  • Data: 2010-08-17 13:14:40
    Temat: Re: Bateria Centra:)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 17 Aug 2010 14:12:22 +0200, Piotr Gałka wrote:
    >Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    >>
    >Tak, tylko otwarta pozostaje kwestia czy zapomniał, czy "zapomniał" ?
    >Dolepiałem też zawsze diodę, aby uniknąć awarii wkrótce po naprawie.
    >Jeszcze do niedawna myślałem, że na cewce przekaźnika zawsze powinna być
    >dioda, ale kilka lat temu wyczytałem, że to może bardzo szkodzić stykom, gdy
    >obciążenie przekaźnika indukcyjne, ale to nie dotyczy kierunkowskazów.

    Hm, czy na pewno nie dotyczy - luk moze i na rezystancji moze sie
    zapalic. Ta dioda niewatpliwie spowalnia zanik pradu i rozwieranie
    stykow, powinien byc bardziej skomplikowany gasik - z zenerka,
    rezystorem, kondensatorem, warystorem czy transilem - ale to jeszcze
    nie te czasy.

    A tak swoja droga to i tranzystor bez zabezpieczenia powinien to w
    miare dzielnie znosic - wiec moze konstruktor nie zapomnial az tak
    bardzo.

    J.