  • 111. Data: 2012-08-07 12:01:09
    Temat: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, August 7, 2012 7:49:30 AM UTC+1, Paweł Kierski wrote:

    > A produkcja pieni�dza papierowego ma?

    Ma. Takie jest zadanie banku centralnego.

    RW

  • 112. Data: 2012-08-07 12:01:51
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, August 7, 2012 7:52:31 AM UTC+1, Paweł Kierski wrote:
> [...]
    -reveal-a-risk-few-expected/?hp

    oprogramowania uzywanego przez brokerow i dealerow na Wall Street. Czy takie odgorne
    zalecenia moga byc skuteczne?

    > 100% zgody. Problem w pokryciu testami akceptacyjnymi systemu. Przy
    >
    > odgórnym obowiązku testowania będzie ciśnienie na pisanie systemu "pod
    >
    > testy" - ewentualne dodatkowe ficzery mogą leżeć odłogiem.

    Te systemy pisze sie zeby zarabiac pieniadze, a nie przechodzic testy, wiec wazne
    ficzery tak czy inaczej znajda sie w systemie.

    RW

  • 113. Data: 2012-08-07 21:52:46
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-08-06, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:
    > Jasne, a banki to siedlisko wszelkiej dobroci, mądrości, uczciwości i
    > działalności charytatywnej.

    Ale bank nie jest od działalności charytatywnej. Bank jest firmą, więc
    musi generować dochód.

    > Albo z głupoty, niedouczenia i pazerności bankowców.
    > (Ups... przepraszam, pewnie jesteś bankowcem, znaczy się w banku
    > pracujesz - używasz fachowego języka)

    Nie pracuję w banku, a żeby używać fachowego języka, wystarczy czytać
    książki (ja akurat wyniosłem go ze studiów).

    > Znaczy nie udzielają kredytów tylko porady prawne?
    > Co to ma być? Jakaś nowomowa bankowo-marketingowa?

    Za niespłacenie kredytu możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności.

    pozdrawiam,
    PK

  • 114. Data: 2012-08-07 23:30:59
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-08-07 21:52, PK pisze:

> [...]
    >

    > Nie pracuję w banku, a żeby używać fachowego języka, wystarczy czytać
    > książki (ja akurat wyniosłem go ze studiów).

    Ale sarkazmu i ironii nie dałeś rady wynieść.
    Wiele jeszcze książek przed tobą.

    EOT

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 115. Data: 2012-08-08 08:23:21
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, August 7, 2012 8:52:46 PM UTC+1, PK wrote:

    > Za niespłacenie kredytu możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności.

    W Polsce. W Ameryce mozesz wziac kredyt hipoteczny, przestac splacac, i bank w
    wiekszosci stanow nie moze Ci wejsc na pensje. Jedyne co moga zrobic, to zabrac dom.
    (Oczywiscie przez jakis czas nikt Ci nie da kredytu nawet na toster, ale tylko przez
    jakis czas.)

    RW

  • 116. Data: 2012-08-09 13:23:52
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, August 6, 2012 8:51:30 PM UTC+1, Edek Pienkowski wrote:

    > Sorry że bez konkretów, ale z ISO miałem przyjemność od strony
    >
    > praktycznej, w więcej niż jednym przypadku.
    >

    > W jednym ISO potwierdzało istniejącą jakość, pozostałe też
    >
    > otrzymały ISO. Oczywiście formalnie muszą istnieć procesy itd.

    Procesem nie podniesie sie umiejetnosci deweloperow, ale moze da sie uniknac tego:

    http://www.nanex.net/aqck2/3525.html

    "We believe Knight accidentally released the test software they used to verify that
    their new market making software functioned properly, into NYSE's live system. "

    RW

  • 117. Data: 2012-08-09 14:32:43
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 09 Aug 2012 04:23:52 -0700, Roman W napisal:

> [...]
    >
    > "We believe Knight accidentally released the test software they used to
    > verify that their new market making software functioned properly, into

    Nie takie rzeczy się robiło :-)

    Mówię zupełnie poważnie: nawet jeżeli proces updgrade lub instalacji
    poprawek u klienta ma kilka faz, weryfikacji, rollbacku,
    w tym automatycznego rollbacku (trigger na dużą ilość błędów krótko
    po poprawce) to i tak zdarzają się sytuacje typu "naprawiamy u
    klienta błąd od całych 12h i dopiero odkryliśmy, że to ten komponent,
    dacie radę wysłać mailem libkę za 20min? Klient właśnie się rozmyśla".

    Rynku finansowego nigdy jeszcze nie zepsułem, powyższa "procedura"
    też się udała, ale mam na koncie więcej niż jeden "sukces" tego typu,
    że pomimo boleśnie analnych procedur zawsze da się sp...ć całość
    kompletnie a jednocześnie zgodnie z procedurą.

    Tego samego rodzaju błąd powodował, że część serwerów SSH miało
    jeden z 2^16 możliwych kluczy: w ramach debugowania ktoś wyciął
    cały entropy pool, poszło na branch debug a potem do produkcji.
    Tutaj akurat wniosek mógłby być prosty: nikt kto nie jest specjalistą
    od kryptografii i bezpieczeństwa nie może "poprawiać" OpenSSL.

    Chętnie bym tą głęboką mądrość zastosował do NYSE, ale trudno
    się mierzy ludzki umysł tak żeby był zgodny z procedurą. Darwinizm
    jest lepszy, Knight zdaje się ma teraz delikatny acz subtelny kłopot.

    Edek

  • 118. Data: 2012-08-09 19:34:21
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 09/08/2012 12:23, Roman W wrote:

> [...]
    their new market making software functioned properly, into NYSE's live system."

    Teoretycznie tak, ale równie dużą masz szansę na to, że sama procedura
    "urzędowego testowania" spowoduje w pewnym momencie błąd polegający na
    wpuszczeniu testowych programów lub danych do produkcji.

  • 119. Data: 2012-08-09 21:59:16
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-08-09, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:
    > Tego samego rodzaju błąd powodował, że część serwerów SSH miało
    > jeden z 2^16 możliwych kluczy: w ramach debugowania ktoś wyciął
    > cały entropy pool, poszło na branch debug a potem do produkcji.

    To nie tak było. Gościu chciał usunąć ostrzeżenia statycznego
    analizatora kodu. Przykład nie pasuje więc do tematu, chociaż wniosek
    wyciągnąłeś prawidłowy.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 120. Data: 2012-08-10 09:32:36
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-08-09 19:34, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Teoretycznie tak, ale równie dużą masz szansę na to, że sama procedura
    > "urzędowego testowania" spowoduje w pewnym momencie błąd polegający na
    > wpuszczeniu testowych programów lub danych do produkcji.

    Jeszcze jeden możliwy scenariusz - "urzędowe testowanie" zmniejszy
    ciśnienie na testowanie własne. Skoro celem będzie nie bezbłędne
    oprogramowanie, a oprogramowanie zgodne z urzędowymi testami, to takie
    będzie produkowane.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net