  • 41. Data: 2013-05-21 17:40:04
    Temat: Re: Bacon tetris - algorytmika
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Tue, 21 May 2013 17:04:53 +0200 po głębokim namyśle bartekltg rzekł:

    > No właśnie, tylko lokalnie. Fizycznie mamy tak duże układy,
    > że coś się zaraz zaburzy i uklad przeleci do niższego minimum,
    > ale i tak obserwuje się przechłodzone czy przegrzane substancje.

    O ile dobrze pamiętam morał tej historii był taki: jeżeli na podstawie
    mieści się 1000000 i 1/2 kulki, wystąpią nieregularności. Jak równe
    1000000 - też ;).

    > Wsypując klocki do pudła ukłądają się one choćby w przybliżeniu
    > minimalnie? Nie do końca.

    Jeżeli małe w porównaniu do pudła i dobrze potrząśniesz: tak.

    > Na bazie takiej analogii z fizyką powstała metoda wyżarzania,
    > na pewno znasz http://en.wikipedia.org/wiki/Simulated_annealing Ale jak
    > ono sobie poradzi z problemem boczku, trudno zgadnąć.
    > Cudów bym nie oczekiwał, ukłąd mały, lokalnych minimów rozsianych
    > wszędzie dużo.

    Nie próbowałem wyżarzać boczku. To tylko hipermakety praktykują
    i to za pomocą chemii :)

    Nie jest wielką tajemnicą, że moja wiedza nt. numeryki i algorytmiki
    jest dość wyrywkowa. Wyżarzania jeszcze nigdy nie stosowałem.

    > ?

    Mówiłem o: małych kuleczkach nasypanych do pojemnika (do czego analogiczne
    są bąbelki przy powierzchni i częściowo kryształy). One będą dążyły do
    "zmieszczenia się" jak najniżej, czyli w jakiejś minimalnej objętości [1].

    Problem jest podobny do układania boczku: zaczyna się układać od brzegu
    zapełniając patelnię, aż się dochodzi do ostatnich kawałków, gdzie może
    się okazać, że "klocek nie pasuje do dziury" i wtedy zaczyna się
    przekładać pozostałe tak, żeby "jeszcze jeden wlazł".

    To jest analogiczne do lokalnych strukturalnych nieregularności:
    cześć kulek lokalnie ułoży się bardzo nietypowo, ale cały układ dzięki
    temu będzie "niższy". Podobnie jest w materiałach, w tym kryształach
    (ok, czytałem o tym zanim miałem komputer - nie wiem czy znajdę
    linka i czy dobrze pamiętam detale).

    To jest dosyć daleka analogia, ale problem w pierwszym przybliżeniu jest
    podobny. Nie jest taki sam, bo tu mamy twarde ograniczenie koła, a przy
    kulkach minimum bliskie globalnego.

    [1] Jeszcze pytanie jakie kulki. Lekkie mogą się zachowywać nieco inaczej,
    ale jak nasypiesz metalowych i potrzęsiesz nimi będziesz miał płaską
    powierzchnię na wierzchu.

    --
    Edek

  • 42. Data: 2013-05-21 20:09:01
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-21 16:52, bartekltg wrote:

    > Całe zadanie jest czymś takim od początku.
    > Dla jednowymiarowej pizzy byś powiedział:
    > Co wyciąć z jednostkowego domkniętego odcinka, by mieścił
    > się w przedziale [0,1]
    > ;)

    Tak pol-zartem doszlismy do chyba powaznej sprawy - czyli w jaki sposob
    pojecia matematyczne odpowiadaja rzeczywistosci. No bo co to niby znaczy
    "wyciac" w powyzszym? Gdyby problem byl postawiony w kategoriach
    fizycznych (czyli na przyklad sznurka i noza) to oczywiscie
    jednowymiarowy "pasek" o minimalnej (ale wiekszej od zera) szerokosci.
    Podobnie: pizza i noz to nie to samo co "kolo", "wnetrze kola", "okrag"
    i "wycinanie prostej lub luku".
    Trzeba uwazac. Matematyka to tylko zabawa symbolami - nic wiecej.

    --
    Michal

  • 43. Data: 2013-05-21 20:20:02
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-21 20:09, Michal Kleczek pisze:

> [...]
    > i "wycinanie prostej lub luku".
    > Trzeba uwazac. Matematyka to tylko zabawa symbolami - nic wiecej.

    Jak się nie umie nią posługiwać, to tylko zabawa.
    Jak się umie, potężna narzędzie;>

    pzdr
    bartekltg

  • 44. Data: 2013-05-21 20:24:08
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-21 20:20, bartekltg pisze:
> [...]

    I chyba nikt nie traktował tego jako zagadkę o fizycznych obiektach.

    > Jak się nie umie nią posługiwać, to tylko zabawa.
    > Jak się umie, potężna narzędzie;>

    Oczywiście 'umie' w szerokim znaczeniu tego słowa;)

    pzdr
    bartekltg

  • 45. Data: 2013-05-21 23:30:48
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 20/05/2013 14:53, Michal Kleczek wrote:

    > To dobre pytanie.
    > Idea jest taka, ze przyjmujemy jakis parametr i ustalamy jego wartosc.
    > Porownywane metody pociecia musza byc parametryzowane tym samym parametrem.
    >
    > W przypadku paska i wycinkow mozna np przyjac za parametr szerokosc
    > paska x. Wtedy wycinamy kolko o promieniu x ze srodka i odpowiednie
    > wycinki kolowe.
    >
    > Moze byc?

    To dośc nieprecyzyjne postawienie zadania. Czy kółko jest "paskiem"?
    Jeśli uznamy że jest, to powstaje pytanie, czy szerokość takiego "paska"
    to rzeczywiście promień koła - zależy od definicji owego "paska" i jak
    dokładnie wolno wycinać. Biorąc pod uwagę, że paski mogą być cięte po
    krzywych można się zastanawiać nad definicjią szerokości. A jak już
    będziemy mieli taką definicję, to się zastanowić, czy pasek stworzony
    przez wycięcie fragmentu między dwoma równoległymi odcinkami odległymi o
    x nie będzie miał mniejszej 'szerokości' tam, gdzie dochodzi do krawędzi
    pizzy i ma zaokrągloną końcówkę. I tak dalej.

  • 46. Data: 2013-05-22 09:26:34
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...op.pl>

    W dniu 21.05.2013 o 17:13 Edek <e...@g...com> pisze:
    > Ooops. Faktycznie nie zrozumiałem założeń, nie wiem dlaczego myślałem,
    > że pizza jest "za duża" czyli większa niż talerz.

    No właśnie ja też nie wiem, kroiłeś kiedyś pizzę położoną na dwukrotnie
    mniejszym talerzu? :) Bo ja zdecydowanie lubię kolor moich ścian i sufitu
    :)

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 47. Data: 2013-05-23 00:35:53
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 maja 2013 17:51:02 UTC+2 użytkownik Edek napisał:

> [...]
    > jakiego algorytmu użyć, aby uzyskać możliwie największą
    > ilość boczku nałożonego na patelnię tak, żeby się równo
    > przypiekł.

    > Powiedzmy, że boczek jest podłużny i ma przekrój opsiany
    > poligonem, jak to boczek. Kroimy w poprzek, czyli w
    > płaszczyźnie przekroju, i układamy na patelni o promieniu
    > r tak, aby uzyskać najlepsze możliwe wykorzystanie powierzchni
    > patelni. Przekrój boczku na płaską podstawę (nie wiem jak
    > to dobrze opisać, mam nadzieję że wiadomo o co chodzi,
    > z boczkiem każdy przecież miał do czynienia kiedyś, prawda?).

    Ktoś kiedyś szukał dobrego programu do rozwiązywania jednej z
    wielu odmiany tego zadania. Mianowicie było dostępnych N
    kształtów/rozmiarów desek. Zakup każdego kształtu wiązał się
    z kosztem. Było także zadanych M kształtów i każdy kształt
    potrzebny w określonej ilości. I jedne i drugie kształty
    były wielokątami. Trzeba było uzyskać te M kształtów z
    tamtych N kształtów, minimalizując koszt całkowity. Na koszt
    całkowity poza zakupem N kształtów składał się także koszt
    cięcia. Tak więc trzeba było zminimalizować cenę zakupu plus
    łączną długość cięcia plus ilość pojedynczych cięć po prostej.

    Zadanie było jak najbardziej praktyczne.