  • 21. Data: 2011-11-10 14:14:29
    Temat: Re: Bady na HDD
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" napisał:

    > Mieszasz pojęcie stworzenia struktur systemu plików przez jakiś system
    > operacyjny z formatowaniem dysku.

    Wydaje się, że to jednak Ty próbujesz mieszać. "pojęcie stworzenia struktur
    systemu plików przez jakiś system operacyjny"

    Gdzie ten system jest tworzony? Nie na dysku?

    > Tzw Quick Format, który tworzy struktury wybranego systemu plików (bez
    > nadpisywania danych) na dysku (Tablica Allokacji Plików - FAT

    No i napisałeś dokładnie to co ja wcześniej. Pojęcie Tablica Allokacji Plików to
    niekoniecznie FAT. To szersze pojęcie i dotyczy chyba wszystkich systemów
    plików.

    > Książki szybko się starzeją ;)

    Mógłbyś polecić jakąś nowszą?

    Remek

  • 22. Data: 2011-11-10 14:46:30
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-11-10 15:14, Remek wrote:

    > Wydaje się, że to jednak Ty próbujesz mieszać. "pojęcie stworzenia struktur
    > systemu plików przez jakiś system operacyjny"
    >
    > Gdzie ten system jest tworzony? Nie na dysku?

    System plików tworzony jest na dysku (najczęściej na partycji),
    nazywanie tego 'formatowaniem dysku' jest akceptowane /jak wiele innych
    pojęc w userlandzie/ aczkolwiek nieprecyzyjne.

    Dla przykładu polecenia linuxowe do tworzenia systemu plików nie
    nazywają się format.* ale mkfs (Make Filesystem), np. mkfs.ext4

    > No i napisałeś dokładnie to co ja wcześniej. Pojęcie Tablica Allokacji Plików to
    > niekoniecznie FAT. To szersze pojęcie i dotyczy chyba wszystkich systemów
    > plików.

    FAT to akronim wywodzący się z ang. tłumaczenia (tablicy allokacji
    plików) File Allocation Table ;).

    Pytanie do czego zmierzamy, struktur o różnej funkcjonalności system
    plików może mieć wiele. w systemie FAT tzw. tablica allokacji była
    kluczową, w innych systemach jest wiele innych struktur związanych z
    uprawnieniami, atrybutami, mechanizmami zabezpieczania danych,
    journalingiem i innymi rzeczami. Jak napisałem wcześniej (poprzedni
    post), zmiana któregoś z parametrów systemu plików podczas jego
    tworzenia (np. ilosc inode'ow na ext3) moze spowodowac iz zwykle
    stworzenie *tego samego* systemu plików wprost nadpisze dane nie
    związane ze strukturami tegoż systemu.

    W NTFS może to być np. rozmiar klastra.

    > Mógłbyś polecić jakąś nowszą?

    Aha - internet :)

  • 23. Data: 2011-11-10 15:35:51
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" napisał:

    > System plików tworzony jest na dysku (najczęściej na partycji),
    > nazywanie tego 'formatowaniem dysku' jest akceptowane /jak wiele innych
    > pojęc w userlandzie/ aczkolwiek nieprecyzyjne.

    To uściślijmy. Odnoszę się do OS DOS/Windows i polecenia "format". Nie
    rozszerzajmy dyskusji na inne systemy. Faktycznie tego na początku napisałem.

    > FAT to akronim wywodzący się z ang. tłumaczenia (tablicy allokacji
    > plików) File Allocation Table ;).

    To akurat wiem, ale to nie to samo co Tablica Allokacji Plików. To
    niekoniecznie FAT. To szersze pojęcie i dotyczy chyba wszystkich systemów
    plików. Już to pisałem. Proponuję doczytywać i nie mieszać.

> [...]
    > tworzenia (np. ilosc inode'ow na ext3) moze spowodowac iz zwykle
    > stworzenie *tego samego* systemu plików wprost nadpisze dane nie

    Mówimy o kasowaniu/nadpisywaniu danych podczas formatowania.

    > Aha - internet :)

    Pytałem o książkę, a nie o internet w którym można różności znaleźć. Choćby
    takie jak Twoje, czy moje. Niekoniecznie są źródłem wiedzy objawionej. A inne
    opracowania trudno zweryfikować. Tyle bzdur co w Wikioedi nie ma chyba nigdzie
    więcej.

    Remek

  • 24. Data: 2011-11-10 16:01:15
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > I to by się zgadzało. Czyli jednask nie ma nadpisywania danych? Kupiłem
    > niedawno
    > używany dysk twardy. Sformatowany oczywiście. Dla zabawy potraktowałem go
    > programem do odzyskiwania danych i odzyskałem wszystko co do bajta. Filmy,
    > fotki
    > z wakacji itd. itp. Może nieładnie, ale chciałem to sprawdzić. Powiadomiłem o
    > tym sprzedającego (aby go ostrzec na przyszłość), a dysk sformatowałem
    > powtórnie. Jeszcze raz przećwiczyłem cały cykl już na innym (swoim) dysku i
    > stwierdzam - formatowanie nie usuwa fizycznie danych z dysku.

    Sprzedając używany dysk można np. zaszyfrować cały dysk TrueCryptem z jakimś
    bardzo mocnym hasłem. Nie ma raczej znaczenia, czy wcześniej swoje dane
    wykasujemy, czy nie.

    latet

  • 25. Data: 2011-11-10 17:35:08
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-11-10 16:35, Remek wrote:

    > To uściślijmy. Odnoszę się do OS DOS/Windows i polecenia "format". Nie
    > rozszerzajmy dyskusji na inne systemy. Faktycznie tego na początku napisałem.

    No wlasnie, ale tu staramy sie o podejscie w miare niezalezne od OS,
    oczywiscie kazdy wie jakie aktualnie systemy są uzywane, niemniej taka
    natura grupy

    > To akurat wiem, ale to nie to samo co Tablica Allokacji Plików. To
    > niekoniecznie FAT. To szersze pojęcie i dotyczy chyba wszystkich systemów
    > plików. Już to pisałem. Proponuję doczytywać i nie mieszać.

    Zaczynamy wchodzic w akademicka debate, wolalbym jednak uslyszec Twoje
    rozumienie FAT w tym kontekscie aby jakkolwiek dalej moc dyskutowac.
    1. Dla mnie istotny jest fakt, ze sam system plikow, nawet ten dosowy
    mozna sformatowac na wiele sposobow (nawiazujac do powszechnego
    nazewnictwa), w szczegolnych przypadkach moze dojsc do uszkodzenia danych.

    2. FAT w kontekscie np. 'FAT Region' (nawiazujac do art. na wikipedii),
    niezaleznie od samej struktury jest tylko jednym z elementow systemu
    plikow, inne elementy moga podczas tzw. dosowego formatowania nadpisac dane

    Tak czy owak tutaj dyskusja o interpretacji FAT nic nie wnosi, bo nawet
    ów Quick format moze Ci dane uszkodzic. Z tym sie chyba zgodzimy?

    > Mówimy o kasowaniu/nadpisywaniu danych podczas formatowania.

    j/w, struktury w FAT*, exFAT, NTFS moga wygladac inaczej w zaleznosci od
    parametrow uzytych podczas wywolania polecenia z konsoli lub tez z GUI.
    W szczegolnym przypadku moga uszkodzic dane. Tu sie zgodze, ze proces
    'format' z opcja quick nie nadpisuje istniejacych danych (innymi slowy
    nie zeruje zawartosci dysku sektor po sektorze lub jakkolwiek inaczej to
    ujac).

> [...]
    > opracowania trudno zweryfikować. Tyle bzdur co w Wikioedi nie ma chyba nigdzie

    Celowo nie podaje ksiazki, wszystkie techniczne informacje o
    Filesystemach dostepne sa przez internet. Niekoniecznie przez tego typu
    fora, ale np. przez jakies serwisy specjalistyczne, zrodla linuxa sa na
    pewno ogromnym źródłem wiedzy. To proste C (minimalne wzbogacone o
    asembler) wiec raczej latwo przyswajalne przez inzynierow.

  • 26. Data: 2011-11-10 17:53:46
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" napisał:

    > Zaczynamy wchodzic w akademicka debate ...

    Z klawiatury mi to wyjąłeś. Nie czuję się kompetentny. Zaraz zleciały by się
    kruki i wrony rozdziobując mnie na kawałki. Propnuję nie zaciemniać wątku i
    trzymać się OS DOS/Windows i polecenia "format". Kasuje/nadpisuje dane na dysku,
    czy nie?

    Remek

  • 27. Data: 2011-11-10 19:38:06
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-11-10 18:53, Remek wrote:

> [...]
    > trzymać się OS DOS/Windows i polecenia "format". Kasuje/nadpisuje dane na dysku,

    IMHO może uszkodzić (jak - już wyjaśniałem), ale to nie ta grupa by
    zastanawiać się nad tym so robi OS DOS/Windows.

  • 28. Data: 2011-11-10 20:32:11
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" napisał:

    > IMHO może uszkodzić (jak - już wyjaśniałem), ale to nie ta grupa by
    > zastanawiać się nad tym so robi OS DOS/Windows.

    Nie masz jak widać zwyczaju odpowiadać wprost. Wolisz jakieś oklepane formułki.
    Rozpętałeś polemikę, z której teraz się wycofujesz. Może, nie może ... Proponuję
    Ci zakończyć udział w tym wątku, bo nie jesteś w stanie wnieść niczego
    konstruktywnego. Wydajesz się udawać, że nie czytasz opisu faktów. Poza tym.
    Microsoftowe polecenie format ma ściśle określone zadanie i sposób działania.
    Nie ma "może uszkodzić", albo jakichś innych wydumanych własciwości opisywanych
    w celu pokazania się w roli eksperta. Dziękuję Ci już.

    Remek

  • 29. Data: 2011-11-11 05:01:51
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-11-10 21:32, Remek wrote:

> [...]
    > Nie ma "może uszkodzić", albo jakichś innych wydumanych własciwości opisywanych
    > w celu pokazania się w roli eksperta. Dziękuję Ci już.

    You're welcome. Będę pamiętał, windowsowiec zawsze musi coś dołożyć od
    siebie ;P

  • 30. Data: 2011-11-11 09:25:52
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2011-11-10 18:53, Remek pisze:
> [...]
    > trzymać się OS DOS/Windows i polecenia "format". Kasuje/nadpisuje dane na dysku,

    No to może dla DOS będzie czytelniej:

    <format c:> - skasuje zawartość tablicy partycji i zawartość partycji C:\

    <format c: /q> - skasuje zawartość tablicy partycji