  • 61. Data: 2021-11-20 09:48:23
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Sorry, nie śledziłem wątku, ale jakieś fixmbr po odpaleniu dysku
    > instalacyjnego do XP nie załatwi czasem sprawy?

    Nie, nawet wtedy miałem wrażenie że to fixowanie mu zaszkodziło do tego
    stopnia że nie sposób było usunąć wadę,. Tak że nigdy już "fixBoot" i
    "fixMBR" kiedy Linuch na pokładzie.

  • 62. Data: 2021-11-20 09:51:35
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" sn7s79$ge1$...@g...aioe.org

    > Namieszanie w MBR docelowego dysku nie szkodzi instalacji WXP.

    Co Ty nie powiesz,  a komunikat "błąd uruchamiania systemu" w trakcie
    instalacji to co? Może to co innego niż MBR, sytuacja wyglądała
    następująco - start z płyty, odpala się instalator, partycjonowanie i
    inmne duperele związane z instalacją, kopiowanie plików, komunikat
    systemu - komputer zostanie zrestartowany. Następuje restart i po nim
    nie pokazuje się grafika tylko powyższy dosowski komunikat "błąd
    uruchamiania systemu".

    > Gratulacje!

    A ilu "mądrych" nagabywałem o to przed wizytą w serwisie,.. Z reguły
    było to kwitowane "hahaha, przecie to drobnostka dobra dla
    przedszkolaka" itp.

> [...]
    >
    > Patrz, oto na miarę ćwieczek... ;)
    >
    >  https://pl.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record
    >
    > 446 bajtów to maszynowy kod -- program rozruchowy
    > Do naprawy tego kodu można posłużyć się jednym z wielu programów.
    > (po prostu wgrywa się stosowny kod w stosowne miejsce)
    >
    > Później jest tablica partycji -- ją można odtworzyć niejednym
    > programem na podstawie istniejących partycji, także skasowanych.
    > (oby niezbyt ;) skutecznie nadpisanych)
    >
    > Mogą być różne kody maszynowe...
    >
    > -=-
    >
    > Oczywiście MBR jest ,,naprawiany'' podczas instalacji Windows.

    Proponuję wypróbować metodę postawić linucha i windę na dysku i w
    konsoli wpisać te osławione windowsowe fixowanie, może uda Ci się
    wywołać TEN błąd, rozwiązać go i dopiero wtedy zdradzić co za diabeł tam
    siedział.

  • 63. Data: 2021-11-20 09:54:27
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > DOSy też wymagały rejestracji?
    >
    > Tak dla przyzwoitości -- sklonowany 64W10 aktualizuje
    > się do najnowszysch wersji, niekiedy rozgrzewając HDD
    > do granic niemożliwości -- Hitachi 60°C...
    >
    > SSHD Seagata w Acerze podczas aktualizowania rozgrzał się kiedyś
    > do 59°C... Po tej rozgrzewce miałem problem -- o którym pisałem.
    > Później przepisałem (chyba Victorią) znaczną część dysku bajt
    > do bajta i jest OK...
    >
    > -=-
    >
    > MBR WXP to żaden problem.
    > Zapewne podobnie z Linuksem, ale na razie wprawy nie mam.

    Nie wiem co później, zawsze rejestrowałem XP zaraz po instalacji.  W
    98ce o ile dobrze pamiętam wystarczyło wpisać kod w trakcie instalacji,
    a rejestracja nie było konieczna. DOS miałem na jednym kompie ale był on
    fabrycznie zainstalowany,  i zaraz go wywaliłem że nie miałem okazji
    sprawdzić czy wymagał rejestracji.

    Skoro o dyskach mowa, co byś polecał HDD, SSD-SATA czy SSD-NVME? Dysk w
    nowym kompie już w 60% zajęty tylko patrzeć jak zacznie brakować
    miejsca.  Ceny mniej wiecej na tym samym poziomie, a więc detale - czy
    NVMe znacznie podnosi wydajność, tzn o ile szybciej wystartuje z niego
    10ka w stosunku do SATA, a więc czy w ogóle warto przenosić z SSD- SATA
    na niego system? No i to przegrzewanie, czy to prawda że robi się z
    niego mały piecyk w kompie?

  • 64. Data: 2021-11-20 10:42:51
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:snad43$108u$1@gioia.aioe.org>
    user trybun pisze tak:

    > Skoro o dyskach mowa, co byś polecał HDD, SSD-SATA czy SSD-NVME?
    > Dysk w nowym kompie już w 60% zajęty tylko patrzeć jak zacznie
    > brakować miejsca.

    przenoś dane na hdd

    > Ceny mniej wiecej na tym samym poziomie, a więc
    > detale - czy NVMe znacznie podnosi wydajność

    podnosi jak np program odczytuje np 1000 zdjęć i robi miniaturki,
    resize albo jak chce się szybko coś skopiować co ktoś dał na usb nvme.

    > tzn o ile szybciej wystartuje z niego 10ka w stosunku do SATA

    szału nie będzie

    > a więc czy w ogóle warto przenosić z SSD- SATA na niego system? No
    > i to przegrzewanie, czy to prawda że robi się z niego mały piecyk
    > w kompie?

    mój Samsung się nagrzewa

    --
    Piter

  • 65. Data: 2021-11-20 11:23:40
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 20.11.2021 o 10:42, PiteR pisze:
    > in <news:snad43$108u$1@gioia.aioe.org>

    > przenoś dane na hdd

    W tym kompie jest tylko jeden dysk, SSD-SATA. Mam co prawda zewnętrzny
    HDD ale to nie rozwiązuje sprawy.

    > podnosi jak np program odczytuje np 1000 zdjęć i robi miniaturki,
    > resize albo jak chce się szybko coś skopiować co ktoś dał na usb nvme.

    > szału nie będzie

    Jak widać niewiele plusów, do lepszej obsługi gier też chyba się nie
    nada, bo tu zdaje si.ę pierwsze role grają procek i grafika..

    > mój Samsung się nagrzewa

    Można przypuszczać że tylko trochę mniej od innych.. U mnie
    przegrzewanie tym bardziej ważne bo w obudowie nie dość że nie ma
    żadnych wentylatorów to nie ma nawet na nie miejsca. Temperatura płyty
    nawet przy niezbyt wymagającej gierce to już ponad 50stopni,. Co będzie
    jak wstawię dodatkowy piecyk w postaci takiego dysku..

  • 66. Data: 2021-11-20 11:27:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-11-20, trybun <M...@j...cb> wrote:

    > Nie, nawet wtedy miałem wrażenie że to fixowanie mu zaszkodziło do tego
    > stopnia że nie sposób było usunąć wadę,. Tak że nigdy już "fixBoot" i
    > "fixMBR" kiedy Linuch na pokładzie.

    Ale z Linuxem sobie potem poradzisz, a najważniejsze żeby CI XP zaczął z
    powrotem bootować. Potem odpalasz Linuxa z CD live i dalej instalujesz
    Gruba, który sobie dołoży XP do menu.

    --
    Marcin

  • 67. Data: 2021-11-20 20:23:25
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 20 lis 2021 o 09:51, trybun pisze:

> [...]
    > systemu - komputer zostanie zrestartowany. Następuje restart i po nim
    > nie pokazuje się grafika tylko powyższy dosowski komunikat "błąd

    Masz tam DOSa?

    -=-

    Jedz wolniej
    lub
    szybciej machaj zębami, językiem, produkuj więcej śliny... ;)

    W ślinie jest ptyalina -- enzym; piszę z białkowej pamięci to,
    czego uczyła nas Krystyna Duda ~45 lat temu... Na szczęście
    Google prawi podobnie...

    Nie połykaj bez ślinienia... ;)
    [tu akurat człowiek różni się od węża -- o czym mi wąż
    przypomniał; niestety -- węża i człowieka coś różni...]

    -=-

    Czytaj wolniej lub zintensyfikuj ;) proces przetwarzania...
    (nie połykaj liter, lecz próbuj trawić treści niesione
    literami, czyli treści zaklęte kolejnością liter)

    -=-

    Napisałem wielokrotnie, jak wygląda krok po kroku bootowanie.
    Sprawdź punkty, które opisałem:
    - jeśli na dysku masz MBR, sprawdź ustawkę Legacy w UEFI/BIOS
    - wskazanie dysku w UEFI/BIOS (błędu bym szukał tutaj)
    - aktywność partycji (instalacja WXP raczej uczyni to poprawnie)
    - poprawność zapisów BCD (niemal na pewno błędu trzeba szukać
    w innym miejscu)

    > A ilu "mądrych" nagabywałem o to przed wizytą w serwisie,..
    > Z reguły było to kwitowane "hahaha, przecie to drobnostka
    > dobra dla przedszkolaka" itp.

    Mogłeś im zez_wolić na naprawę...

    Niby różne, ale (o czym pisałem wiele razy):
    - mam na dysku 64W10 i WXP
    - miałem na dysku WXP i WME
    - miałem na dysku WXP i W98
    - miałem na dysku WXP i W95
    - miałem na dysku 64W10 i 32W10
    a przeca dysk ma jeden MBR, czyli do tych wszystkich
    różnych ;) systemów pasowały te same kody maszynowe...
    Być może jest jakiś wspólny a jakiś jest szczególny, ;)
    niekoniecznie pasujący do wszystkich systemów...

    W95, W98 i WME to WinDOSy -- czyli kod w MBR raczej musi ;) być wspólny.

> [...]
    > konsoli wpisać te osławione windowsowe fixowanie, może uda Ci się
    > wywołać TEN błąd, rozwiązać go i dopiero wtedy zdradzić co za diabeł tam

    Kod w MBR powinien kierować do BS partycji bez względu na system
    operacyjny (zainstalowany gdziekolwiek -- także na tej partycji)
    ale wiem, że tak nie jest w wypadku GRUBego.

    -=-

    Na razie masz problem z dyskiem, na którym masz *tylko* WXP.
    Po prostu spróbuj (choćby przy pomocy EasyBCD czy Paragonu)
    wrzucić poprawny kod do MBR. (oba te programy raczej ;) to
    oferują; raczej -- bo może masz akurat taką wersję, która
    to coś czyni niepoprawnie w jakiejś szczególnej sytuacji)

    Wymiana dysku z uszkodzonym MBR to horrory sprzed 50 lat.
    To teorie podobne do dziurawienia dyskietki podczas formatowania;
    niektórzy wierzyli, że formatowanie jest destruktywne, że podczas
    formatowania dyskietka jest jakoś dziurawiona dłutem ;) czy laserem...

    Mogę zgadywać źródła tych legend:
    pracownik uczelni podczas swej pracy znajduje się
    w wielu miejscach jednocześnie, choć w żadnym z nich
    na 100% a konfrontacja z otoczeniem dokonuje dekoherencji...

    formatowanie dyskietki polega na wierceniu dziurek
    orientujących głowicę

    formatowanie dyskietki polega na żłobieniu ścieżek
    prowadzących głowicę

    MBR jest trwale zlokalizowany na HDD i jest delikatny;
    może go uszkodzić niepoprawny wpis tak, iż cały HDD
    stanie się bezużyteczny (nawet śrubki/wkręty dysku
    staną się bezużyteczne)

    Ktoś miał nadmiar dobrego humoru, więc opowiedział o dziurawieniu
    czy żłobieniu -- ktoś inny żart przyjął jako naukę...

    bywa, iż skutek wyprzedza przyczynę -- choćby pchana taczka
    Powyższe (z taczką) jest ponoć autorstwa AEinsteina...

    Ten początkowy sektor (czyli MBR) jest równie realokowalny jak pozostałe
    sektory HDD, więc nie ma mowy o jego fizycznym uszkodzeniu trwałym, póki
    nie zniszczymy HDD w dostatecznie dużym stopniu. (możemy przeca dysk
    rozjechać czołgiem -- wtedy i MBR padnie, i reszta HDD nie wytrzyma) Zaś
    trwałe (wymagające wymiany dysku) uszkodzenie MBR złym wpisem chyba
    mogłeś wymyślić tylko Ty...

    To normalny/zwyczajny/przeciętny sektor HDD.
    Można tam pisać cokolwiek -- bez obaw o trwałe uszkodzenie.
    Można ten sektor (jak każdy inny) uszkodzić, ale można też
    (jak każdy inny) inaczej zaadresować...

    -=-

    Choćby lenistwo niech Cię nakłoni -- mniej wysiłku wkładasz
    w nadpisanie MBR niż w noszenie dysku do serwisu...

    [w najpotworniejszym wypadku -- wybuchnie...
    ...z energią podobną do energii carbomby...]

    -=-

    Instalkę masz na USB/CD -- tak też wskazujesz w BIOS/UEFI start.
    Gdy zabierasz USB/CD -- przestawiasz w BIOS/UEFI start na HDD...
    Choć to głupie rozwiązanie, tu bym szukał przyczyny...
    Głupie -- bo jakże można miesiąc gadać zamiast sprawdzić...

    Miejsca na cuda podczas bootowania mało -- komputer nie startuje,
    więc punkt po punkcie sprawdzasz...

    -=-

    Nie ma pewności co do tego, że Twój WXP będzie pracował na tym sprzęcie.

    Może potrzebne Ci jakieś sterowniki, może nawet takie, których nie
    znajdziesz... Przykładowo -- może Twój WXP nie radzi sobie z AHCI
    a komputer nie radzi sobie z SATAnizmem bez AHCI... Jeśli tak jest,
    możesz uzupełnić swą instalkę o coś, co umożliwi współpracę AHCI...

    F-S radzi sobie i z AHCI, i bez AHCI. Najpierw zainstalowałem WXP Pro
    bez AHCI (i tak ustawiłem w BIOS) a po kilku dniach dostałem instalkę
    WXP Home ze sterownikami AHCI, więc postawiłem WXP kolejny raz...

    Mogłem wzbogacić zainstalowany WXP o sterowniki AHCI, ale reinstalacja
    była łatwiejsza...

    F-S ma tylko SATA dla HDD (CD nadal na PATA) ale radzi sobie także bez
    AHCI, bo to sprzęt przejściowy -- właśnie wtedy wprowadzano AHCI... Ty
    możesz mieć płytę, która nie ma pojęcia ani o PATA, ani o SATA bez AHCI...

    Podobny (odwrotny) problem chyba dotyczył przejściowych M.2, do których
    niemal nie było dysków... (*chyba* PCIe, ale nie NVMe)

    WXP jest starym systemem -- niekoniecznie obsługującym AHCI
    ,,z urodzenia'', co przerabiałem...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 68. Data: 2021-11-20 21:49:57
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:snaibc$11hh$1@gioia.aioe.org>
    user trybun pisze tak:

> [...]
    > płyty nawet przy niezbyt wymagającej gierce to już ponad
    > 50stopni,. Co będzie jak wstawię dodatkowy piecyk w postaci

    miałem napisać

    Mój Samsung się nagrzewa nawet jak nic nie robi
    to jest wkur.

    Wiatraki dwa wielkie ale wolnoobrotowe.
    i wyspa ciepła NVMe na morzu chłodu ;)

    Jeden fajny scenariusz to mam do skopiowania dużo
    to prędkości kopiowania miskę cieszą.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 69. Data: 2021-11-21 03:53:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    > Ale z Linuxem sobie potem poradzisz, a najważniejsze żeby CI XP zaczął z
    > powrotem bootować.

    Jak pojmuję:

    - na tym dysku ma być tylko WXP
    - nie ma powrotu, bo na tym
    komputerze WXP jeszcze nie pracował

    > Potem odpalasz Linuxa z CD live i dalej instalujesz
    > Gruba, który sobie dołoży XP do menu.

    GRUBy jest delikatny i przyjemny...
    (jak na razie nie niszczy na oślep)
    Gdzież ta arogancja i surowość Windows?!!!

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 70. Data: 2021-11-21 04:03:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 20.11.2021 o 09:48, trybun pisze:

    > Nie, nawet wtedy miałem wrażenie że to fixowanie mu zaszkodziło do tego
    > stopnia że nie sposób było usunąć wadę,. Tak że nigdy już "fixBoot" i
    > "fixMBR" kiedy Linuch na pokładzie.

    Windows raczej nie ucierpi w efekcie naprawiania MBR;
    po odzyskaniu Win możesz resztę uzyskać GRUBymi itp...
    Ale (jak rozumiałem) na tym dysku nie chciałeś mieć
    Linuksa.

    --