    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 10 Oct 2013 03:39:23 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Artykul o rynku tabletow w Polsce
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 października 2013 23:57:49 UTC+2 użytkownik Marek Borowski
    napisał:

    > A ze patrzac po specyfikacji technicznej nieco drozej ?

    Ja myślę, że to jest częsta pułapka. "Specyfikacja techniczna" to jest coś, czym
    akurat większość ludzi się *NIE* interesuje, co jest trochę w poprzek faktu, że
    sprzedawcy się na tym głównie skupiają. X gigaherców, Y gigabajtów i Z megapikseli i
    to już ma opisywać produkt?
    Tzw. "specyfikacja techniczna" może być rozstrzygajaca w przypadku półproduktów,
    części zamiennych, itp. - potrzebny mi silnik do praki albo żarówka do samochodu, to
    patrzę na specyfikację, bo tam wartości fizyczne rozstrzygają o tym, czy coś spełnia
    założenia czy nie spełnia.

    Natomiast w przypadku produktów końcowych, zwłaszcza takich, które są osobistymi
    urządzeniami, niemal "intymnymi" (wszystko to, co nosimy przy sobie i co jest częścią
    naszego prywatnego życia), specyfikacja techniczna jest na drugim planie. I tego
    chyba nie kumają sprzedawcy, którzy usiłują coś sprzedać wychwalając wyłącznie liczby
    (zwłaszcza oferując swoje promocje przez telefon).
    Tymczasem Apple tym się różni od pozostałych, że dostrzegł ten fakt, że liczby są na
    drugim planie. Jak ktoś widział pudełko od iCzegośtam, to niech sobie przypomni, jak
    bardzo "specyfikacja techniczna" jest odsunięta na drugi plan - małym fontem, szare
    literki na białym tle, gdzieś z tyłu albo na grzbiecie pudełka, itp. Czyli te dane
    są, ale to nie one identyfikują produkt.
    I dlatego kompletnie nie mają sensu stwierdzenia typu "po co płacić więcej za *takie
    samo* urządzenie" - jak ktoś patrzy na ten problem w tych kategoriach, to znaczy, że
    kompletnie nie czai o co chodzi na tym rynku i dalej kompletnie nie będzie czaił
    dlaczego iCośtam jest i będzie na topie.
    Chociaż Samsung szybko się uczy i ich pudełka są coraz bardziej podobne do tych od
    iCzegośtam.

    Dalej - tablet to nie specyfikacja, tylko ekosystem. Pytanie jest o wszystko co się
    wiąże z istnieniem i obsługą AppStora, kompatybilnością urządzenia z innymi
    urządzeniami (hint: mówimy o szeroko pojętym AGD), jak też obecnością marki w różnych
    niszach - np. w branży muzycznej (profesjonalnej) działka tabletów jest całkowicie i
    totalnie opanowana przez Apple'a, a obecność i rozpoznawalność tabletów Andkowych
    jest poniżej błędu pomiarowego. Rozważania o "specyfikacji" czy o "snobizmie" są w
    tych obszarach kompletnie bez sensu, bo to nie one są tam czynnikiem decydującym.

    > No coz, tzw marka tez ma swoja wartosc.

    To oczywiście też. Ale tzw. marka musi najpierw jakoś powstać. Jeżeli już
    ustaliliśmy, że Apple ma markę, to możemy się zastanowić, skąd się ona wzięła - i czy
    "takie same" urządzenia Andkowe mają szansę podobną markę zdobyć.
    Ale "specyfikacja techniczna" nie ma tu kompletnie nic do rzeczy. Kompletnie nic.

    BTW - "specyfikacja techniczna" nie jest jedynym czynnikiem, który decyduje o
    wygodzie użytkowania tableta. Jest tu jeszcze platforma software'owa i natywnie
    kompilowanie aplikacje na iOS mają inne warunki, niż aplikacje pisane w Javie na
    Andka. Nawet przy takiej samej "specyfikacji technicznej" samego tableta. O tym też
    trzeba pamiętać.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com