  • 61. Data: 2018-05-24 08:54:10
    Temat: Re: Braknie prądu:(
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-24 o 00:51, J.F. pisze:

    > Ale gaz kosztuje 3x tyle co wegiel ?
    Ee chyba nie, zastanawia mnie że palą gaz w pochodniach zamiast go
    magazynować czy sprzedawać.

    > Co prawda patrze w cenniki i jakos mi nie wychodzi - cena podobna ?
    > Duzy hurt, bardzo duzy ..
    >
    > Elektrownie gazowe na swiecie zrobily sie popularne, ale to ponoc z
    > jeszcze innych zalet - szybka budowa, szybki start - i mozliwosc pracy

    I chyba prostsze w budowie, odpada kocioł, podajniki, składowiska węgla,
    popiołu, cała stacja przeładunkowa, jest tego trochę.

    > szczytowej, a moze i dlatego, ze lokalne zloza wegla juz wykopane, a
    > gaz niedaleko brzegu ...
    No i można węgiel zagazować pod ziemią, u nas nadal temat passe ale
    chyba taka jest przyszłość kopalni.

    nergetyka-efektywnosc-inwestycje,108,0,2406508.html

    > Za malo. Tyle to nawet nocnemu dolkowi nie straszne.
    No może faktycznie nie doszacowałem, ale rośnie ogólne zużycie i to
    szybko więc
    może się okazać że już za kilka lat zacznie brakować w szczycie letnim i
    wcale
    elektryków do tego nie trzeba będzie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 62. Data: 2018-05-24 10:07:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 24 May 2018 00:14:14 +0200, Marek S

    > No więc właśnie. Zresztą 3F nie każdy ma w garażu.
    > Ja akurat mam, ale ładowarki takowej firma nie zakupiła.

    No i dobrze, bo nie ma sensu jej kupować. Jesli bateria w Leafie ma 24kWh
    to przy jednej fazie z mocą 3kW (tak u mnie maksymalnie leciało z ładowarki
    w I-MiEV) pełne naładowanie to w porywach 8h. Czyli 6-8h w pracy, plus
    8-12h w domu (sama 2T w nocy od 22 do 6 to 8h). Nadal nie wiem gdzie miałeś
    problem aby sprostać zapotrzebowaniu. Jeśli to był model z mocniejszym aku,
    tj. 30kWh to też nie powinno być problemu z naładowaniem i przejechaniem
    dziennie tych 100km w trzaskające mrozy.

    > A z czym miałem problem? Z tym, że do domu "na oparach" dotarłbym.
    > Pewnie 60km dałbym radę przejechać z ogrzewaniem, ale nigdy nie
    > zaryzykowałem. W 8h nie dałem rady naładować auta do 100%. Pod koniec
    > ładowało się znacznie wolniej.

    Jaka była pojemność akumulatora, literalnie, podpinałeś watomierz i
    mierzyłeś to? Ile wchodziło do aku? Jaką maksymalną moc pokazywał watomierz
    w trakcie ładowania?

    > Zauważyłem też, że jazda we 3 osoby Leafem mocno skracała ten dystans.
    > (do 45-47km) Szczególnie gdy trzeba było jechać pod górę w typowym tu
    > korku (4.5km w 30 minut).

    Ale za to w drodze powrotnej miałeś z góry, to się powinien ładować. :P 30
    minut grzania Leafa z pełną mocą to 2kWh, a jak ma PC to 1kWh, uwzględnijmy
    50% sprawności aku w mrozy będzie odpowiednio 4 i 2kWh.

    > Gdy kilka osób chucha to nie dawało się nie
    > używać grzania. Do tego światła mijania są w nim jak latarnie na
    > świeczki. Przy lepszych pewnie też by coś ubyło z zasięgu.

    Gównianym MiEVem przejeżdżałem z ogrzewaniem przy -10sC, a z połową
    pojemności aku, tj. 8kWh 25km, a Ty w Leafie miałeś ze 24kWh (ponoć pełne)
    i niewiele więcej zasięgu. Wychodzi na to, że Leaf zużywa blisko prawie 2x
    więcej energii niż TESLA, która pożera z ogrzewaniem średnio ~30kWh/100km
    podobnie taki wielki kloc jak Outlander PHEV.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 63. Data: 2018-05-24 10:07:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 24-05-2018 o 02:10, J.F. pisze:

    >Ale w jakim Priusue?
    >Plug-in?
    >Bo w zwykłym, to aku jest na 5 km, a nie na 30.

    Ale mozna dac wieksza baterie, zeby na 30km starczyla.

    Ciekawy byl ten pierwszy prius - bateria malutka, wtyczki brak ...
    uklon w strone urzedow skarbowych, czy tester technologii - chcemy
    benzyniaka o malym spalaniu ...

    J.

  • 64. Data: 2018-05-24 10:12:47
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-05-2018 o 10:07, J.F. pisze:

    > Ale mozna dac wieksza baterie,

    No dali, nazywa się Prius Plug-in.
    Tylko sprawdź różnice w cenie, jaki to ma sens?
    Taksówka na to jeżdżenie po mieście wyjdzie dużo taniej, na trasę ten
    zasięg i tak się nie przyda w zauważalnym stopniu.

    > zeby na 30km starczyla.
    >
    > Ciekawy byl ten pierwszy prius - bateria malutka, wtyczki brak ... uklon
    > w strone urzedow skarbowych, czy tester technologii - chcemy benzyniaka
    > o malym spalaniu ...

    On nie był o małym spalaniu, tylko ściemniał statystyki, ruszając do
    testów z pełną baterią.
    Zresztą "genialność" wszystkich hybryd polega dokładnie na tym samym.

    Podczas normalnej jazdy praktycznie palą tyle ile diesle, a czasem nawet
    więcej, również od benzyniaków.

  • 65. Data: 2018-05-24 10:13:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 24-05-2018 o 00:00, Marek S pisze:

    >To chyba zależy jak daleko jedziesz.
    >Jeśli daleko, a raczej tylko wtedy dasz radę pojechać 160 km/h, to
    >aku wydoisz w mig i jedziesz jak normalną spalinówką.
    >Więc silnik elektryczny i tak nie ma jak działać.

    Przy czym w toyocie te silniki nadal dzialaja, bo sa czescia "skrzyni
    biegow".
    Ale tak raczej na biezaco - nie z baterii.

    >Do pracy i z powrotem może to mieć sens, w pozostałych przypadkach
    >musi być jak piszesz - nie ma to sensu, to ograniczanie swojej
    >wolności w imię nie wiadomo czego.

    Ale jakie ograniczanie wolnosci - to pojedzie jak normalna spalinowka.
    A na codzien do pracy, w miejskich korkach, moglaby na pradzie.

    J.

  • 66. Data: 2018-05-24 10:18:45
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-05-2018 o 10:13, J.F. pisze:

    > Ale jakie ograniczanie wolnosci - to pojedzie jak normalna spalinowka.

    To za co chcesz dopłacić?

    > A na codzien do pracy, w miejskich korkach, moglaby na pradzie.

    Ale dopłata za sensowną baterię oznacza dodatkowe kilkadziesiąt tys.
    Za tą cenę, to można jeździć taksówką i wyjdzie taniej.

  • 67. Data: 2018-05-24 10:36:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >To za co chcesz dopłacić?

    Moze jestem spoleczny i za nietrucie sasiadow :-)

    A moze za male spalanie po miescie.

    >Ale dopłata za sensowną baterię oznacza dodatkowe kilkadziesiąt tys.
    >Za tą cenę, to można jeździć taksówką i wyjdzie taniej.

    Nie musi byc az taka duza - 30-40km wielu osobom by styklo.
    A w razie potrzeby - odpali sie silnik spalinowy.

    No chyba, ze z czasem, postepem i osiagnieciami - ogniwo paliwowe na
    wodor.

    J.

  • 68. Data: 2018-05-24 11:13:59
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-05-2018 o 10:36, J.F. pisze:

    > Moze jestem spoleczny i za nietrucie sasiadow :-)

    Elektrownią ich mniej trujesz?

    > A moze za male spalanie po miescie.

    Ale on wcale nie pali mało po mieście, tylko pali w inny sposób.

    > Nie musi byc az taka duza - 30-40km wielu osobom by styklo.

    O takiej właśnie mówię.
    Zwykła bateria wystarczy na kilka km i nie możesz jej ładować z gniazdka.

  • 69. Data: 2018-05-24 12:53:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 24 May 2018 00:00:51 +0200, Marek S

    > Nie mam doświadczeń. Jakie są Twoje?

    Nie jestem zwolnennikiem hybryd plugin, bo uważam że to ślepa uliczka.
    Powielanie systemów napędowych nie jest sensowne, podobnie jak nie jest
    sensowne powielanie systemów grzewczych w domach. N

    iemniej jestem w trakcie zakupu auta pod nazwą Outlander PHEV i wożę się
    tym od 2 tygodni w ramach testu czekając aż go wycenią i przeznaczą do
    sprzedaży. Póki co w 98% jeżdżę na prądzie a te 2% to celowo w dłużsżą
    trasę pojechałem by zużyć cały akumulator i sprawdzić jakie jest spalanie z
    silnika benzynowego. Na trasie 100km wyszło 3,5L w trybie EKO (znaczy jazda
    do 100km/h bo jechałem tylko lokalnymi drogami).

    > Ktoś powiedział, że typowa hybryda inna niż Porsche czy inne mocne auta
    > to trochę jak kastracja dla facetów. Nagle zaczynasz jeździć prawym pasem,
    > nigdzie się nie spieszysz. Czy tak faktycznie jest?

    W moim przypadku tak, bo jeździ się przyjemniej w ciszy (i jeszcze automat
    z odzyskiem energii, znaczy z hamowaniem po odjęciu gazu) -- nie
    przeszkadza mi że 3 minuty dłużej w aucie spędzam. Już sobie nie wyobrażam
    powrotu do spaliniaka, szczególnie diesla, szczerze mówiąc. :P

    Niemniej ten kloc przyśpiesza, z ograniczonym programowo silnikiem
    spalinowym do 120KM (ze 150KM ze względu na normy emisji) w niecałe 10 sek.

    Jednak te dwa silniki elektryczne po 60KM per oś są strasznie mizerne. W
    zasadzie może nie tyle same silniki, co po prostu dostępna moc przekazywana
    z aku. Chcąc się trzymać elektryki (w sensie prąd tylko z aku) do setki
    przyśpiesza się 16s. :/ OL jeździ na elektryce znacznie gorzej niż I-MiEV
    (tu było czuć kopa po wduszeniu "gazu", w OL praktycznie zero reakcji na
    pedał), tylko znacznie bardziej komfortowo, ciszej, więcej można zapakować
    i ogólnie dalej zajechać. Dopiero jak się spalinowiec podepnie pod prądnicę
    to elektryki zaczynają jechać -- strasznie słabo to rozwiazali dla
    użytkownika, jak ja, co potrzebuje 30km per dzień a 50-60 to już by było
    pełne zadowolenie.

    > Jak jest na szybszych drogach? Czy np. przy średniej powiedzmy 160km/h
    > silnik elektryczny daje cokolwiek z siebie?

    Daje w większości czasu, spalinowiec podpina się bezpośrednio pod przednią
    oś dopiero powyżej 140km/h (albo jak nie ma prądu w aku), wcześniej zawsze
    prądnica najpierw działa zasilając dwa elektryki i ew. ładuje aku.

    > Czy przepał jest wtedy
    > niższy niż przy tradycyjnych autach z podobnym spalinowym silnikiem?
    > Słyszałem, że średniej klasy hybryda wyłącznie w mieście daje pokaźne
    > oszczędności a poza nim zupełnie nic. Czy to prawda?

    Jechałem Outlanderem czysto spalinowym (z tym samym silnikiem co w PHEV,
    120KM też z CVT) do Włoch w styczniu br. z boxem na dachu -- jadąc około
    120km/h na stradzie spalił 12-13L na setkę. Wypad zrobię w trasę dłuższą
    niż 500km to dam znać ile pali PHEV w podobnych warunkach. Ale pewnie
    szybko to nie nastąpi. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 70. Data: 2018-05-24 21:28:39
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-05-24 o 02:10, J.F. pisze:

    > Zalezy od celu. Mozna zakupy zrobic, albo obiad zjesc w trasie.
    > Ale 1000km na wakacje to za duzo obiadow :-)

    Tylko jak klientowi wytłumaczyć, że będę u niego po obiedzie i zakupach
    dopiero? :-D

    > Jaka to ma pojemnosc baterii ? Nowy ma 40kWh, 16A daje 3.6kW,
    > w 10h powinno sie prawie do pelna naladowac. A skoro miales tylko
    > 2*30km, to i nie powinien sie do konca rozladowac.

    Nie mam bladego pojęcia. Dali, to korzystałem. Jak wspominałem -
    powiedziałem pass i wróciłem do paliwowej wersji.

    2x30 latem bez problemu. Zimą już słabo. Gdy włączyłeś ogrzewanie, to
    robiło się gorąco na myśl, że podróż skończy się lawetą. :-D

    > Bardzo mozliwe. W trasie to i zwykly silnik jest dosc oszczedny.
    > Ale to mi nie przeszkadza - w trasie moze sobie palic normalnie,
    > zaoszczedze w miescie, powietrze w miescie tez bedzie czystsze ...

    Tu bym polemizował. Kopalnie węgla i fabryki akumulatorów nie są czyste :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek