    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: BCD i UEFI
    Date: Sat, 20 Nov 2021 20:23:25 +0100
    <smgvcf$5ts$1@gioia.aioe.org> <smh1ef$17mq$1@gioia.aioe.org>
    <X...@1...0.0.1> <smij8u$nj9$2@gioia.aioe.org>
    <smj4kl$tjl$1@gioia.aioe.org> <smo2hd$9nu$1@gioia.aioe.org>
    <smpeu5$796$1@gioia.aioe.org> <smtd2s$149r$1@gioia.aioe.org>
    <smtiog$4hl$1@gioia.aioe.org> <smtqmh$eno$1@gioia.aioe.org>
    <smuvag$1l3b$3@gioia.aioe.org> <sn0dvm$1rjg$1@gioia.aioe.org>
    <sn0kgj$1706$2@gioia.aioe.org> <sn53a7$1lpn$1@gioia.aioe.org>
    <sn6m9d$lnf$1@gioia.aioe.org> <sn7s79$ge1$1@gioia.aioe.org>
    <sn9ce3$1614$2@gioia.aioe.org> <snacun$u39$1@gioia.aioe.org>

    W dniu 20 lis 2021 o 09:51, trybun pisze:

    > Co Ty nie powiesz,  a komunikat "błąd uruchamiania systemu" w trakcie
    > instalacji to co? Może to co innego niż MBR, sytuacja wyglądała
    > następująco - start z płyty, odpala się instalator, partycjonowanie i
    > inmne duperele związane z instalacją, kopiowanie plików, komunikat
    > systemu - komputer zostanie zrestartowany. Następuje restart i po nim
    > nie pokazuje się grafika tylko powyższy dosowski komunikat "błąd
    > uruchamiania systemu".

    Masz tam DOSa?

    -=-

    Jedz wolniej
    lub
    szybciej machaj zębami, językiem, produkuj więcej śliny... ;)

    W ślinie jest ptyalina -- enzym; piszę z białkowej pamięci to,
    czego uczyła nas Krystyna Duda ~45 lat temu... Na szczęście
    Google prawi podobnie...

    Nie połykaj bez ślinienia... ;)
    [tu akurat człowiek różni się od węża -- o czym mi wąż
    przypomniał; niestety -- węża i człowieka coś różni...]

    -=-

    Czytaj wolniej lub zintensyfikuj ;) proces przetwarzania...
    (nie połykaj liter, lecz próbuj trawić treści niesione
    literami, czyli treści zaklęte kolejnością liter)

    -=-

    Napisałem wielokrotnie, jak wygląda krok po kroku bootowanie.
    Sprawdź punkty, które opisałem:
    - jeśli na dysku masz MBR, sprawdź ustawkę Legacy w UEFI/BIOS
    - wskazanie dysku w UEFI/BIOS (błędu bym szukał tutaj)
    - aktywność partycji (instalacja WXP raczej uczyni to poprawnie)
    - poprawność zapisów BCD (niemal na pewno błędu trzeba szukać
    w innym miejscu)

    > A ilu "mądrych" nagabywałem o to przed wizytą w serwisie,..
    > Z reguły było to kwitowane "hahaha, przecie to drobnostka
    > dobra dla przedszkolaka" itp.

    Mogłeś im zez_wolić na naprawę...

    Niby różne, ale (o czym pisałem wiele razy):
    - mam na dysku 64W10 i WXP
    - miałem na dysku WXP i WME
    - miałem na dysku WXP i W98
    - miałem na dysku WXP i W95
    - miałem na dysku 64W10 i 32W10
    a przeca dysk ma jeden MBR, czyli do tych wszystkich
    różnych ;) systemów pasowały te same kody maszynowe...
    Być może jest jakiś wspólny a jakiś jest szczególny, ;)
    niekoniecznie pasujący do wszystkich systemów...

    W95, W98 i WME to WinDOSy -- czyli kod w MBR raczej musi ;) być wspólny.

    > Proponuję wypróbować metodę postawić linucha i windę na dysku i w
    > konsoli wpisać te osławione windowsowe fixowanie, może uda Ci się
    > wywołać TEN błąd, rozwiązać go i dopiero wtedy zdradzić co za diabeł tam
    > siedział.

    Kod w MBR powinien kierować do BS partycji bez względu na system
    operacyjny (zainstalowany gdziekolwiek -- także na tej partycji)
    ale wiem, że tak nie jest w wypadku GRUBego.

    -=-

    Na razie masz problem z dyskiem, na którym masz *tylko* WXP.
    Po prostu spróbuj (choćby przy pomocy EasyBCD czy Paragonu)
    wrzucić poprawny kod do MBR. (oba te programy raczej ;) to
    oferują; raczej -- bo może masz akurat taką wersję, która
    to coś czyni niepoprawnie w jakiejś szczególnej sytuacji)

    Wymiana dysku z uszkodzonym MBR to horrory sprzed 50 lat.
    To teorie podobne do dziurawienia dyskietki podczas formatowania;
    niektórzy wierzyli, że formatowanie jest destruktywne, że podczas
    formatowania dyskietka jest jakoś dziurawiona dłutem ;) czy laserem...

    Mogę zgadywać źródła tych legend:
    pracownik uczelni podczas swej pracy znajduje się
    w wielu miejscach jednocześnie, choć w żadnym z nich
    na 100% a konfrontacja z otoczeniem dokonuje dekoherencji...

    formatowanie dyskietki polega na wierceniu dziurek
    orientujących głowicę

    formatowanie dyskietki polega na żłobieniu ścieżek
    prowadzących głowicę

    MBR jest trwale zlokalizowany na HDD i jest delikatny;
    może go uszkodzić niepoprawny wpis tak, iż cały HDD
    stanie się bezużyteczny (nawet śrubki/wkręty dysku
    staną się bezużyteczne)

    Ktoś miał nadmiar dobrego humoru, więc opowiedział o dziurawieniu
    czy żłobieniu -- ktoś inny żart przyjął jako naukę...

    bywa, iż skutek wyprzedza przyczynę -- choćby pchana taczka
    Powyższe (z taczką) jest ponoć autorstwa AEinsteina...

    Ten początkowy sektor (czyli MBR) jest równie realokowalny jak pozostałe
    sektory HDD, więc nie ma mowy o jego fizycznym uszkodzeniu trwałym, póki
    nie zniszczymy HDD w dostatecznie dużym stopniu. (możemy przeca dysk
    rozjechać czołgiem -- wtedy i MBR padnie, i reszta HDD nie wytrzyma) Zaś
    trwałe (wymagające wymiany dysku) uszkodzenie MBR złym wpisem chyba
    mogłeś wymyślić tylko Ty...

    To normalny/zwyczajny/przeciętny sektor HDD.
    Można tam pisać cokolwiek -- bez obaw o trwałe uszkodzenie.
    Można ten sektor (jak każdy inny) uszkodzić, ale można też
    (jak każdy inny) inaczej zaadresować...

    -=-

    Choćby lenistwo niech Cię nakłoni -- mniej wysiłku wkładasz
    w nadpisanie MBR niż w noszenie dysku do serwisu...

    [w najpotworniejszym wypadku -- wybuchnie...
    ...z energią podobną do energii carbomby...]

    -=-

    Instalkę masz na USB/CD -- tak też wskazujesz w BIOS/UEFI start.
    Gdy zabierasz USB/CD -- przestawiasz w BIOS/UEFI start na HDD...
    Choć to głupie rozwiązanie, tu bym szukał przyczyny...
    Głupie -- bo jakże można miesiąc gadać zamiast sprawdzić...

    Miejsca na cuda podczas bootowania mało -- komputer nie startuje,
    więc punkt po punkcie sprawdzasz...

    -=-

    Nie ma pewności co do tego, że Twój WXP będzie pracował na tym sprzęcie.

    Może potrzebne Ci jakieś sterowniki, może nawet takie, których nie
    znajdziesz... Przykładowo -- może Twój WXP nie radzi sobie z AHCI
    a komputer nie radzi sobie z SATAnizmem bez AHCI... Jeśli tak jest,
    możesz uzupełnić swą instalkę o coś, co umożliwi współpracę AHCI...

    F-S radzi sobie i z AHCI, i bez AHCI. Najpierw zainstalowałem WXP Pro
    bez AHCI (i tak ustawiłem w BIOS) a po kilku dniach dostałem instalkę
    WXP Home ze sterownikami AHCI, więc postawiłem WXP kolejny raz...

    Mogłem wzbogacić zainstalowany WXP o sterowniki AHCI, ale reinstalacja
    była łatwiejsza...

    F-S ma tylko SATA dla HDD (CD nadal na PATA) ale radzi sobie także bez
    AHCI, bo to sprzęt przejściowy -- właśnie wtedy wprowadzano AHCI... Ty
    możesz mieć płytę, która nie ma pojęcia ani o PATA, ani o SATA bez AHCI...

    Podobny (odwrotny) problem chyba dotyczył przejściowych M.2, do których
    niemal nie było dysków... (*chyba* PCIe, ale nie NVMe)

    WXP jest starym systemem -- niekoniecznie obsługującym AHCI
    ,,z urodzenia'', co przerabiałem...

    --