  • Data: 2015-04-13 20:27:28
    Temat: Re: Atomowość operacji vs wieloprocesorowość
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Thursday, April 9, 2015 at 6:45:16 PM UTC+2, M.M. wrote:
    > Ściśle inny, generalnie ten sam - wątek jakoś zmodyfikował zawartość
    > zmiennej, a programista nie jest pewny:
    > 1) czy zmodyfikowana zmienna jest widoczna dla innych wątków,

    No to do tego jest bariera pamięci.

    > 2) czy inny wątek może zobaczyć zmienną zmodyfikowana 'w połowie'.

    A od tego mamy gwarancje spójności od producenta. :)

    > Ok, ale w praktyce używamy języków wysokiego poziomu. Piszę np.
    > a = b;
    > a kompilator wywnioskował że b będzie równe zero i zrobi:
    > a ^= a;
    > Na jakimś procesorze xor może nie być już atomowe.

    Oczywiście, o to trzeba zadbać. C++11 ma std::atomic, które daje ładne
    API do atomiców, barier itp., natomiast kompilator ma wiedzę, którą
    jest w stanie wykorzystać. Nie wiem, jak to wygląda w innych językach
    imperatywnych (Ada, C#).

    > Myślałem że memory fence też jest wolne, ale jeszcze nigdy na oczy
    > nie widziałem pomiarów czasu. Może faktycznie to się opłaca...

    Ostatnio kolega wykonał proste testy: prefiks lock na instrukcji
    increment (tj. pełna blokada) vs increment, później store fence --
    z barierą było 2-3 razy szybciej. Podejrzewam, że to trochę
    zależy od całego komputera (kontroler pamięci, liczba procesorów),
    ale sądzę, że czynnik 2 jest dobrym przybliżeniem.

    w.