyć rozwiązanie
wysyłające sms-a, ale odpowiedzialności za wysyłkę to już wziąć nie
mogę, bo przecież tej usługi bezpośrednio nie realizuję.
>>> Od tego to jest ważność wiadomości SMS, którą respektuje SMSC operatora
>>> komórkowego - i to jest kolejny (o ile Ci to potrzebny) parametr, który
>>> chciałbyś przekazywać do brokera wywołując API.
>
>> A zatem mogę ustawić ważność czasu wiadomości, ale anulować jej wysłania nie
>> mogę. Tak?
>
> Nie wiem. Napewno mozesz ustalic waznosc. :)
>
> (...)
To przynajmniej dobre i to.
>>> W między czasie broker może odpytywać SMSC operatora o status wiadomości
>>> (odebrana, oczekuje, zły numer itd.), a Ty możesz odpytywać o to brokera.
>>> Działanie asynchroniczne.
>
>> To ważne, aby mieć stały kontakt z brokerem.
>
> No to dedykowane nadmiarowe lacza, od strony brokera umowy zapewniajace, ze od
> ich strony bedzie ten kontakt a jak nie to placa kary. No sorry tego chcesz to
> musisz to czyms zabezpieczyc - umowa SLA.
Właśnie dlatego właściwie nie wiem na co dokładnie zwrócić uwagę w
układzie współpracy z brokerem. Po części w tym wątku już zwróciłeś
uwagę na kilka aspektów. Pozostaje mi popatrzeć na oferty będące na rynku.
>>> Co może pójść nie tak? 1. Połączenie do brokera nie jest dostępne - padła
>>> sieć. 2. Połączenie do brokera jest ale wysypał im się serwer/usługa i nie
>>> odpowiada. 3. Połączenie do brokera i usługi jest, ale oprogramowanie
>>> brokera zwariowało i faktycznie nic nie wysyła.
>
>>> I to samo powyższe na styku broker/operator. Do tego dodaj jeszcze
>>> odpytywanie o status itd. :)
>
>>> (...)
>
>> Wygląda na to, że jest trochę z tymi sms-ami problemów, ale da się je
>> rozwiązać. Zapewne zależy wiele od jakości brokera i operatora.
>
> Nie. Nie ma problemow - w sumie to dziala. Zabezpieczenia sa na wypadek gdyby
> nie zadzialalo, istnienie stosownych zabezpieczen zapewnia, ze jednak dziala.
> :)
Dokładnie tak. Chcę się w miarę możliwości zabezpieczyć, ale wiadomo, że
im wyższe wymagania tym... koszty wyższe. Nie zawsze jednak potrzebne
są ów wysokie wymagania. No i w końcu należałoby je zdefiniować, bo
różnie można je pojmować.
> Ja pewnie przesadzam - no ale prosiles o wskazowki.
Nie. Czasem "brutalne" uwagi są potrzebne ;-)
> Mysle ze w zasadzie dowolna usluga Cie zadowoli - ale tego nie wiem, wiec nie
> chce wprowadzac w blad - zalezy co wysylasz/jakie informacje przetwarzasz/jaki
> to proces.
>
> (...)
Myślę, że sporo rzeczy mi wyjaśniłeś. Na pewno wykorzystam to przy
badaniu ofert brokerów.
>>> Musisz po swojej stronie zapisywać wszystko co wysyłasz (log po prostu data,
>>> nr odbiorcy, treść, identyfikator transakcji itd.), od dostawcy wymagaj, aby
>>> taki sam log (tylko od swojej strony) przekazywał Ci w raporcie billingowym
>>> do faktury. A potem przy rozliczeniu weryfikuj. Dodanie przekazywania
>>> unikatowego (ten definiujesz Ty) identyfikatora aby się pojawiał w raporcie
>>> zwrotnym ułatwia przetwarzanie takich danych no bo wiąże to co jest u
>>> Ciebie, z tym co Ci liczy dostawca.
>
>>> Przy czym kontrola jest dlatego, że każdy może się pomylić. Nie sądzę aby na
>>> sensownych warunkach umowy dostawca miał motyw do tego aby robić drobne
>>> przekręty w ten sposób. Po prostu chodzi o wykrywanie pomyłek, a dalsze
>>> postępowanie to przecież zależy od zaufania i woli współpracy - najczęściej
>>> jak dostawca się pomyli i stwierdzi to u siebie na podstawie Twojego raportu
>>> to do jakiegoś kompromisu dojdziecie np. policzy Ci mniej za następny
>>> miesiąc.
>
>>> (...)
>
>> To takie działanie prewencyjne, ale potrzebne.
>
> Nie potrzebne - wymagane, na wypadek jakby mnie sie ktos zapytal jakie
> dzialania prewencyjne podjalem aby ustrzec sie pomylek. To moge powiedziec ze
> kontroluje tak czy inaczej - ale jednak kontroluje.
>
> (...)
Tylko na ile akceptowalny przez drugą stronę staje się taki raport
wygenerowany przez Ciebie? Nie to, żebym myślał, iż coś źle
wygenerujesz, ale jak znam życie, to w przypadku sporu zawsze można
podważyć również Twój raport. Jak przed tym się zabezpieczasz?
>>> Szczerze mówiąc nie wiem. Anulować możesz tylko wiadomości oczekujące na
>>> doręczenie. A wydaje mi się, że zaksięgują Ci płatność za wysyłkę bez
>>> względu na to czy odbiorca miał włączony czy wyłączony telefon.
>
>> A to trochę nie do końca sprawiedliwe, bo w końcu anulowałem usługę i nie
>> powinna być ona wykonana.
>
> To JEST sprawiedliwe - usluga jest doreczenie wiadomosci do odbiorcy, ze on jej
> nie odbiera to Twoj i jego problem, a nie tego kto donosi. Ten kto donosi i tak
> ponosi koszt bez wzgledu na to czy wiadomosc dojdzie wiec uczciwie jest mu za
> to zaplacic.
Nie w tym rzecz. Miałem na myśli to, że jeśli dany sms jest w kolejce
oczekującej na wysłanie, a ja wysłałem komunikat o anulowaniu wysłania
jego, to operator / broker nie wykonał w zasadzie żadnej usługi poza
przyjęciem sms-a, którego wstawił do kolejki. Jeśli jednak go wysłał, a
odbiorca z jakiegoś powodu go nie odebrał (np. ma wyłączony telefon), to
się zgadzam, że usługa została wykonana i za nią należy zapłacić.
>> Myślę, że to mogą precyzować warunki umowy, z którym trzeba się dokładnie
>> zapoznać.
>
> Nie - wysylasz wiadomosc to ona jest ksiegowana, ze odbiorca nie odbiera czy w
> ogole zly numer to Twoj i odbiorcy problem, nie doreczyciela.
A jak to będzie w temacie jak powyżej opisałem?
> PS - sorry za brak ogonkow, odpadl mi prawy ALT... :)
Dałem radę to przeczytać :-)
--
Peter
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jakie znacie działające serwery grup dyskusyjnych?
- is it live this group at news.icm.edu.pl
- php, linki z nazwami a $_GET, SEO
- www polityka pl captcha
- dyktatura brudnego palucha
- www.znanylekarz.pl
- Czy pytanie o sczytywanie stron programami/skryptami to tu?
- Grupy webdevowe
- Jak wydrukować stronę?
- IIS, kilka witryn
- linki <a href="/strona.php"> (ze slashami)
- co rozszerza stronę??
- responsywny akapit <p>
- Czy istnieje jakiś emulator przeglądarek pod Mac'a?
- taka sama konfiguracja dla localhost i produkcji
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa