-
171. Data: 2023-05-05 12:22:22
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 5 May 2023 09:44:45 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello J.F,
> Thursday, May 4, 2023, 5:15:12 PM, you wrote:
>>>>> Przy ostatnim wyjeździe w Bieszczady,
>>>>> pozwoliłem sobie pojechać szybko na końcowym odcinku A4. W efekcie
>>>>> musiałem tankować LPG po 120 zamiast 300 km, żeby starczyło mi do celu
>>>>> podróży. Wyszło ok. 20 l/100 km LPG + benzyna, która również jest
>>>>> zużywana przy dużych prędkościach.
>>>>> Normalka - to jest elementarna fizyka.
>>>> Było se kupic diesla :-P
>>> Bo dizle nie palą więcej przy 200/h;)
>> palą wiecej, ale nie az tak :-)
>
> Jasssne. Ale to oznacza koszmarnie niską sprawność przy mniejszych
> prędkościach.
>
>> Poza tym RoMan nie napisał ile sobie pozwolił :-)
> Dlaczego mam się samooskarżać o poważne wykroczenie?
To sie spytaj hipotetycznie - ile spala przy predkosci xxx km/h.
Albo pisz "jak kiedys pojechalem xxx, to spalil yy.y".
Przedawnilo sie? O nie, to za Odrą było :-P
J.
-
172. Data: 2023-05-05 12:27:39
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-05-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> On Fri, 05 May 2023 05:55:45 GMT, Marcin Debowski wrote:
>> On 2023-05-03, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
>>> On 2023-05-03, Shrek <...@w...pl> wrote:
>>>> W dniu 03.05.2023 o 12:34, Marcin Debowski pisze:
>>>>
>>>>> MZ po prostu wolniej oddaje tę energię, więc przy ociepleniu powinno
>>>>> wrócić do normy. To moge łatwo zweryfikować.
>>>> To zweryfikuj:P
>>
>> Now wiec tak, aku Samsung INR18650-25R, w miarę nowe (kilkanaście cykli).
>> Naładowane i rozładowane w RT, wykazało 2.4228 Ah.
>> Naładowane w RT ponownie do pełna.
>> Wsadzone do -40C na 12h.
>> Rozmrozone i doprowadzone do RT.
>> Rozładowane w RT, wykazało 2.4188 Ah.
>>
>> Czyli zupełnie pomijalna strata tym bardziej, że warunki sprzyjały
>> kondensacji wilgoci.
>
> kondensuje sie czysta woda - ona prawie nie przewodzi.
Za to brud na aku np. od odcisków palców, razem z wodą, doskonale.
> A probowales rozładowywac w zamrazarce?
>
>> A, zrobiłem brutalniej i dałem 4A zarówno ładowanie i rozładowanie.
>
> Przy ładowaniu prąd chyba szybko spadł.
Nie aż tak szybko. Potem jest trzymane 4.2V aż spadnie do 100mA.
Rozładowanie do 2.75V.
> Ale w zamrazarce to mniejszym prądem rozladuj.
Nie da się łatwo. Zresztą nie ma po co bo był wcześniej link do takich
eksperymentów właśnie dla tego aku.
--
Marcin
-
173. Data: 2023-05-05 12:42:05
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 05 May 2023 10:27:39 GMT, Marcin Debowski wrote:
> On 2023-05-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
>> On Fri, 05 May 2023 05:55:45 GMT, Marcin Debowski wrote:
>>> On 2023-05-03, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
>>>> On 2023-05-03, Shrek <...@w...pl> wrote:
>>>>> W dniu 03.05.2023 o 12:34, Marcin Debowski pisze:
>>>>>
>>>>>> MZ po prostu wolniej oddaje tę energię, więc przy ociepleniu powinno
>>>>>> wrócić do normy. To moge łatwo zweryfikować.
>>>>> To zweryfikuj:P
>>>
>>> Now wiec tak, aku Samsung INR18650-25R, w miarę nowe (kilkanaście cykli).
>>> Naładowane i rozładowane w RT, wykazało 2.4228 Ah.
>>> Naładowane w RT ponownie do pełna.
>>> Wsadzone do -40C na 12h.
>>> Rozmrozone i doprowadzone do RT.
>>> Rozładowane w RT, wykazało 2.4188 Ah.
>>>
>>> Czyli zupełnie pomijalna strata tym bardziej, że warunki sprzyjały
>>> kondensacji wilgoci.
>>
>> kondensuje sie czysta woda - ona prawie nie przewodzi.
>
> Za to brud na aku np. od odcisków palców, razem z wodą, doskonale.
>
>> A probowales rozładowywac w zamrazarce?
>>
>>> A, zrobiłem brutalniej i dałem 4A zarówno ładowanie i rozładowanie.
>>
>> Przy ładowaniu prąd chyba szybko spadł.
>
> Nie aż tak szybko.
po polgodzinie najpózniej, a w Twoim przypadku - po 15 minutach?
W Tesli tez 200+kW ładowania po paru minutach spada :-)
> Potem jest trzymane 4.2V aż spadnie do 100mA.
> Rozładowanie do 2.75V.
I tu moze sie objawic duzy prąd, lub niska temperatura.
Przełącz potem na 0.2A i zobacz ile jeszcze wyciagnie .. znow do
2.75V, albo i do 2.5 ..
>> Ale w zamrazarce to mniejszym prądem rozladuj.
>
> Nie da się łatwo. Zresztą nie ma po co bo był wcześniej link do takich
> eksperymentów właśnie dla tego aku.
I co wyszlo - spada pojemnosc czy tylko rosnie rezystancja wewnętrzna?
A moze napiecie spada?
J.
-
174. Data: 2023-05-05 15:08:26
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 4 May 2023 07:29:49 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 04-05-2023 o 00:40, J.F pisze:
>> On Sat, 29 Apr 2023 13:36:20 +0200, Cavallino wrote:
>>> W dniu 29-04-2023 o 09:19, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>>>> Napisałeś "Nieprawda. Liczą się TYLKO pełne cykle"
>>>
>>> A sprawdziłeś w odpowiedzi na co?
>>>
>>> Bo na taki tekst:
>>> "Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste."
>>>
>>> odpowiedziałem:
>>>
>>> "Nieprawda. Liczą się TYLKO pełne cykle"
>>>
>>> I podtrzymuję.
>>> Nie jest prawdą, że ilość cykli ma znaczenie, a nie suma ich cząstkowości.
>>
>> Czyli upraszczając - twoim zdaniem liczy sie suma cząstkowości?
>
> Ja to nie wiem, ale tak - takie informacje są podawane.
Jakie masz zdanie to chyba wiesz.
Tylko poprzedni zapis jest trudniejszy do zrozumienia
>>> Z Twojego wychodziłoby, że lepiej ładować 1 raz 0-100%, a z mojego że
>>> wyjdzie to mniej więcej tak samo jak 10 krótkich ładowań po 10%
>>
>> Z "Liczą się TYLKO pełne cykle" to tak jasno nie wynika.
>
> Tylko dla kogoś kto nie wie co to pełny cykl.
Słusznie. Bo co to jest pełny cykl, jak sie zaleca jezdzic do 20% i
ladowac do 80%, albo jeszcze inaczej :-)
>> No chyba ze miedzy 50 a 40% auto wiecej przejedzie niz miedzy
>> np 20% a 10%, i wystarczy mniej ładowań.
>
> Nie wiem o co Ci chodzi.
> Skrótowo myślowo mowa o procentach PEŁNEJ baterii, a nie o 10%+10% od
> 10%....
Napisałes
"mniej więcej tak samo jak 10 krótkich ładowań po 10% i GORZEJ
niż 9 ładowań między 40 a 50% np."
i nie bardzo rozumiem - gorzej, bo 10 to więcej niz 9, czy procenty
miedzy 40 a 50 jakies lepsze.
A przeciez jesli chcemy przejechac jakis dystans, i potrzebujemy
energii ile potrzebujemy, to raczej nie mamy wyboru czy 10 ładowań
po 10%, czy 9 ładowań miedzy 40 a 50% - 9 po 10% będzie za mało.
Piszę tu o procentach energii w baterii - ładunek czyli % pojemności
sie tak proporcjonalnie na energie nie zamienia.
J.
-
175. Data: 2023-05-05 15:13:34
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 4 May 2023 07:23:40 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 03-05-2023 o 18:23, J.F pisze:
>>> Różni się grzanie, bo to co w
>>> elektyku idzie w chłodnie kominową w spalince idzie między innymi na
>>> ogrzewania.
>>
>> Nie wiem - nie maja zawrócenia ciepla do kabiny?
>
> Jakiego ciepła?
> Tego którego cały czas brakuje, również na grzanie baterii?
To w koncu mamy chlodzenie baterii, czy grzanie?
Z rzadka sie same zapalają, wiec widac chlodzenia im brakuje,
przynajmniej wtedy :-)
Czy jedno i drugie, w zaleznosci od sytuacji.
> A mimowolne chłodzenie opływającym zimnym powietrzem jest większe niż to
> wyprodukowane ciepło, co by ewentualnie mogło się zmarnować?
To trzeba wiecej styropianiu, nie bedzie chlodziło :-P
> No Tesla ma coś w ten deseń, że potrafi grzać kabinę ciepłem z
> podgrzanej wcześniej baterii...
I jej chlodzenie nie przeszkadza?
>> Bo troche strat tam maja - falowniki, silnik, bateria ...
>
> Ale to latem, wtedy idzie w kosmos, bo ciepła jest nadmiar i trzeba chłodzić
> Zimą wszystko się zużywa na grzanie baterii podczas ładowania.
Podczas ładowania silnik sie nie grzeje, a falownik ... tylko, jesli
jest do ładowania uzywany.
No ale potem odłączamy i jedziemy ... i wtedy co?
J.
-
176. Data: 2023-05-05 16:30:31
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 02.05.2023 o 21:50, Shrek pisze:
> No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
> na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P
W li-ion jakoś specjalnie nie ubywa energii na mrozie, ale one
generalnie nie powinny być ładowane w ujemnych temperaturach bo zachodzą
jakieś tam reakcje chemiczne, które ograniczają ich późniejszą pojemność.
Dla różnych podtypów li-ion i różnych producentów ta ujemna temperatura
może mieć różne wartości.
Za wysoka temperatura też im nie służy, dlatego w niektórych samochodach
mają układy grzania/chłodzenia w czasie ładowania/rozładowywania.
-
177. Data: 2023-05-05 17:59:54
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 5 May 2023 09:44:45 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello J.F,
> Thursday, May 4, 2023, 5:15:12 PM, you wrote:
>>>>> Przy ostatnim wyjeździe w Bieszczady,
>>>>> pozwoliłem sobie pojechać szybko na końcowym odcinku A4. W efekcie
>>>>> musiałem tankować LPG po 120 zamiast 300 km, żeby starczyło mi do celu
>>>>> podróży. Wyszło ok. 20 l/100 km LPG + benzyna, która również jest
>>>>> zużywana przy dużych prędkościach.
>>>>> Normalka - to jest elementarna fizyka.
>>>> Było se kupic diesla :-P
>>> Bo dizle nie palą więcej przy 200/h;)
>> palą wiecej, ale nie az tak :-)
>
> Jasssne. Ale to oznacza koszmarnie niską sprawność przy mniejszych
> prędkościach.
Jakos tak, normalnie to nie pasuje spalanie do czystego oporu
aerodynamicznego.
Ale czy to źle ... jak się lubi szybką jazdę?
A moze aerodynamike poprawili, inne opory są istotne, a mniej zalezą
od predkosci.
Patrz chocby na ten film z Teslą - 200km/h i 480Wh/km.
Ile to koledzy podają dla 100km/h - 200Wh/km ?
No w paliwie moglo by to byc np 5 i 12 l/100km ...
albo 4 i 10 ...
moja vectra do 4 raczej nie zejdzie, ale nie wiem czy bede mial
warunki i cierpliwosc sprawdzic :-)
J.
-
178. Data: 2023-05-05 18:43:12
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 05.05.2023 o 10:53, LordBluzg(R)?? pisze:
>>> Niby tak, ale jak Roman pisze 20/100 ... po ile teraz LPG ?
>>
>> Ile pali diesel 170 KM przy prędkości mocno nieprzepisowej na
>> autostradzie?
>>
> Około 10L/100 Cena LPG to 3zł, diesel 6zł wychodzi po równo.
Zeby palił 20l/100 LPG to musiałoby być baaaardzo nieprzepisowo;)
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
179. Data: 2023-05-05 18:47:14
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 05.05.2023 o 12:19, J.F pisze:
> to jest obr/min/V, czy jak kto woli - obr/(min*V), czyli
> obrotów na woltominutę :-) Minutowoltę ? :-)
raczej (obr*V)/min:P
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
180. Data: 2023-05-05 19:20:12
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 5 May 2023 18:47:14 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 05.05.2023 o 12:19, J.F pisze:
>> to jest obr/min/V, czy jak kto woli - obr/(min*V), czyli
>> obrotów na woltominutę :-) Minutowoltę ? :-)
>
> raczej (obr*V)/min:P
Nie, masz np KV="1500 obr/min przy 1V".
A ile bedzie przy 5V?
KV*5V ... i jaka musi byc jednostka, aby wyszlo 7500 obr/min?
Lub odwrotnie: przy 10V silnik kreci 8000 obr/min.
oblicz KV.
KV = (8000 obr/min)/( 10 V)
J.