  • Data: 2021-11-21 19:22:51
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 20.11.2021 o 09:54, trybun pisze

    > Nie wiem co później, zawsze rejestrowałem XP zaraz po instalacji.

    Słyszałem/czytałem czasami o rejestracjach... ;)

    > W 98ce o ile dobrze pamiętam wystarczyło wpisać kod w trakcie instalacji,

    W WXP też wystarczy.

    > a rejestracja nie było konieczna. DOS miałem na jednym kompie ale był on
    > fabrycznie zainstalowany,  i zaraz go wywaliłem że nie miałem okazji
    > sprawdzić czy wymagał rejestracji.

    DOS nie wymagał żadnych kluczy.
    Kto chciał -- kopiował całego PeCeta...

    > Skoro o dyskach mowa, co byś polecał HDD, SSD-SATA czy SSD-NVME?

    Moim zdaniem NVMe jest niekonieczny. ;)
    SATA-SSD to jakaś fanaberia.
    (ani to pies, ani hydra czy wydra -- dobry do
    testowania lub tam, gdzie nie ma M.2 PCIe NVMe)

    > Dysk w nowym kompie już w 60% zajęty tylko patrzeć
    > jak zacznie brakować miejsca.

    Pojemność mierzymy GBajtami tak samo
    na talerzach HDD jak i w kościach SSD.

    > Ceny mniej wiecej na tym samym poziomie,

    Więc bierz NVMe.

    Na cenę wpływa także żywotność.

    > a więc detale - czy NVMe znacznie podnosi wydajność,

    Znacznie -- co najmniej, ale liczbami tego nie określę.

    > tzn o ile szybciej wystartuje z niego
    > 10ka w stosunku do SATA,

    Niekoniecznie zauważysz różnicę.

    > a więc czy w ogóle warto przenosić z SSD- SATA
    > na niego system?

    Z SATA-SSD na NVMe? -- to zależy od tego, co Ci
    zalega w szufladach, ile masz slotów, i jakie... ;)

    > No i to przegrzewanie, czy to prawda że robi się z
    > niego mały piecyk w kompie?

    Z NVMe? -- bardzo mały, choć bywa, że gorący...

    -=-

    Mając dużo forsy -- bierz tylko NVMe.
    Przewagą zasadniczą jest czas dostępu i kolejkowanie.
    Transfery też są ważne, ale mniej. Najmniej chyba
    jest ważne obciążanie CPU. (CPU zwykle odpoczywa)

    5GB/s NVMe, czy 500MB/s SATA -- mała różnica [mimo
    dużego ilorazu] w rzeczywistości, bo rzadko tak duże
    pliki są używane...

    Być może w grach te transfery odgrywają ;) znaczenie,
    bo gry są tak konstruowane, by kupowano coraz większe
    dyski, coraz szybsze itd... Być może w grach także
    obciążanie CPU jest ważne...

    Pliki Windows niekiedy mają dziesiątki bajtów -- tu TYLKO
    czas dostępu jest ważny. Miewają także wiele MB, ale nadal
    pomiędzy transferem 500MB/s i 5GB/s nie widać wielkiej różnicy.

    Najszybszy SSD nie jest szybszy niż RAMdysk na DDR4 (teraz
    już są montowane DDR5), więc jeśli komuś zależy na szybkości,
    może wstawić więcej RAMek i postawić RAMdysk...

    M$ dba o to, by tak nie stawiać całego W10... ;)

    -=-

    Nie wiadomo, od czego zależy wybór pomiędzy: HDD, SSD-SATA i NVMe...
    (czyli zależy głównie od pieniędzy -- niemal wyłącznie od pieniędzy)

    Nie zarabiam wiele, ;) więc mi tak sobie zależy na SSD.
    Jeśli ktoś nie jest dociekliwy i ma szmal -- chyba może
    zapomnieć o HDD. (szkoda czasu i nerwów na HDD -- zwłaszcza
    podczas aktualizacji 64W10, gdy trzeba zapisać ~miliona
    ~półkilobajtowych plików)

    Transfer 100MB z NVMe nie jest straszliwie ;) szybszy niż
    tychże 100MB z HDD, gdy jest to jeden plik... Różnice widać
    wyraźnie przy transferach 10GB czy transferach tysięcy plików
    rozrzuconych po dysku...

    Problemem HDD jest czas dostępu -- HDD tak sobie nadają
    się do małych plików. (miliony takich plików uwielbia M$)

    Przyzwoite wysprzątanie 64W10 poskutkować może zbędnością SSD...
    Tysiąc plików aktualizacyjnych miast miliona; lub nawet sto...
    Win uwielbia pliki tymczasowe i keszowanie w RAMkach połączone
    z niekeszowaniem... ;) W razie padu -- problem, bo ważne było
    w keszach, ale nieważne jest nadal na dysku, by lagowanie było
    zabójcze... Tańsze jest wynajmowanie trolli opiewających zalety
    Windows niż sprzątanie...

    Problemem SSD jest cena, w tym zużywalność...

    Temperatura pracy SSD może być wyższa o kilkadziesiąt stopni
    Celsjusza od temperatury HDD, ale ważna jest ilość wydzielanego
    ciepła, nie sama temperatura -- SSD raczej są zabezpieczone przed
    przegrzaniem...

    -=-

    Zadajesz wielokrotnie te same pytania -- nie biorąc niczego
    z odpowiedzi...

    --