  • 51. Data: 2021-11-17 13:21:13
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 17 lis 2021 o 11:53, trybun pisze:

    > Komputer bazuje na UEFI, chodzi o kompa.

    Wg Ciebie UEFI eliminuje/wyklucza BCD?

    > Sprawdzałem. Możliwe że winne jest te kilka partycji które są na
    > wkładanym do kompa HDD. Gdyby była na nim tylko partycja z XP to możliwe
    > że ów system by wystartował. Niestety , w UEFI nie ma opcji startowania
    > z wybranej partycji, jest tylko cały dysk.

    WXP masz na MBR. Ustaw aktywną (musi być podstawowa) partycję
    z WXP -- będziesz miał start z WXP. Następnie w 'boot.ini'
    (jest na pniu) wstaw (zwykłym edytorem) co trzeba -- uzyskasz
    wybór bootowania... Boot.ini może wskazywać także na logiczne.

    Boot.ini liczy (jak oba GRUBe?) partycje -- łatwo chybia...
    Zmiana kolejności bootowania w BIOS, skasowanie partycji,
    ciche poprawki wprowadzane przez partycjonery -- wszystko
    to może być źródłem błędów WXP...

    BCD w zestawieniu z wcześniejszymi rozwiązaniami jest rewelacją!

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 52. Data: 2021-11-17 14:25:22
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 17 lis 2021 o 11:55, trybun pisze:

    > No fakt, XP sam z siebie nie jest już wart instalowania,
    > jednak gdy ktoś ma sprzęt czy programy które tylko na nim
    > działają, to nie ma dla niego alternatywy.

    Zdecyduj się -- Twój sprzęt (nowy komputer)
    współpracuje z WXP czy nie?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 53. Data: 2021-11-18 09:36:22
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Masz na myśli MBR?

    Tak, w MBRze.

  • 54. Data: 2021-11-18 09:38:39
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Wg Ciebie UEFI eliminuje/wyklucza BCD?

    Odwrotnie - to BCD wyklucza UEFI, a i to określenie "wyklucza" nie
    całkowicie odpowiada prawdzie. Deklaruje tylko niezgodność w kilku
    kwestiach.

> [...]
    > to może być źródłem błędów WXP...
    >
    > BCD w zestawieniu z wcześniejszymi rozwiązaniami jest rewelacją!

    Z doświadczenia wiem że te flagowania partycji g*no dają.  Poza tym już
    sobie odpuściłem przekładanie HDD do nowego kompa, dość tego
    przekładania kabli i łamania pazurów przy ściąganiu obudowy.

  • 55. Data: 2021-11-18 09:39:24
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Zdecyduj się -- Twój sprzęt (nowy komputer)
    > współpracuje z WXP czy nie?

    Gdybym instalował XP od nowa to z pewnością dałby si e zainstalować,.
    Samej jego jakości pracy na dysku SSD nie podejmuję się oceniać.
    Instalacji od zera nie będę robił także z tego powodu że nie wiem czy XP
    daje się jeszcze rejestrować.

  • 56. Data: 2021-11-19 10:53:45
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 19.11.2021 o 00:06, Eneuel pisze:
> [...]
    > czy czymkolwiek podobnym, chyba także EasyBCD to potrafi...
    > Tablica partycji nie ulegnie uszkodzeniu -- o ile wszystko
    > pójdzie poprawnie... W razie czego tę tablicę łatwo
    > odzyskać.
    >
    > Trochę trudniej ten typowy kod wzbogacić GRUBym, ale chyba masz to
    > za sobą, skoro miałeś na jednym dysku i Windows, i Linuksa...
    > Można też via LILO, ale chyba wtedy chyba trzeba pozamiatać po
    > przemeblowaniach...
    >
    > Drugi GRUBy ;) jest nadopiekuńczy -- dlatego wszystko pracuje po
    > dowolnych sklonowaniach i przestawkach, choć niby nie

    Co możesz zrobić skoro coś w MBRze namieszane że instalacja XP dochodzi
    do momentu restartu po skopiowaniu plików i wywala błąd? Z instalacją
    Linuksa nie było problemów.

    Problem do tego stopnie istotny że akcie desperacji zawiozłem komputer
    do serwisu, tam po kilku dniach prób zalecili mi wymianę dysku.
    Nadmienię że ten dysk jeszcze mam i czasem go używam.  Jak go
    doprowadziłem do stanu używalności to sam nie wiem bo tyle było różnych
    prób, ale w pewnym momencie instalacja XP po prostu ruszyła.

  • 57. Data: 2021-11-19 10:53:53
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 18.11.2021 o 23:53, Eneuel pisze:
    > trybun bez WXP...

    > Niekoniecznie, skoro klon nie chce pracować. W awaryjnym (czy jak
    > mu tam) trybie też nie chce?
    >
    > Na pewno klon jest zdrowy, partycja WXP aktywna i wskazana w
    > BIOS/UEFI a boot.ini poprawnie wskazuje?
    > (niby głupie pytania, ale jednak warto sprawdzić...)
    >
    > W MBR jest klasyczny kod maszynowy WXP? Możesz po prostu wstawić
    > typowy kod partycjonerem, jakimś edytorem dysku, czy czymkolwiek
    > podobnym, chyba także EasyBCD to potrafi...

    Nie chce wystartować a nie pracować. Jestem przekonany że gdyby BCD
    chciał współpracować z GPT i UEFI to XP by hulał jak ten przysłowiowy
    żyd po pustym sklepie.

    > Po co go rejestrować?

    Bo w wersji niezarejestrowanej chodzi tylko przez 30dni.

  • 58. Data: 2021-11-19 23:45:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-11-19, trybun <M...@j...cb> wrote:
> [...]
    > doprowadziłem do stanu używalności to sam nie wiem bo tyle było różnych
    > prób, ale w pewnym momencie instalacja XP po prostu ruszyła.

    Sorry, nie śledziłem wątku, ale jakieś fixmbr po odpaleniu dysku
    instalacyjnego do XP nie załatwi czasem sprawy?

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2021-11-20 00:29:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" sn7s7g$ge1$...@g...aioe.org

    > Nie chce wystartować a nie pracować.

    Sprawdź punkty, które wymieniłem.

    > Bo w wersji niezarejestrowanej chodzi tylko przez 30dni.

    A później? Jeszcze ani razu nie rejestrowałem Windows...
    Miałem/mam: W95 w kilku wersjach, W98 -- także nie
    w jednej, WME, WXP Home i WXP Pro, W7S, 32W10 i 64W10...

    Z zainstalowanym 64W10 kupiłem... W7S instalowałem
    kilka razy z dziewiczego ;) stanu zapisanego na HDD...
    (za każdym razem witano mnie jako nowego juzera...)

    DOSy też wymagały rejestracji?

    Tak dla przyzwoitości -- sklonowany 64W10 aktualizuje
    się do najnowszysch wersji, niekiedy rozgrzewając HDD
    do granic niemożliwości -- Hitachi 60°C...

    SSHD Seagata w Acerze podczas aktualizowania rozgrzał się kiedyś
    do 59°C... Po tej rozgrzewce miałem problem -- o którym pisałem.
    Później przepisałem (chyba Victorią) znaczną część dysku bajt
    do bajta i jest OK...

    -=-

    MBR WXP to żaden problem.
    Zapewne podobnie z Linuksem, ale na razie wprawy nie mam.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 60. Data: 2021-11-20 00:36:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" sn7s79$ge1$...@g...aioe.org

    > Co możesz zrobić skoro coś w MBRze namieszane że
    > instalacja XP dochodzi do momentu restartu po
    > skopiowaniu plików i wywala błąd? Z instalacją
    > Linuksa nie było problemów.

    Namieszanie w MBR docelowego dysku nie szkodzi instalacji WXP.

    > Problem do tego stopnie istotny że akcie desperacji
    > zawiozłem komputer do serwisu, tam po kilku dniach
    > prób zalecili mi wymianę dysku.

    Gratulacje!

> [...]
    > Jak go doprowadziłem do stanu używalności to sam nie
    > wiem bo tyle było różnych prób, ale w pewnym momencie

    Nie wiem, jak wygląda kod maszynowy zaszyty w MBR
    dysku z Linuksem, ale naprawa MBR dysku z WXP jest
    drobiazgiem, bo masa programów to potra_fi, w tym
    chyba i sławiony/krytykowany przez Ciebie EasyBCD.

    Patrz, oto na miarę ćwieczek... ;)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record

    446 bajtów to maszynowy kod -- program rozruchowy
    Do naprawy tego kodu można posłużyć się jednym z wielu programów.
    (po prostu wgrywa się stosowny kod w stosowne miejsce)

    Później jest tablica partycji -- ją można odtworzyć niejednym
    programem na podstawie istniejących partycji, także skasowanych.
    (oby niezbyt ;) skutecznie nadpisanych)

    Mogą być różne kody maszynowe...

    -=-

    Oczywiście MBR jest ,,naprawiany'' podczas instalacji Windows.

    --