  • 1. Data: 2004-09-06 12:36:19
    Temat: BGP
    Od: Zbigniew Świętkowski <m...@a...jest.na.www>

    Witam,

    Zamierzam skonfigurować łącze BGP od firm: Crowley i &TP.
    Obecna struktura sieci jest taka: http://yataman.mac.edu.pl/siec.jpg

    Usługę BGP chciałem uruchomić na serwerze linuksowym (zebra lub quagga).
    Jednak czy wówczas "BGP będzie przechodzić" przez router Cisco, czy też
    wymaga to kolejnej konfiguracji?

    Idąc dalej...
    Jeśli natomiast muszę konfigurował dodatkowo router Cisco, to czy nie lepiej
    zrezygnować z niego całkowicie i włożyć kartę "WANowską" do rutera
    linuksowego i wszystko zrobić na nim? (Cisco postawić w magazynie)

    No i mój ostatni pomysł ;]
    Może zrezygnować z serwera linuksowego i wszystko zrealizować na
    Cisco... zakładając, że ten model (1750) ma taką możliwość i wytrzyma
    obsługę 2x2Mb/s.

    Zastanawiam się jak najlepiej to zrobić. Jakie rozwiązanie
    proponowalibyście?

    ps. Dostałem nowe klasy adresowe (od &TP, od Crowleya nie, bo ich klasy
    są od razu "pod BGP" , ale chciałbym korzystać na początku z nowych
    oraz starych klas łącznie.

    pozdr.,
    --
    Zbigniew Świętkowski
    [ http://yataman.mac.edu.pl ]

  • 2. Data: 2004-09-06 12:38:47
    Temat: Re: BGP
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Zbigniew Świętkowski <m...@a...jest.na.www> wrote:
    > Usługę BGP chciałem uruchomić na serwerze linuksowym (zebra lub quagga).
    > Jednak czy wówczas "BGP będzie przechodzić" przez router Cisco, czy też
    > wymaga to kolejnej konfiguracji?

    Można tak zrobić, nazywa się to multihop bgp. Trzeba oczywiście
    odpowiednio skonfigurować peering.

    Ale co to ma wspólnego z polip, to nie wiem.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 3. Data: 2004-09-06 13:01:56
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Zbigniew Świętkowski <m...@a...jest.na.www> napisał(a):

    > Usługę BGP chciałem uruchomić na serwerze linuksowym (zebra lub quagga).
    > Jednak czy wówczas "BGP będzie przechodzić" przez router Cisco, czy też
    > wymaga to kolejnej konfiguracji?

    multihop bgp.

    > Jeśli natomiast muszę konfigurował dodatkowo router Cisco, to czy nie lepiej
    > zrezygnować z niego całkowicie i włożyć kartę "WANowską" do rutera
    > linuksowego i wszystko zrobić na nim? (Cisco postawić w magazynie)

    mozesz. wtedy tylko po stronie CDP bierzesz multihop.

    > Może zrezygnować z serwera linuksowego i wszystko zrealizować na
    > Cisco... zakładając, że ten model (1750) ma taką możliwość i wytrzyma
    > obsługę 2x2Mb/s.

    1750 nie uciagnie calej tablicy BGP.

    > ps. Dostałem nowe klasy adresowe (od &TP, od Crowleya nie, bo ich klasy
    > są od razu "pod BGP" , ale chciałbym korzystać na początku z nowych
    > oraz starych klas łącznie.

    tzn. nie masz PI, tylko bedziesz rozglaszac kawalek ich PA pod swoim
    AS?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 4. Data: 2004-09-06 17:38:26
    Od: Łukasz Bromirski <w...@w...goes>

    Przemyslaw Frasunek wrote:

    > 1750 nie uciagnie calej tablicy BGP.

    Akurat bardziej martwiłbym się tym 2x2Mbit/s, bo tego 1750 nie pociągnie,
    a z BGP może sobie przecież brać dwa defaulty, rozgłaszać swojego ASa i
    żadna krzywda się nie stanie (trzeba tylko kupić soft "IP Plus").

    --
    this space was intentionally left blank | Łukasz Bromirski
    you can insert your favourite quote here | lukasz:bromirski,net

  • 5. Data: 2004-09-06 17:57:53
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Łukasz Bromirski <w...@w...goes> wrote:

    > Akurat bardziej martwiłbym się tym 2x2Mbit/s, bo tego 1750 nie pociągnie,
    > a z BGP może sobie przecież brać dwa defaulty
    Ale dwa defaulty sprawiają że zabawa w BGP przestaje mieć sens. Można
    chociaż wziąć te marne 800 polskich prefixów. Tylko że wtedy to c1750
    to w ogóle nie ma na nic szansy, bo to ma chyba z 8kpps.

    > rozgłaszać swojego ASa i żadna krzywda się nie stanie
    > (trzeba tylko kupić soft "IP Plus").

    W ogóle zastanawia mnie, że ktoś kto chce bawić się w BGP i łącza
    do 2 ISP, ma zamiar robić taką kombinację. Boje się, że RIPE może
    robić problemy, jeżeli we wniosku o PI i AS pojawi się Linux + Cisco 1750.

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

    --
    Krzysztof Olędzki
    e-mail address: ole(a-t)ans(d-o-t)pl

  • 6. Data: 2004-09-06 18:15:39
    Od: Łukasz Bromirski <w...@w...goes>

    Krzysztof Oledzki wrote:

    > Ale dwa defaulty sprawiają że zabawa w BGP przestaje mieć sens. Można
    > chociaż wziąć te marne 800 polskich prefixów. Tylko że wtedy to c1750
    > to w ogóle nie ma na nic szansy, bo to ma chyba z 8kpps.

    800 prefiksów i BGP to pociągnie nawet 831, tylko oczywiście po co.
    Z tego co obecnie widzę, coraz więcej nawet małych firm chce mieć BGP,
    mimo że tylko parę procent z nich wie, co oprócz samego posiadania
    można z tego wyciągnąć.

  • 7. Data: 2004-09-06 18:21:03
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...net>

    Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl> wrote:

    > W ogóle zastanawia mnie, że ktoś kto chce bawić się w BGP i łącza
    > do 2 ISP, ma zamiar robić taką kombinację. Boje się, że RIPE może
    > robić problemy, jeżeli we wniosku o PI i AS pojawi się Linux + Cisco 1750.

    Lepiej postawić samego Linuxa z zebrą/quaggą. Jesli chodzi o RIPE, to RIPE
    zbiera takie informacje bardziej w celach statystycznych/informacyjnych.

    --
    *[ ŁT ]*

  • 8. Data: 2004-09-06 18:41:23
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Oledzki" <o...@...ns.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > do 2 ISP, ma zamiar robić taką kombinację. Boje się, że RIPE może
    > robić problemy, jeżeli we wniosku o PI i AS pojawi się Linux + Cisco 1750.

    AFAIK kilka AS'ow na takowym sprzecie stoi i nie stanowi to problemu
    Linux ma ta zalete ze nawet mniejsza firma moze sobie pozwolic na 2 zapasowe
    routery
    (a Ci co maja ciskacza to przewaznie 1+0 w zapasie)

    --
    pozdrawiam,
    Mateusz

  • 9. Data: 2004-09-06 22:18:19
    Od: Zbigniew Świętkowski <m...@a...jest.na.www>

    Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> wrote:

    > multihop bgp.
    Spróbuje zrobić w ten sposób.

    [...]

    > 1750 nie uciagnie calej tablicy BGP.
    Czyli pozostaje pomysł z maszyną Linuksową.

    > tzn. nie masz PI, tylko bedziesz rozglaszac kawalek ich PA pod swoim
    > AS?
    Znaczy mam PI. Tylko dodatkowo chce "trzymać" stare adresy od &TP
    przez jakiś czas a później zrezygnuje z nich (&TP za utrzymanie chce kasę)
    i servery przestawię również na BGP.

    pozdr.,
    --
    Zbigniew Świętkowski
    [ http://yataman.mac.edu.pl ]

  • 10. Data: 2004-09-06 22:59:09
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Zbigniew Świętkowski <m...@a...jest.na.www> wrote:
    <CIACH>
    > Czyli pozostaje pomysł z maszyną Linuksową.
    Szczególnie że karty V35 do PC nie są bardzo drogie.

    > Znaczy mam PI.
    Ale własne PI? Występowałeś o adresy, za pośrednictwem LIR'a, do RIPE?
    A AS? &TP raczej niekoniecznie zgodzi się na prywatnego AS'a.

    > Tylko dodatkowo chce "trzymać" stare adresy od &TP
    > przez jakiś czas a później zrezygnuje z nich (&TP za utrzymanie chce kasę)
    > i servery przestawię również na BGP.
    Zrozumiałe. Pozbycie się starych adresów czasmai zajmuje bardzo dużo czasu.

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki