-
31. Data: 2025-01-27 12:08:38
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: ptoki <p...@e...pl>
On 2025-01-27 04:41, Pixel(R)?? wrote:
> W dniu 27.01.2025 o 11:34, Marek pisze:
>
>>> Facet pierdolil a ty sie zasugerowales jego tytulep/opinia o nim. W
>>> momencie kiedy ktos sie madrzy i nie umie wytlumaczyc czemu matakie
>>> zdanie nalezy powiedziec "masz racje" i skonczyc temat zapisujac
>>> sobie w glowie aby tego czlowieka nie brac na powaznie.
>>
>> Właśnie chodzi o to, że nie ma racji lub swoje racje wyraża w sposób
>> tak nieścisły, że budzą one kontrowersje. To nie jest szwagier z
>> kiosku ruchu, na którego opinie w kwestiach elektrotechniki można
>> wzruszyć ramionami. To Meditation Guru dość dużego serwisu pojazdów
>> elektrycznych i jestem przekonany, że on tą dobrą nowinę głosi z
>> przejęciem każdemu klientowi wprowadzając gawiedź w błędne przekonania.
>>
> Przede wszystkim trzeba zadać pytanie, skąd się bierze taki pożar we
> wtyczce czy gniazdku. Odpowiedź jest banalnie prosta. Z przegrzania
> styków pomiędzy L a N. PE nie ma tutaj nic do gadania bo nie jest to ani
> źródło napięcia czy "dodatkowy" N. Bolec ma jedynie za zadanie
> odprowadzić napięcie z obudowy w przypadku przebicia i nijak ma się do
> pożaru, czyli przegrzania styków.
>
Grajac adwokata diabla:
Jesli pozar mialby byc we wtyczce to bolec posrednio moze miec znaczenie.
Mechaniczne. Ot po prostu wtyczki z bolcem maja nieco inne wymiary i sam
bolec usztywnia połaczenie więc wyciagniecie/obluzowanie wtyczki jest
trudniejsze.
Tyle. Ale jak facet tego nie umial wypowiedziec to znaczy ze nie wie o
czym gada.
--
Lukasz
-
32. Data: 2025-01-27 12:11:08
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 27.01.2025 o 12:08, ptoki pisze:
>>>> Facet pierdolil a ty sie zasugerowales jego tytulep/opinia o nim. W
>>>> momencie kiedy ktos sie madrzy i nie umie wytlumaczyc czemu matakie
>>>> zdanie nalezy powiedziec "masz racje" i skonczyc temat zapisujac
>>>> sobie w glowie aby tego czlowieka nie brac na powaznie.
>>>
>>> Właśnie chodzi o to, że nie ma racji lub swoje racje wyraża w sposób
>>> tak nieścisły, że budzą one kontrowersje. To nie jest szwagier z
>>> kiosku ruchu, na którego opinie w kwestiach elektrotechniki można
>>> wzruszyć ramionami. To Meditation Guru dość dużego serwisu pojazdów
>>> elektrycznych i jestem przekonany, że on tą dobrą nowinę głosi z
>>> przejęciem każdemu klientowi wprowadzając gawiedź w błędne przekonania.
>>>
>> Przede wszystkim trzeba zadać pytanie, skąd się bierze taki pożar we
>> wtyczce czy gniazdku. Odpowiedź jest banalnie prosta. Z przegrzania
>> styków pomiędzy L a N. PE nie ma tutaj nic do gadania bo nie jest to
>> ani źródło napięcia czy "dodatkowy" N. Bolec ma jedynie za zadanie
>> odprowadzić napięcie z obudowy w przypadku przebicia i nijak ma się do
>> pożaru, czyli przegrzania styków.
>>
>
> Grajac adwokata diabla:
>
> Jesli pozar mialby byc we wtyczce to bolec posrednio moze miec znaczenie.
>
> Mechaniczne. Ot po prostu wtyczki z bolcem maja nieco inne wymiary i sam
> bolec usztywnia połaczenie więc wyciagniecie/obluzowanie wtyczki jest
> trudniejsze.
>
> Tyle. Ale jak facet tego nie umial wypowiedziec to znaczy ze nie wie o
> czym gada.
>
True :)
--
Pixel(R)??
-
33. Data: 2025-01-27 12:25:17
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Sun, 26 Jan 2025 08:17:11 +0100, Marek wrote:
> Ciągle na rynku są dostępne nowe gniazda 230V bez bolca ochronnego.
> Jaka jest wg przepisów dopuszczalność ich stosowania?
>
> Miałem ostatnio ciekawą polemikę z licencjonowanym elektrykiem
> samochodowym z pewnego serwisu autoryzowanego (podobno najlepszy
> fachowiec w tym serwisie).
> Ów elektryk opowiedział mi ku przestrodze o historii pewnego pożaru
> garażu, którego pożar został wywołany przez to, że ładowarka
> samochodowa (taka jednofazowa ale mogącą pobrać max 3.6kW) została
> podłączona do gniazda bez bolca ochronnego. No i zwrócił uwagę aby
> nigdy nie podłączać ładowarki do takiego gniazda bo zawsze będzie
> pożar bo bolec zawsze zabezpiecza przed pożarem. Zdziwiony zapytałem
> co ma do to tego brak bolca (w domyśle - przecież przez bolec nie ma
> prawa płynąć prąd roboczy), zapewne pożar został wywołany dużym
> przepływem prądu poprzez nieprawidłowy kontakt między wtyczką i
> gniazdem (tzw. ruski LED) lub wewnątrz w gnieździe (luźno dokręcone
> zaciski przewodów itp.). Ewentualnie gniazdo nie miało klasy
> obciążalności 16A - czy kiedyś były takie? Skoro gniazdo powiedzmy
> max 10A to przecież powinno być odpowiednie zabezpieczenie
> przeciwprzeciążeniowe max 10A. Ale mniejsza z tym.
W Norwegii zaczęli zwracać uwagę, że domowe gniazdka nie są
przystosowane do długotrwałego obciążania pełnym prądem ...
i domagają się ograniczenia prądu ładowania do 6A.
> Elektryk się bardzo oburzył na moją wątpliwość co ma bolec do pożaru
> spowodowanego przeciążeniem torów zasilających, bo on jest
> elektrykiem i wie, że powodem zawsze jest bolec ale nie był w stanie
> racjonalnie wytłumaczyć jak brak obecności bolca ma ścisły związek z
> wystąpieniem pożaru w przypadku ładowarki samochodowej.
Taki elektryk widać.
> Oczywiście to ostrzeżenie ma swoją wartość jeśli zastosujemy pewien
> skrót myślowy: najprawdopodobniej jeśli jest gniazdko bez bolca to
> mamy do czynienia ze starą instalacją i może nie wytrzymać 16A więc
> nie podłączamy. Taka wersja dla dummies.
Być może.
Ale kto mu to powiedział?
A osobna sprawa, to kwestia uziemienia/ochrony pojazdu.
Ta skrzyneczka EVSE zdaje się sprawdza conieco,
ale ładowarka w samochodzie jest chyba izolująca, i wielkie porażenie
nie grozi.
Ale to porażenie prądem, a nie pożar.
> Ale ciągle są dostępne
> gniazdka bez bolca 16A więc można trafić na nową instalację z
> gniazdem bez bolca i co wtedy?
Sa przepisy dotyczące instalacji w budynkach, i nie wiem czy tak
można trafić na nową instalację bez bolca.
Gniazda w sprzedaży ciągle są
https://www.karlik.pl/pl/produkty/FGP-1/kategoria/FL
-gniazda-pojedyncze/
A czy one wytrzymają 16A - to się nie założę.
Podobnie jak tez z bolcem.
IMHO - mają obowiązek, ale na przepisach i normach elektrycznych to ja
się nie znam :-)
Poza tym jest rozbieżność teorii z praktyką :-)
> Zatem będąc świadomym, że współczesnie postęp techniczny szalenie
> galopuje wciąż naprzód i z racji wieku mogę już nie być na bieżąco z
> nowinkami - w jaki bezpośredni sposób brak bolca ochronnego
> przekłada się na pewny pożar instalacji w przypadku użycia ładowarki
> samochodowej?
Hm, jakby tak masa auta była pod napięciem, opony z sadzą,
"antystatyczne", podłoga w garażu przewodząca ... zapłon opon nie
grozi?
Różnicówka powinna to wykryć i wyskoczyc, ale w 2p instalacji jej nie
ma :-)
J.
-
34. Data: 2025-01-27 12:45:17
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 27 Jan 2025 04:12:41 -0600, ptoki wrote:
> On 2025-01-26 01:17, Marek wrote:
>> Ciągle na rynku są dostępne nowe gniazda 230V bez bolca ochronnego. Jaka
>> jest wg przepisów dopuszczalność ich stosowania?
>>
>> Miałem ostatnio ciekawą polemikę z licencjonowanym elektrykiem
>
> Jak widzialem kto dostal tytul inzyniera na moim roku to sie zaczalem
> bac chodzic do lekarza. (taki zart).
Żart był między absolwentami ... "stary, jak pomyślę, jakim jestem
inżynierem, to się boję pójść do lekarza".
J.
-
35. Data: 2025-01-27 17:00:53
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: JDX <j...@o...pl>
On 27.01.2025 11:41, Pixel(R)?? wrote:
> W dniu 27.01.2025 o 11:34, Marek pisze:
>
[...]
> Przede wszystkim trzeba zadać pytanie, skąd się bierze taki pożar we
> wtyczce czy gniazdku. Odpowiedź jest banalnie prosta. Z przegrzania
> styków pomiędzy L a N. PE nie ma tutaj nic do gadania bo nie jest to ani
Styk pomiędzy L i N to się nazywa zwarcie i w normalnych warunkach
żadnego pożaru nie wywoła bo nadprądówka zadziała na tyle szybko, że nic
nie zdąży się zapalić. No chyba, że ktoś stjuninguje ją gwoździem.
Pożary w gniazdach biorą się z przegrzania styku L-L, ew. N-N, czyli po
prostu z powodu słabo dokręconych bądź poluzowanych śrub.
-
36. Data: 2025-01-27 18:29:33
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 27.01.2025 o 17:00, JDX pisze:
> [...]
>> Przede wszystkim trzeba zadać pytanie, skąd się bierze taki pożar we
>> wtyczce czy gniazdku. Odpowiedź jest banalnie prosta. Z przegrzania
>> styków pomiędzy L a N. PE nie ma tutaj nic do gadania bo nie jest to ani
> Styk pomiędzy L i N to się nazywa zwarcie i w normalnych warunkach
> żadnego pożaru nie wywoła bo nadprądówka zadziała na tyle szybko, że nic
> nie zdąży się zapalić.
Napisałem coś o zwarciu czy o przegrzaniu? Sądzę że nie zrozumiałeś iż
odnoszę się właśnie do złego styku na tych złączach i obojętnie, czy
będzie to luźna wtyczka, wygięte, upalone blaszki w gnieździe czy
śrubka. Rozumiesz słowo STYK w normalnym połączeniu?
--
Pixel(R)??
-
37. Data: 2025-01-27 21:32:37
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>
Weź również pod uwagę, że bolec znakomicie stabilizuje położenie wtyczki względem
blaszek gniazda.
Akurat stale używam wtyczki (z uziemieniem) pochodzącej jeszcze z lat 70-tych (taka
okrągła dość długa z czarnego bakelitu), gdzie
średnica bolców we wtyczkach była mniejsza niż obecnie i w blaszkach współczesnych
gniazd czułaby się niepewnie. A oryginalnie
pochodzi chyba od żelazka czy sznura do prodziża.
-
38. Data: 2025-01-27 22:49:31
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: JDX <j...@o...pl>
On 27.01.2025 18:29, Pixel(R)?? wrote:
> W dniu 27.01.2025 o 17:00, JDX pisze:
>
>> [...]
>>> Przede wszystkim trzeba zadać pytanie, skąd się bierze taki pożar we
>>> wtyczce czy gniazdku. Odpowiedź jest banalnie prosta. Z przegrzania
>>> styków pomiędzy L a N. PE nie ma tutaj nic do gadania bo nie jest to ani
>
>> Styk pomiędzy L i N to się nazywa zwarcie i w normalnych warunkach
>> żadnego pożaru nie wywoła bo nadprądówka zadziała na tyle szybko, że
>> nic nie zdąży się zapalić.
>
> Napisałem coś o zwarciu czy o przegrzaniu? Sądzę że nie zrozumiałeś iż
> odnoszę się właśnie do złego styku na tych złączach i obojętnie, czy
> będzie to luźna wtyczka, wygięte, upalone blaszki w gnieździe czy
> śrubka. Rozumiesz słowo STYK w normalnym połączeniu?
>
W gnieździe nie ma i nie powinno być żadnych ,,styków pomiędzy L a N". A
nawet gdyby takowy był, to żadnego przegrzania nie będzie bo nadprądówka
wybije.
-
39. Data: 2025-01-27 22:58:55
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 27.01.2025 o 22:49, JDX pisze:
> W gnieździe nie ma i nie powinno być żadnych ,,styków pomiędzy L a N". A
> nawet gdyby takowy był, to żadnego przegrzania nie będzie bo nadprądówka
> wybije.
Wamać, POMIĘDZY! czyli POMIĘDZY wtykiem a gniazdem na styku L i POMIĘDZY
WTYKIEM a gniazdem na styku N.
No nie opowiadaj, że sobie wymyśliłeś jakieś połączenie fizyczne
pomiędzy L i N :>
Jprdl, ludzie naprawdę tak pojebanie myślą?
Jak Ci napiszę, weź wdech to już nie wydechniesz i się udusisz i
odpiszesz mi ostatkiem sił, że musiałeś wydechnąć i jeszcze będziesz
chciał mi to tłumaczyć, że tak się nie da, tylko wdechnąć?
--
Pixel(R)??
-
40. Data: 2025-01-27 23:15:05
Temat: Re: Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 27.01.2025 o 22:49, JDX pisze:
> W gnieździe nie ma i nie powinno być żadnych ,,styków pomiędzy L a N". A
> nawet gdyby takowy był, to żadnego przegrzania nie będzie bo nadprądówka
> wybije.
Aaa, już wiem. Myślałeś pewnie, że piszemy o samym gnieździe. No to się
pomyliłeś, piszemy cały czas o wtyku w gnieździe, jako komplecie w tym
zestawieniu i kontakcie na styku połączeń wtyk/gniazdo podczas przepływu
prądu.
Zaiste nie wiem nawet, jakby miało dojść do pożaru w samym gniazdku, bez
wtyku. Może mi to opiszesz? Na dodatek, w jakim celu jest tam PE jeszcze :)
--
Pixel(R)??